Tjoho,
Smålog när jag läste "olagligt ingrepp i högspänningsanläggning" jag kliar mig i huvudet och funderar lätt på var när hur och sen släpper jag den tanken.
Men för er som inte hittat att det finns andra leverantörer förutom Pelletsbilen med flera, så kan jag bara upplysa om att det finns det....
Kvaliten på de brännarrör som säljs av tilverkaren själv är minst sagt undermåliga, min egen teori är att man dels inte har personer som förstår metaller och dels tittar mycket på täckningsbidraget på såld vara.
På nätet finns det iaf 2 st som säljer ersättningsrör till Värmebaronen och P/PX brännarna för överkomliga priser dvs under 2000. Personligen köpte jag mitt av Lars-Inge i Slöinge, behöver väl knappast säga att efter att ha tittat på mitt gamla i gjutjärn och det nya i rostfritt så skiljer det sig lite i känsla.
Gällande effekten kan man diskutera in absurdum vad det är som styr effekten, kallt kan man konstatera att utan tillräcklig matning med pellets kommer kan inte få önskad effekt och utan fläkten kommer man inte heller få önskad effekt...
På kul har jag faktiskt testat att justera brännaren på båda sätten och det funkar, lite enklare blir det att börja med att ratta fläkten till någon lagom spänning, i mitt fall 163V.
Tills den dagen jag ser att man byter fläktarna till tachostyrda fläktar alternativt sätter in en luftmassemätare i anläggningen, (jaja Icecap lambdastyrning funkar lika bra om inte bättre

) så spelar det i mitt fall ingen roll om jag styr fläkten med en analog potentimeter eller en digital, mängden luft blir lika inexakt iaf. Men visst en digital brännare vore smaskigt men tyvärr kan jag inte motivera kostnaden med en befintlig brännare som bara går och går.