Ved profilen, om jag är negativ eller kritiskt granskande är en smak sak.
Rol-bi bad mig tala om att jag fått reda på mer, och om jag trodde det kunde fungera.
Jag har då konstaterat att det kan fungera, men att allt måste stämma, vilket ligger i linje med hans egna uttalande om att det tog tid att få allt att fungera. Om man sedan tror på mig eller Rol-bi är upp till var och en.
Där efter har jag funderat vidare, och då påtalat vad som borde provas/bevisas samtidigt som jag påpekade att om man vill prova så har Rol-bi erbjudit betalnigsfrist.
Varför jag vill testa hur stillestånd påverkar funktionen kan jag inte gå in på (då jag riskerar att avslöja delar om konstruktionen), men är å andra sidan inte så märkligt heller. Det är nog bättre att frågan diskuteras nu än att det dyker upp en negativ tråd i sommar.
Jag tycker att jag borde kunna få använda mina kunskaper till att ställa kritiska frågor, i synnerhet som inte alla har den, och Rol-bi i dagsläget inte vill gå ut med detaljer.
Jag kunde naturligtvis tagit hela diskusionen via PM, men jag tycker att redovisa så mycket som möjligt offentligt är hederligare.
Trovärdigheten hos deltagare i internetforum varierar mellan medel och obefintligt. Jag förväntar mig inte att bli trodd på mina blå ögon. T.ex så kan ju Rol-bi vara min svåger utan att det framgår.
Att jag har tekniska kunskaper framgår nog, att jag haft känningar i VVS-branchen lika så. De är historiska, men det är ju bara ett obevisat påstående.
Karla1, om du läser igenom tråden så kommer du inte att hitta något påstående av mig om att leverantörer, tillverkare osv inte skulle få delta i debatten. Det är du som tillskriver mig de åsikterna.
Fram tills dess att jag undrade om varför du hade så mycket utrustning, så finns det inga "svar" på den frågeställningen.
Det var du som reagerade negativt på undran, trots att jag förklarade, vad som fick mig att undra, och bara ställde en rak fråga.
När du sedan fick ytterligare förklaringar så var reaktionen ännu mera negativ.
Rol-bi, jag tror du bör skaffa en hemsida och lägga ut en beskrivning av pumpen som ett pågående utveklingsprojekt.
Ritningar med externa mått, och lite bilder skulle vara välkommet.
Att bevisa att det hela fungerar får vi hoppas att ÄFAB-testet visar, men jag tror att du måste skaffa några referenskunder som är beredda att offentligt säga att de långtidsprovat pumpen.
Ett litet nytt bolag har ganska låg trovärdighet. Folk tror i allmänhet att stora bolag gör bra produkter, så du har en hög tröskel att kliva över då du ska konkurrera med flexmatningen.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.