Norsk vertikalskruv ger jämn matning

Skriv svar
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Erik skrev:
Karla1 skrev:
Erik skrev:Det har varit en del inlägg från personer med kopplingar (eller där misstanke om koppling) till olika produkter skrivit om dem utan att uppge sitt riktiga syfte.

Det är då, i mitt tycke, inte orimligt att fråga hur det förhåller sig.
Åter igen så tycker jag att du ska läsa tråden från start.
Om du tycker sedan att det är något du tycker är oklart så kom med frågor.
Jag har nu läst tråden från start och konstaterat att frågan var motiverad och att varningen för likheten med marknadsföringen av S.B. var motiverad.

Genomläsningen gav inte heller svar på den sammantagna frågeställningen.
Erik! Jag är helt opartisk till detta.
Men varför är du så negativ till någonting som verkar att fungera??
Jag läser pellets info varje dag,men jag håller mig till vedinfo trådarna i och för sig.
Men man kan inte undgå att läsa om denna skruv heller som jag tror kommer att bli en av dom bästa nyheterna inom pelletsmarknaden,i synnerhet om man tänker sig alla dessa anläggningar som har problem med ojämn pelletsmatning.

Tänk på framtiden inom pelletsmarknaden den kommer inte att stanna.

(Man löser aldrig några problem med att använda samma tänkande som man hadde när man skapade dem.)

Ved Profilen..........
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

TJ skrev:
Karla1 skrev:Ett rökgasinstrument kan vilken som helst inhandla om man så vill.
Jag har köpt detta för att jag har installerat ett flertal brännare, och fler lär det väl bli när andan faller på. Jag är inte knuten till något fast fabrikat.
Menar du att du köpt en mätare typ Bacharach Rökgasanalysator
PCA bara för att använda på din fritid som extra knäck ?

Minst inte exakt vad den kostar, men tror det var ca 25T kr+moms.
Nu är syrecellen slut och kostar 1800kr+moms.
Tills vi har en kund som betalar för en injustering av en oljebrännare, så kommer mätaren att vara utan syrecell, vilket är väldigt synd, då jag skulle behöva den hemma just nu.
Mitt instrument har redan betalat sig, och kostar bara hälften av vad du uppger. Jag har väl inte bara instalerat en brännare....
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Erik skrev:
Jag har nu läst tråden från start och konstaterat att frågan var motiverad och att varningen för likheten med marknadsföringen av S.B. var motiverad.

Genomläsningen gav inte heller svar på den sammantagna frågeställningen.
Jag tror jag svarat på alla frågor du riktat till mig, annars så får du hänvisa till dom jag inte svarat på.

Om du läst första tråden så ser du också att jag skriver detta så att det inte ska bli några missförstånd, men tydligen förstår inte du min förklaring:

"Till er som läser mitt inlägg så vill jag inte att detta skall uppfattas som någon reklam utan mer som ett ”tips” till dom som har en övermatad brännare, eller vill ha större utrymme i pannrummet mm."

Jag är helt opartisk, för jag är tyvärr inte någon tillverkare av produkter. Jag jobbar med annat inom detta område. Men för det skall jag väl kunna propagera för en sak som jag tycker fungerar toppen. Det är väl upp till var och en själva att bedömma vad som man vill investera i.
Se bara trådarna när folk skriver in och frågar vilken brännare jag ska köpa. Ska alla där som svarar svärtas för marknadsföring?

Som jag tidigare sagt så var detta meningen som ett tips och hjälp till andra med problem, men tydligen så passar inte sådant för vissa personer här på forumet. Vad ska vi ha detta forum till då Erik?
Du får nog även vänja dig vid att fler än privatpersoner använder detta forum, och det är väl till en fördel om folk söker hjälp. Som du kanske ser så finns det även dom som är Pellsam certifierade installatörer, utvecklare mm. Annars så får vi väl ställa frågan till dom som driver forumet om vi som jobbar inom bioenergiområdet skall träda ur forumet. Det är alltid svårt att vinkla förklaringar och frågor, för alltid är det någon som missuppfattar eller tycker att det är reklam.

Tror du att jag skulle betala för en produkt som inte fungerar?
Skulle Rol-Bi åka från Norge över halva Svergie för att montera något som inte fungerar? Han utförde hela monteringen, föklarade hur den fungerar, visade mig det jag behöver veta för att justera den som jag vill, och han var även med när jag justerade in brännaren.

Har endast träffat Rol-Bi när han levererade och monterade vertikalskruven hemma hos mig. Det finns bilder på detta om du har missat. Annars så har jag bara mött honom på forumet i dom trådarna som vi har diskuterat samma ämne.
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Jag ser helst att så många företag/ utvecklare och liknande deltar i detta forum.
Men då ska alla dom ha information antingen via användarnamnet eller i botten på varje inlägg som talar om vilket företag eller produkt/ produkter dom är knutna till.

Det finns inte en chans att jag skulle köpa "grisen i säcken" med den info som finns så här långt, men det kan ju förändras( den tekniska informationen om skruven).

Följer dock denna tråd med intresse.....
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

TJ skrev:........... som talar om vilket företag eller produkt/ produkter dom är knutna till.
"Det finns inte en chans att jag skulle köpa "grisen i säcken"
Tom J:
Jag är enig i att jag som utvecklare och som företagare med produkter borde tala om vem jag är, om jag nu diskuterar nogot som min firma har kommersiell interessa av. Jag tror att jag har varit öppen om detta.
Men detta gäller inte tex konsulter inom bioenergi som måste vara helt oberoende av kommersielle interesser och företag men som helt klart kan rekommendera teknologi. När dom inte har kommersiell interesse, är det viktigt att dom får vara anomyma, så som alla ni andra på detta forum.

Men nu det som för mej är mycket viktigare: Vad är det du inte vet om "grisen i säcken" och som skall till för att du förstår att grisen kan förflytta pellets vertikalt?

Hälsningar Rolf
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Ett lite tips på veckoförråd på 320 liter från Matene AS:
Veckoförrådet til vänster i bilden är en DIY förråd (Do It Yourself), et lite hembygg som jag gjorde då jag fick en lång kväll på IKEA och Biltema.
Botten: Billig dörr til kök från Ikea (Standard)
Sidor: Vika Amon bordplatta, 4 stk, Kr 89.- per stk i Norge.
Sättes i hop med vinkeljärn (husbygg) från Biltema (8 stk av dom stora)
Fästes med montasjeskruv från Biltema i området där Vika Curry ben annars fästes.
Fötter til silo: Vika Curry, tex svart, kr. 29 per stk. Kapas til rätt höjd.
Totalt ca. 600 kroner. OBS: Den är gjord av trämaterialer och jag är inte säker på hur sotaren ställer sej til detta.

Skruvlösning som kan passa: Doserskruv och vertikalskruv från Matene.
Alternativt lutande skruv från andra.

Om du inte sen behöver veckoförrådet, kan du sätta ihop bordplattor till et festbord för hela 12 personer. Och det kan tas isär och lagras.
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Hej Rolf !

Mitt inlägg om att visa vilket företag/ produkt som man tillhör gäller inte dig, då du har ditt företagsnamn i dina inlägg, vilket var precis det jag förslog.

Då jag jobbar som konstruktör, så vill jag själv bedöma konstruktion, funktion och livslängd m.m.

Personligen så behöver jag inte en vertikalskruv till mitt tänkta bulkförråd som ska byggas närmaste månaderna.
Bulkförrådet ska byggas i ett angränsande rum, och jag kan placera en 45° skruv från botten av förrådet.

Just nu är jag mest intresserad av att hitta en lösning för att få ett självtömmande förråd som inte antingen mala sönder pellets i förrådet eller skapar driftsproblem.
Det enda som jag bestämt mig för är att ha 50° lutning på långsidorna.

Lite utanför denna tråd...
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Ved profilen, om jag är negativ eller kritiskt granskande är en smak sak.
Rol-bi bad mig tala om att jag fått reda på mer, och om jag trodde det kunde fungera.
Jag har då konstaterat att det kan fungera, men att allt måste stämma, vilket ligger i linje med hans egna uttalande om att det tog tid att få allt att fungera. Om man sedan tror på mig eller Rol-bi är upp till var och en.

Där efter har jag funderat vidare, och då påtalat vad som borde provas/bevisas samtidigt som jag påpekade att om man vill prova så har Rol-bi erbjudit betalnigsfrist.
Varför jag vill testa hur stillestånd påverkar funktionen kan jag inte gå in på (då jag riskerar att avslöja delar om konstruktionen), men är å andra sidan inte så märkligt heller. Det är nog bättre att frågan diskuteras nu än att det dyker upp en negativ tråd i sommar.
Jag tycker att jag borde kunna få använda mina kunskaper till att ställa kritiska frågor, i synnerhet som inte alla har den, och Rol-bi i dagsläget inte vill gå ut med detaljer.

Jag kunde naturligtvis tagit hela diskusionen via PM, men jag tycker att redovisa så mycket som möjligt offentligt är hederligare.

Trovärdigheten hos deltagare i internetforum varierar mellan medel och obefintligt. Jag förväntar mig inte att bli trodd på mina blå ögon. T.ex så kan ju Rol-bi vara min svåger utan att det framgår. :wink:

Att jag har tekniska kunskaper framgår nog, att jag haft känningar i VVS-branchen lika så. De är historiska, men det är ju bara ett obevisat påstående.

Karla1, om du läser igenom tråden så kommer du inte att hitta något påstående av mig om att leverantörer, tillverkare osv inte skulle få delta i debatten. Det är du som tillskriver mig de åsikterna.
Fram tills dess att jag undrade om varför du hade så mycket utrustning, så finns det inga "svar" på den frågeställningen.
Det var du som reagerade negativt på undran, trots att jag förklarade, vad som fick mig att undra, och bara ställde en rak fråga.
När du sedan fick ytterligare förklaringar så var reaktionen ännu mera negativ.

Rol-bi, jag tror du bör skaffa en hemsida och lägga ut en beskrivning av pumpen som ett pågående utveklingsprojekt.
Ritningar med externa mått, och lite bilder skulle vara välkommet.
Att bevisa att det hela fungerar får vi hoppas att ÄFAB-testet visar, men jag tror att du måste skaffa några referenskunder som är beredda att offentligt säga att de långtidsprovat pumpen.
Ett litet nytt bolag har ganska låg trovärdighet. Folk tror i allmänhet att stora bolag gör bra produkter, så du har en hög tröskel att kliva över då du ska konkurrera med flexmatningen.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Erik skrev: ...........en hög tröskel att kliva över då du ska konkurrera med flexmatningen.
Erik, tänk om du visste att pumpen fungerer helt perfekt, att den använder minst effekt av alla skruvar, att den ger mer nogrann, eller lika nogrann dosering som interndosering i en bränner, att den får brännaren att ge jämn förbränning, att den tillåter inte rökgaser bakåt mot matning, att den har hög säkerhet mot bakbrand, att den handterar och transporterar hur stora spånmängder som helst, att den ger flexibel installation - även i små pannrum, att den ger lätt åtkomlighet för underhåll av panna/bränner ----- tror du då denna produkt vill vare en av dom allra bäste matningsystem man kan få på marknaden? Eller är flexmatning ett bättre matningsystem?
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hej Rol-bi!
Fick besök av en bekant som funderade hur hög standardlängden är på din vertikala skruv monterat på en MAFA Mini. Då från golvet och upp, eller från centrum på horisontella skruven. Eftersom du monterade en kortare skruv hos mig då jag har lågt i tak, har jag inte haft en tanke på detta.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Svar: Standard höjd är 190 cm från golv till center utlopp när vertikale skruven är monterad på en Mafa Mini.

Nu har du kört i 3 veckor med vertikal skruv. Hur går matningen?
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hej!
Jag har inte upptäckt några problem. Jag tillbringar många timmar i pannrummet och jag tycker den jobbar på bra.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Rol-bi skrev:
Erik skrev: ...........en hög tröskel att kliva över då du ska konkurrera med flexmatningen.
Erik, tänk om du visste att pumpen fungerer helt perfekt, att den använder minst effekt av alla skruvar, att den ger mer nogrann, eller lika nogrann dosering som interndosering i en bränner, att den får brännaren att ge jämn förbränning, att den tillåter inte rökgaser bakåt mot matning, att den har hög säkerhet mot bakbrand, att den handterar och transporterar hur stora spånmängder som helst, att den ger flexibel installation - även i små pannrum, att den ger lätt åtkomlighet för underhåll av panna/bränner ----- tror du då denna produkt vill vare en av dom allra bäste matningsystem man kan få på marknaden? Eller är flexmatning ett bättre matningsystem?
För mig räcker det att den fungerar. :D
Att slippa ha en diagonalskruv och matningsskruven begravd av tonvis av pellets skulle vara mina huvud argument för att välja din pump, vid sidan av att den fungerar bättre än flexskruv.
Vill gärna ha det provat först, och hade jag tänkt riva ut oljetanken så hade jag anmält mig som provkund för att prova din pump.

Det man som kund oroar sig för när man köper från ett litet nystartat bolag är framtida reservdelar och service. Om du bygger med standard delar så är det problemet löst.

Sedan så tror jag det finns en misstro mot små leverantörer hos den "stora massan", men jag kan ha fel.
På ett generellt plan så brukar det dyka upp nya produkter som lovar runt och håller tunt. Du måste nog därför räkna med en stor tvekan i början innan ryktet om att det fungerar sprider sig. Jmfr hur det är med VP, alla borrar för att grannen har gjort det, eller som det är här runt ikring; nogån har talat väl om FJV på en gata, där väljer alla FJV så där byggs den ut, på den andra gatan har alla borrat. Och så jag då som troligen är ensam om pellets. :D

Flexskruvar tycker jag verkar vara en dålig lösning, för mycket problem som borde lösts av tillverkarna.
Det skulle vara roligt om någon tillverkare av flexmatningssystem lade ut en liknande tråd som denna.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

TJ skrev:Hej Rolf !

Mitt inlägg om att visa vilket företag/ produkt som man tillhör gäller inte dig, då du har ditt företagsnamn i dina inlägg, vilket var precis det jag förslog.
Men så är det inte hos alla, Finns rätt många flitiga personer på forumet som har anknytning till företag/är åf men inte står för det utan låtsas vara privatpersoner.. :roll:

Dessa har jag noll förtroende för :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

André skrev:
TJ skrev:Hej Rolf !

Men så är det inte hos alla, Finns rätt många flitiga personer på forumet som har anknytning till företag/är åf men inte står för det utan låtsas vara privatpersoner.. :roll:

Dessa har jag noll förtroende för :wink:
Faktum är man i England nyligen antog en ny lag (som bygger på ett EU direktiv) som förbjuder just detta. Alltså att företag låtsas var konsumenter. Ska se om jag kan hitta mer information om det. Är inte hundra på om det var ett förslag till lag eller om den redan var antagen.

EDIT: Här är artikeln: http://www.timesonline.co.uk/tol/news/p ... 361968.ece
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Skriv svar