Byta Panna....för bekvämlighet

Skriv svar
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Herregudarnas!Sälj inte brännaren ,då får ju nån ANNAN problem med dyra brännarör och svårinställt.. :roll:

Kostar som en stock snus :wink:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161919630

r0d02: Bättre att ställa in fläkten på 175 V en gång för alla och låta den vara där...Sen ställa in matningen ,själv har jag ställt in en gång och det rullar på som tåget...Nös lite i pannluckorna igår och sen tog jag grovisen och sög ut pannan/som brännaren... :)

Skalman65..Vill du inte sota ur brännaren samtidigt som pannan skaffa en Ny CTC bio eller Viking B16 ..janfire NH
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
bulan
Ungskog

Inlägg av bulan »

Några fler pannor att lägga till listan

Värmebaronen Pellmax UB

Biona T15

/Bulan
No trees were killed in the creation of this message.
However, many electrons were terribly inconvenienced.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

rod02 skrev:Tycker ni att man måste mäta fläkten? Om man börjar med matning till rätt effekt, och sen justerar fläkt till rätt förbränning. Så behövs ingen fläktmätning.
Tvärtom så blir det rätt. Fläkten styr brännarens effekt. Injustering till den effekten med pelletsmatningen.

Förstår inte heller varför en del konstruktörer i ren snikenket gjort det till svår vetenskap att ställa in brännaren. Skruvmejslar, multimetrar, olagligt ingrepp i högspänningsanläggning.
Enda orsaken jag kan hitta är att man vill gynna installatörernas eftermarknad i fråga om injustering efter pelletsbyte.
Förmodligen har 50% av ägarna till KMP och Värmebaronen brännare aldrig ens försökt justera om brännaren efter byte av pelletssort eftersom det är för invecklat.

För 50 år sedan låste man en bil med nyckel i ena dörren, de andra dörrarna fick man stänga inifrån.
Idag trycker man på en knapp när man går.

Varför ska man djävlas med omoderna tekniska grejor om man inte behöver. Lägre pelletsförbrukning får man ju också på köpet om allting är enkelt och modernt.

Ekonomiskt är det väl ganska dumt att inte kliva av i rätt tid INNAN det gamla brännarröret ger upp. Varför vara så snäll att man tar en kostnad på 3500 frivilligt när man i stället kan lägga dom pengarna på något nyare och mer tidsbesparande.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Skulle TS besluta sig för Blackstar 16, så tycker jag väl han lika så gärna kan ta den som komplett paket med den originala brännaren som faktiskt verkar rätt så genomtänkt. PellX är inget skräp, så den kanske kan få vara reserv?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Tjoho,
Smålog när jag läste "olagligt ingrepp i högspänningsanläggning" jag kliar mig i huvudet och funderar lätt på var när hur och sen släpper jag den tanken.

Men för er som inte hittat att det finns andra leverantörer förutom Pelletsbilen med flera, så kan jag bara upplysa om att det finns det....

Kvaliten på de brännarrör som säljs av tilverkaren själv är minst sagt undermåliga, min egen teori är att man dels inte har personer som förstår metaller och dels tittar mycket på täckningsbidraget på såld vara.

På nätet finns det iaf 2 st som säljer ersättningsrör till Värmebaronen och P/PX brännarna för överkomliga priser dvs under 2000. Personligen köpte jag mitt av Lars-Inge i Slöinge, behöver väl knappast säga att efter att ha tittat på mitt gamla i gjutjärn och det nya i rostfritt så skiljer det sig lite i känsla.

Gällande effekten kan man diskutera in absurdum vad det är som styr effekten, kallt kan man konstatera att utan tillräcklig matning med pellets kommer kan inte få önskad effekt och utan fläkten kommer man inte heller få önskad effekt...

På kul har jag faktiskt testat att justera brännaren på båda sätten och det funkar, lite enklare blir det att börja med att ratta fläkten till någon lagom spänning, i mitt fall 163V.

Tills den dagen jag ser att man byter fläktarna till tachostyrda fläktar alternativt sätter in en luftmassemätare i anläggningen, (jaja Icecap lambdastyrning funkar lika bra om inte bättre :-)) så spelar det i mitt fall ingen roll om jag styr fläkten med en analog potentimeter eller en digital, mängden luft blir lika inexakt iaf. Men visst en digital brännare vore smaskigt men tyvärr kan jag inte motivera kostnaden med en befintlig brännare som bara går och går.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Visst är det enklare att ställa effekten med gr/tid, än att mäta luftström(ej elektrisk). Vill man köra på en viss effekt, så skall matningen vara konstant. Och det är fläkten som man justerar förbränningen med. Att ställa matning efter fläkt=effekten går upp och ner.
Att det sen är lättare att börja med 170V true RMS(på pellx och likn) är en annan femma. Inte tvunget.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Sant sant, det är ju så att om det är något som är än mer oexakt så är det de skruvmatningar som oftast levereras med en brännare som original.
Det många klagar på är gamla brännare pga svårinställda system, det man borde klaga på är matningarna som ger en ojämn matning och en effekt som går upp och ner hela tiden. Och eftersom fläkten är konstant så kommer vi på hela brännarcykeln ha ungefär rätt förbränning men under cykeln har vi både fet och mager förbränning...
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Har börjat att få in lite svar från olika pannförsäljare
  • Black star pannan:
    Svarade på ca 8 tim,
    dessvärre var jag troligen tvungen att använda deras brännare.

Effecta Solid:
    Skickade förfrågan till min närmaste återförsäljare, efter ca 1 vecka fick
    jag till svar att han inte sålde Effectas producter utan hänvisade mig till en
    person på Effecta, maila dit och har efter 4-5 dagar inte fått något svar ännu.....

Nibe Vedlux:
    som jag hade fått som förslag av min installatör, ställde jag frågan om hur det var med luckorna som ni varnade mig för.
    Min tanke var om Nibe kanske hade åtgärdat detta så de pannor som säljs nu skulle vara "bättre"
    Mitt svar jag fick var att om jag gick in på något forum skulle jag säkert finna svar på det..., så med andra ord så är troligen inte luckorna "åtgärdade"
Så summa sumarium så ligger nästan Blackstar pannan bäst till.
Då det verkar som att de har en ganska bra support, lite surt att jag inte kan använda min brännare , problemet var att mitt brännar rör var kraftigare än pannans hål

Aritermen känner jag ligger lite högt i pris, för min budget nu.

Eccotec'en har jag inte undersökt närmare då den skulle vara samma som Effectan, men då jag inte får något svar från dem så slänger jag nog i väg ett mail
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag är lite negativ till en utformning på en panna som bara tillåter en enda brännare - som råkar vara från samma företag.

Anledningen är den samma som då jag valde bort fjärrvärmen: JAG vill kunde välja vad som passar sig bäst hos mig! Kanske jag inte väljer rätt men det får JAG stå för.

I detta vill jag inte lägga något synpunkt på kvaliteten i någon brännare eller panna, jag vill bara påpeka att det kan vara mycket dumt att behöva byta panna om brännaren är kass.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Här är närmsta EcoTec handlare, tyvärr en del mil borta - vid finska gränsen: http://www.ecotec.net/af_sverige/norrla ... randa.html

Annars finns SWEBO Ellips som kommer som laddpanna med. Den är inte direkt billig, och har tyvärr liggande konvektionssystem, men den är anpassad för framåtbrinnande brännare av samma konstruktion som den du har. Den här pannan har samma brännkammare och samma konvektionsdel som BioSolpannan så obeprövad teknik är det inte.
http://www.swebo.com/uploads/media/prod ... ips_sv.pdf

Det är otroligt att folk skall vara så mätta och belåtna att de inte ids ge service åt någon som skall ha ny värmepanna. Hänvisa folk till forum för att få svar på frågor kring produkter de själva saluför? Only in Sweden, man, only in Sweden Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

har fortsatt att googlat efter information nu mest med inriktning på
Eccotech mini q

Och hittat både ris och ros, slängde iväg ett mail till närmaste leverantören
fick svar efter ca 3-4 dagar,
"tack för ditt intresse, hör av mig när jag hinner":shock:
Sen har det varit tyst.....

När jag sedan googlade runt så hittade jag många som hade problem med att få service samt komma i kontakt med eccotech bland annat
http://minpanna.wordpress.com/

Men i största allmänhet så verkar mini q ha ett gott omdöme, känns ju lite skrämmande att köpa en vara som man tydligtvis kan ha svårt att få sevice eller reservdelar till, (men vad kan gå sönder,)

Vad säger ni skall man gå på magkänslan och söka vidare...
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Man skall definitivt lyda magkänslan. Det finns andra laddpannor, och sannolikt kommer det att komma flera efterhand eftersom kombo system börjar bli mer populärt - i synnerhet pellets/sol och pellets/luft-vatten VP/sol.

Ta ett snack med SWEBO. Kanske de kan hjälpa. http://www.swebo.com/konsument/kundtjaenst
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Skalman65:

Den länken som du hittade angående Ecotec pannor tror jag gäller Ecotec Econom pannan. Där brännaren är inbyggd i pannan. Den var nog bara bra de första året/åren sedan började den krångla för många. Och eftersom brännaren var en del av pannan så blev det mycket som kunde krångla. Nu står det lite otydligt på sidan exakt vad det är för panna som krånglar, men då de flesta inläggen är från -09 så är det nog inte Ecotec Mini Q som avses.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

På en Ecotec MiniQ är det väl knappast något som kan gå sönder eller behöva service. Övertermperaturskyddet är det enda extra man har nytta av, allting annat sköts av brännaren.
Problemen gällde som sagt Econom pannan som byggdes för att efterlikna tyska och österrikiska "automatiska" pannor.

Men ska du absolut ha den gamla brännaren kvar blir det ju aldrig bra och bekvämt.
Till MiniQ ska du väl helst ha en Ecotec A4, Bioline 20 eller Ariterm Bequem brännare för att det ska fungera som bäst. Brukar dyka upp på Blocket för 5000-6000 ibland. Ofta bara byta slussvingar, tuta och köra.
Köpa en dyr MiniQ för att sätta in en gammal rörbrännare tycker jag verkar dumt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det finns ju givetvis ett alternativ till MiniQ, och det är Pellmax UB och den är inte dyr: Drygt 22 000 kronor. Jag har tidigare sagt att jag är besviken över Pellmax därför att jag tycker man kan kapat svängarna lite för mycket, men det är inte sak samma som att den är dålig. Det är mest det att jag hade förväntad mig en panna som var mer avancerad. Men billig är Pellmaxen, och liten så den tar inte i anspråk något stort utrymme. Och när PellX' n får eldat ifrån sig, går det utmärkt att förse även Pellmaxen med annan brännare av framåtbrinnande förmat. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar