koppling av ackar

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

apersson850 skrev:
Ved Profilen skrev:... en dusch på ca 20 minuter rör om i tanktoppen utan att värmebehov finns mot stängd shunt sommartid...
Så länge duschar inte ens fruntimmerna hemma!
Tillsammans.
Ja vi duschar nog olika länge.

Ved Profilen..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag tror inte att nämnda kopplingar gör så stor skillnad av skitnigen.
Huvudsaken är att man inte väljer en beredare
Då får man svårt att få en bra skitning i tanken.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Jag tror inte att nämnda kopplingar gör så stor skillnad av skitnigen.
Huvudsaken är att man inte väljer en beredare
Då får man svårt att få en bra skitning i tanken.
Kan du förklara varför man inte får bra skiktning i Acktanken när man har Beredare??
Samt att nämnda kopplingar inte utgör någon större skillnad.

Ved Profilen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Du kan väl kolla dina loggningar vad som händer när du tar ut varmvatten så ser du vad som händer.Omrörning
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Tar man ut ex 40 liter varmvatten ur en acktank med beredare så fyller man på med 40 liter kanske 8-9 gradigt kallvatten på sin beredare och därmed kyler man acktankens hetzon.
Det kan aldrig anses främja skiktningen direkt....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Precis! En TVA däremot.... där tar man ut 40 liter hett från toppen och skickar tillbaks 40 liter kallt in i botten.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Du kan väl kolla dina loggningar vad som händer när du tar ut varmvatten så ser du vad som händer.Omrörning
Att mina trender ser ut som dom gör, beror på flödesmätarna samt att jag fortfarande har luft i systemet efter rörmockring och andra tester.
Normalt sett är mina trender ganska raka..Har ingen omröring alls i tank toppen vid normala fall..Det är tank nr2 som inte hinner med pga av strypningen från flödesmätaren varav botten temp i tank 2 pyttsar in varmt vatten i botten på tank nr1 Där givarna till loggningen sitter..
Varav konstig loggning..

Ved Profilen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Det måste väl ändå hålla med om att en beredare är sämst om man jämför olika system. Om den inte går ända ner i tanken..

Tycker det är synd att inte fler satsar på TVA.

Pris skillnaden mot slingor är inte stor med dagens koppar priser
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Det måste väl ändå hålla med om att en beredare är sämst om man jämför olika system. Om den inte går ända ner i tanken..

Tycker det är synd att inte fler satsar på TVA.

Pris skillnaden mot slingor är inte stor med dagens koppar priser
Jag håller inte med dig. Det kan ibland vara frågan om vad man vill prioriterar, varmvatten eller värme.Om man tappar varmvatten från en beredare eller en slinga så är det lika förbenat lika mycket varmvatten man tappar samt kallvatten som fylls på oavsett vilken beredning man än har..Det som händer är att när kallt vatten fylls i beredaren eller slingan så att toppen i tanken kyls ned lite gran så gör det att botten temperaturen ökar det blir strömmar som rör sig längst med tanksidorna som gör att skiktningen i tanken ändras uppåt.Omröring alltså från botten.
Med rätt skiktning skall inte topptempen i tanken ändra sig nämnvärt.
Varmvattenberedaren skiktar sig även med acktankstoppens temperatur.
Hur man än gör så har man mera vatten att tillgå med en beredare än med slinga.Samt även med bra skiktning..

Nog om detta!!!

Ved Profilen.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Ved Profilen skrev: Hur man än gör så har man mera vatten att tillgå med en beredare än med slinga.Samt även med bra skiktning..

Nog om detta!!!

Ved Profilen.
Nej, man har inte mer varmvatten med beredare.
Man har mindre.

http://www.radron.com/upload/tabeller/2 ... ortank.pdf
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

elvis skrev:
Ved Profilen skrev: Hur man än gör så har man mera vatten att tillgå med en beredare än med slinga.Samt även med bra skiktning..

Nog om detta!!!

Ved Profilen.
Man har mindre.

Jag har Baxis lösning på detta.Det är inget nytt för mig.....
Nu lägger jag ned mera svar i denna tråd.När det blir för mycket okunskap i tråden.
Annars gör Moderatorn det......

Ved Profilen..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev:
elvis skrev:

Nog om detta!!!

Ved Profilen.
Man har mindre.

Jag har Baxis lösning på detta.Det är inget nytt för mig.....
Nu lägger jag ned mera svar i denna tråd.När det blir för mycket okunskap i tråden.

Ved Profilen..
Är det bättre att "lägga ner" diskusionen än att komma fram till ett resultat som vi alla kan enas om är rätt..........

Eller har du insett att beredare (med "normal" utformning) ÄR sämre än dubbla slingor som i sin tur är sämre än TVA. Det finns en massa olika tester kring detta att läsa ute på nätet.

När det sedan gäller "Baxis lösning" så bygger den väl på att kallvattnet fylls på med röret draget genom beredaren uppifrån :?: :roll: "rakt igenom" det varmaste vattnet om jag inte minns helt fel.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Ved Profilen skrev: Jag har Baxis lösning på detta.Det är inget nytt för mig.....

Ved Profilen..
Jag har Baxis lösning på detta ? Vad menas ? Att du har en TVA och inte beredare ?

När det blir för mycket okunskap i tråden ? Vad menar du med okunskap ? Vill du jag ska ta siffrorna i tabellen på teckenspråk åt dig ?
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Ved Profilen skrev: Nu lägger jag ned mera svar i denna tråd.När det blir för mycket okunskap i tråden.

Ved Profilen..
Det verkar som allt som inte du har i ditt system är dåligt och föreslår man en annan lösning så är det okunskap.

http://dalea.du.se/research/archive/a87 ... 93dc9b.pdf
http://dalea.du.se/research/archive/fef ... e80f6b.pdf

Oxå okunskap förstår jag..
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det sämsta man kan ha men som man ibland tvingas ha är förrådsberedare t.ex vid mycket kalk i vattnet med tanke på skiktningen..

Eldade i em upp min tank i 100° o efter att diskmaskin gått (kopplad på vv) samt ett bad o 2 duschar så är hela tanken 70° 2 tim efter senaste duschen... :(
Ångrar som fan att man inte tog en 750 l tank med dubbla 15 meters slingor o kopplat in dubbla blandningsventiler istället för 500 l tanken med 120 l beredare el åtminstone haft fövärmningsslinga ibotten på tanken...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar