Att tända överförbränningspanna/kamin ! Skola i vedeldning.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Nu vart det högre ved förbrukning än väntat men då var vi 2vuxna som duschade plus lite övrig vv användning och att första 27min så schuntade automatiken ut ca 7-8° högre än vanligt för att huset var kallt.
Men totalt så förbrukade jag 29780g ved från klockan 13:20 till ca 18:20
Temperaturen i pannrummet nu efter avslutad eldning är 20.6°.
Tankarna landade på 83-84° i toppen och 80-81° i botten.
Nu vet jag inte hur många kWh huset kräver per timme vid ca -0.5 men det är nog endel finns det någon standard siffra man kan gå efter det huset har 150m2 boyta.
Rökgas tempen pendlade mellan 200-235° enligt min rgt mätare jag gjorde ren den innan eldning så den borde stämma rätt bra..
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Men om man räknar 29780g ved * 4.3kWh/kg ved = 128,054kWh i inmatad effekt.
För att värma 1500l/50° så krävs det 87kWh
128,054 * 85% verkgrad = 108,8459.
108.8459 producerat - 87kWh lagrat = 21,8459kWh
Läste i "vedis" flödes tråd att en dusch på 15min "kostar" 4.7kWh
Så 4.7kWh vi snabb duschade båda två så jag räknar bara en 15min dusch
Pannan innehåller 50l vatten * 60° temphöjning =3,483kWh
Rören till laddomaten innehåller ca 6.53liter *60°= 0,454kWh

21,8459kwh förluster -4,7kWh dusch - 3,483kWh pannan - 0,454kWh rören= 13,2089kWh till att värma huset.

Är det runt nollan eller någon minus brukar tankarna räcka ca 30timmar.
Så 87kWh lagrat i tankarna / 30timmar = 2.9kWh per timme för att värma huset 2,9*5= 14.5kWh

Så tydligen är verkningsgraden tom högre än 85%
Eller har jag räknat helt tokigt?

Edit: Jag glömde att vi har haft förhöjd temp inne i helgen så tankarna vararde endast 24h. 87kWh/24 = 3.625kWh *5timmar =18,125kWh.
Men jag laddade ju tankarna med mer än 50° så effektiviteten på pannan borde bli den samma.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Nu har jag kapat upp röret som jag tillverkade och gjort ett större insläpp för sekundärluft uppåt och snett åt sidorna.
Detta för att få bättre spridning på sekundärluften som det har varit nu sedan jag isolerade pannväggarna så har det varit mörkare sot på de två yttersta turbulatorerna.
Men hittils så verkar det fungera bra med mitt nya "hål" i röret blåa och fina lågor.
Jag har även isolerat ut mot luckan nu vid uppe vid tuberna men tyvärr så har jag inte haft tid att bygga ett 3:e luft insläpp där än men det kommer nog under veckan.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

kricken_ skrev:Men om man räknar 29780g ved * 4.3kWh/kg ved = 128,054kWh i inmatad effekt.

21,8459kwh förluster -4,7kWh dusch - 3,483kWh pannan - 0,454kWh rören= 13,2089kWh till att värma huset.

Så 87kWh lagrat i tankarna / 30timmar = 2.9kWh per timme för att värma huset 2,9*5= 14.5kWh

Edit: Jag glömde att vi har haft förhöjd temp inne i helgen så tankarna vararde endast 24h. 87kWh/24 = 3.625kWh *5timmar =18,125kWh.
Men jag laddade ju tankarna med mer än 50° så effektiviteten på pannan borde bli den samma.
Varför räcker dina 2* 750 Liters tankar bara 30 timmar när det är runt nollan. Hur blir det då när det blir 20 grader kallt :?:

Vp....
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är för att krickens hus inte är så bra isolerat o behöver den energin kanske, För det har inget med pannan att göra iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kricken_ skrev:Men om man räknar 29780g ved * 4.3kWh/kg ved = 128,054kWh i inmatad effekt.

Då du testar med att ladda tankarna o väger veden är det lättare att uppskatta verkningsgraden genom att inte spola vv el ha shunten öppen, Om huset är utkylt så det shuntar ut för fullt så blir det inte lätt att veta utan energimätare.. Hos mej drar det 10 kW om huset är utkylt så shunten står fullt öppen då jag börjar elda/startat om pelletsbrännaren.. :wink:

Vad som går åt för vv beror på flödet samt inkommande temp samt vv temp men om inkommande är +5° o man duschar i 37,5° med ett flöde på 12 L/min drar det 27,2 kW o med 10 L/min 19,5 kW, Med ovan nämda flöden o temperaturer drar 15 min dusch 4,87-6,8 kWh..

Förbrukning på ca 3 kW vid 0° får anses rätt normalt till en villa på 150 m2, Vad har du för årsförbrukning??
Bör ligga på ca 25000 kWh o då ligger troligen max lasten för huset på 9 kW.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Jag vet att det blir mer rättvisande siffror om man inte förbrukar vv eller skickar någon energi till radiatorer.
Men ett sådant test får vänta till att barnen inte är hemma för det tar ju mest hela dan innan det blir varmt i kåken igen om man släpper ner tempen så.

@vedis Nu är det ju inte detta som tråden handlar om men när det blir riktig vinter med snö och mer stabila temperaturer så räcker tankarna fortfarande 1dygn om det så är -20 hela dygnet.
Även förra vintern så förbrukade jag som mest energi under början av vintern innan snön kom i någon egentlig mängd.
Sen så har jag fipplat på med shuntautomatiken så den är ej perfekt inställd längre.
Sen kan jag ju göra som dig elda upp hela tankarna till +105 eller mer då skall jag i teorins värld ha ca 43,5timmar innan tankarna är tomma.

@andr´e Förra året så förbrukade jag ca:9-10m3/fub = 18-20m3/ travat kapat klyvet mått med mestadels björk ved och då eldar vi för vv även på sommaren.

Men jag skall göra om testet om det blir riktigt milt ute eller att barnen inte är hemma och då utan någon förbrukning alls till hus eller v.v.
Tills dess så borde ju de siffror jag kommit fram med nu vara en relativt bra fingervisning på hur effektivt det går att elda med en sån simpel panna som viadrus.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja testa gärna nån gång utan uttag från tankarna, Höjer du 1500 l 50° är det ju 87 kWh o så mycket hinner inte bli förluster från tankar/rör under den tiden..
Tror iof inte att tempen inne hinner påverkas nämnvärt med stängd shunt under den tiden heller, Annars får du väl köra upp lite övertemp inne innan du testar.. :wink:

Du ser verkar som det stämmer rätt väl hos dej oxå med förbrukning/energibehovet sett till årsförbrukningen, 18-20 m3t gör ju ca 25000 kWh..

Som du skrev så drar det nog så mycket energi nu då det är fuktigt o kring 0° som då det är betydligt kallare men torr luft..
Har märkt att det krävs lika hög framledningstemp när det är 0° o blåsigt som då det är -12° mitt i vintern o vindstilla..
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Ved Profilen skrev:
Varför räcker dina 2* 750 Liters tankar bara 30 timmar när det är runt nollan. Hur blir det då när det blir 20 grader kallt :?:

Vp....
Tankarnas temp efter eldning var ca 20°C lägre temp än du är van vid i din anläggning.
Start av eldning startar också vid högre temp än när du brukar elda (dock inte igår)

Klart att urladdningstiden är intressant men man måste ju elda efter behovet på något sätt.

Kanske kommer fler intressanta rapporter när utetempen är lite lägre.

Ha det bra allihop!!! :)
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
pannrum
Prima virke

Inlägg av pannrum »

Som du skrev så drar det nog så mycket energi nu då det är fuktigt o kring 0° som då det är betydligt kallare men torr luft..
Har märkt att det krävs lika hög framledningstemp när det är 0° o blåsigt som då det är -12° mitt i vintern o vindstilla..[/quote]

Har också tänkt på det att huset verkar förbruka mycket energi när det runt nollan och fuktigt ute. Tycker dessutom att det känns svalare inne då, fast man kör med termostat och att det borde vara samma innetemperatur. Kanske har med golvvärmen att göra, att den inte riktigt hinner med i alla temperaturskiftningar, eller så är det fukten som kryper in i huset. Har kanske för dragit :wink:
Calmar V65, en 4m3 tank, vvc med förvärmning och toppslinga. Kulvert 30 m och lågtempsystem. Värmer 230m2. Styrning thermomatic Era 10
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Rayyan skrev:
Ved Profilen skrev:

Vp....
Tankarnas temp efter eldning var ca 20°C lägre temp än du är van vid i din anläggning.
Start av eldning startar också vid högre temp än när du brukar elda (dock inte igår)

Klart att urladdningstiden är intressant men man måste ju elda efter behovet på något sätt.

Kanske kommer fler intressanta rapporter när utetempen är lite lägre.

Ha det bra allihop!!! :)
Jag tycker att du bör lägga ut din loggning på forumet så att vi ser hur ditt system beter sig. Möjligheten finns ju :wink: Nu är det väl helt ointressant egentligen att jämföra hur länge olika tankar räcker vid olika utomhus temperaturer. Det är ju olika, var man bor ,vind ,hustyp etc...
Det jag vill se är olika grafer på hur olika värmesystem fungerar.
Man kan se mycket på bara linjer..... Kricken logga du åxo..

Vp...
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Jo loggnings utrustning skall jag skaffa frågan är bara när.

Rätt intressant att det är fler än jag som märkt att det går åt onormalt mycket energi när det är runt nollan.

Vi kanske skall starta en ny tråd om loggning/vedförbrukning/hus förbrukning vid olika temp så rubens tråd får vara intakt.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

kricken_ skrev:Jo loggnings utrustning skall jag skaffa frågan är bara när.

Rätt intressant att det är fler än jag som märkt att det går åt onormalt mycket energi när det är runt nollan.

Vi kanske skall starta en ny tråd om loggning/vedförbrukning/hus förbrukning vid olika temp så rubens tråd får vara intakt.
Felet jag tror att många gör, är att shunta ut för mycket till radiatorena när det är vid noll grader trots att det inte behövs :wink: Felet kan vara en shuntautomatik som inte fungerar på ett korrekt sätt eller att den inte är injusterad rätt för att klara nollan ute....

Vp....
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Det är helt rätt det kricken har noterat angående bränsleförbrukningen
ökar mycket runt 0° ute.

Varför vedprofilens rekomendation att inte Schunta ut för hög temperatur till elementen, lägre element temperatur sänker temperatur-skillnaden
mellan innre glasytan och rumets luft temperatur = mindre förluster genom fönster ytan.
Svar
När luften ute blir svalare och är i temperaturområdet från 5 till - 5°C
men just vid runt 0°C innehåller luften som mest realativfuktighet därför mer värmeledande än torrare luft, här är förklaringen till ökad energi åtgång nära nollan ute !

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Som Ruben säger men fuktigheten kan variera även vid 0°, därav att den kallas relativ. (Mängden fukt i luft relaterat till temperatur = relativfuktighet)
Om det är ett fenomen relaterat med fukten bör denna istället inträffa vid +4°C och ner till +-0°C då Vattnet har som högst densitet. Och jag kan tro att detta är en del av sanningen. Jag föreställer mig att när vi har temperaturen +4°C så ligger all fuktig luft vid marknivå och ger inte våra hus chansen p.g.a att värmeavgivningen är gynnad. Går vi till -4°C så har mängden fukt i luften blivit så låg att den inte längre påverkar huset.

Men som alla er andra tycker även jag att det drar mer. Dock tror jag att det är en upplevelse och en kombination av flera punkter.
1.) T ex tror jag att våra hus har det tufft just i detta spectra. Vind och regn blöter fasader, grunder och vi får en högre värmeavgivning likt när du kyler en bira på sommaren med en våt handduk i solgasset. (Snöar det så går det inte in i fasaden). Även fukt i mark och därmed bottenplattor, krypgrunder osv värms upp och vi sätter därmed fart på fukten. Och så länge vi har fuktig luft så har vi en bra värmebärare som ventileras bort. När vintern går framåt och vi drivit ut all fukt så stabiliseras värmeavgivningen.
2.) För dom som reglerar för hand(höjer termostaten) så kan man kika på detta för att ha koll på hur det hänger ihop.
http://safecast.se/butik/energi.htm
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar