Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Väg upp 1 kg på vågen sen tar du bort slangen från externskruven o fyller upp internförrådet från säcken sen börjar du ta tid o matar interförrådet från vågen.. De går inte fort så du hinner mata utan problem ;)

Kan va via slussen de ryker in oxå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Var sitter slussen?

Hmm, har jag fattat rätt ang mätningen om:

Väg upp ett kilo pellets i en bunke.
Ta av slangen. Fyll i koppen där pelletsen ramlar ner så den är full, men ta INTE de pelletsarna ur bunken.

Låt pelletsen som kommer genom slangen ramla ner i en hink eller nåt.

Mata i pelletskoppen med pellets från bunken, efter tio minuter sluta, väg det som är kvar i bunken. Om det är 800 gram kvar har den ätit 1000 gr - 800 gr = 200 gram. Skriv det här, invänta svar? ;)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fyll upp 1 kg pellets i en bunke sen fyller du upp förrådet i brännaren från externförrådet helt fullt sen startar du tidtagningen o matar från uppvägda bunken/pelletsen under 10 min så ser du hur mycket brännaren förbrukat under denna tid..
Håller man förrådet i brännaren fyllt startar aldrig externskruven alt dra ur kontakten till den så får du inte översvämning av pellets på golvet som då du gick ut i stallet ;)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Hur gick det fick ni ordning på pannan efter uppvägningen vore kul att höra :?:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Som jag skrev innan är det slut på pellets, leveransen kom inte fram i ovädret förra veckan, kommer förhoppningsvis imorgon em.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Hoppas att det ordnar sig ch att ni har ved tillräckligt eller kör du på elpatron?
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Vad nu sen pelletsen tog slut. (Körde med elpatron som hjälp till pelletspannan tills pelletsen tog slut, men det går ju mindre pellets där på slutet om den får tilläggsel).

Men annars ved, så varmt och skönt, lite drygt nattetid dock (liten panna, inga acc-tankar = måste lägga in ved ofta ofta). Hade det bara varit elen hade jag frusit halvt ihjäl, patronen är väldigt underdimensionerad och inte tänkt att värma hela huset. Så med den utetemp som är nu (minus 20) innebär el sisådär 12 - 14 grader inne..brr

Men med ved så varmt och skönt, men ska bli ännu skönare när pelletsen förhoppningsvis anländer imorgon =)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hoppas du får pelletsen idag o att de går få fart på pannan :)
KB-U
Fröträd

Inlägg av KB-U »

Inte för att detta löser problemet...

Pratade med skorstensfejmästaren i ett annat ärende igår, frågade då honom om hans syn på att i köket ha vedspis och pelletspanna kopplad till samma rökkanal. Hans svar var att han skulle aldrig godkänna en sådan installation. Han skulle överhuvudtaget aldrig godkänna en pelletspanna kopplad till samma rökkanal som annan eldstad. Fanns så många problemkällor och risker med den kombinationen.

Kombinationer som vedspis/braskamin, vedspis/vedspis, braskamin/braskamin kunde han godkänna. Men som sagt var så var han stenhård på att pelletspanna ska gå i en egen pipa.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Intressant att det skiljer sig så i olika län/kommuner?

Jag nödköpte 6 säckar pellets till ett helt ohemult pris på Granngården igår påväg hem från jobbet. Tänker inte mäta med dem, då de i alla fall är annan sort (Agrol) än de vi brukar ha (Boforssjö) och det som jag förstått det kan skilja mellan olika pellets.

Men pannan har tuggat på snällt med mina inställningar jag nämnt förr sen klockan 20 igår kväll i alla fall, och klarat hålla värmen (minus 20 igår som lägst, minus tio nu) och inte rykt in - halleluja. Men lär bli en fortsättning följer oavsett.

Och ska mäta när de 'vanliga' pelletsen är i pannan igen. Dum fråga - kan jag när jag fått hem vanliga pelletsen låta det vara agrolpellets i förrådet men mata och mäta pannan från 1 kg vanliga pellets? Eller blir svaret på mätningen fel på ngt vis då?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du kan kolla med nya pelletsen men de kommer inte vara rätt värden när du kopplar dit slangen o tar från agrol pelletsen igen, Man bör göra denna koll vid varje byte/ny leverans av pellets.. Förr va det väldigt liten skillnad mellan olika leveranser mot vad det är idag..

Jo såg ett inlägg här ovan, Sitter pelletspannan på samma kanal som en kamin/järnspis??
Då bör nog alla luckor/ventiler vara helt täta på denne annars försämras draget till pelletspannan..
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Nej men tänkte eftersom värdena ju ändå kommer vara aktuella för den pellets pannan hela tiden går på, så ska det ju ställas in efter de iaf. Agrolpelletsen var ju bara 6 säckar och kommer vara slut snart.

Men kan ju vänta några dagar tills pannan ätit upp alla agrolpellets och mäta då.

Nu är pelletsen hemma, men fick kalla in shetlandsponnyn då lastbilen körde fast i snön, och fick lasta av pallen mitt på vägen, och jag således skulle kånka en pall pellets 100 meter upp för en backe och in i huset.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Du frös säkert inte när du kånkade på säckarna,på tal om att ha en annan värmekälla inkopplad på samma rökkanal så är det strängt förbjudet även i Gnosjö med omnejd.
Vill man koppla in så får man använda ventilations kanal om det finns som går längs med skorsten enligt sotarmästaren här.
Draget påverkas om man har fler värmekällor inkopplade i samma rökkanal vilket Andre påpekade också.
Så stäng alla spjäll och luckor du har på vedspis(kamin) innan du börjar med inmatningen av pelletsen.
Och så håller vi tummarna o hoppas det hjälper :!:
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Fast draglucka etc på vedpannan har ju varit stängda hela tiden, så det avhjälper ju inte problemet.

Men förhoppningsvis kan man lösa det via inställningarna. Pannan tuffar fortfarande på, och klarar att hålla temperaturen (minus 23 ute). Helt otroligt, just nu så förväntar jag mig att den ska lysa rött varje gång jag går förbi, men icke då.

Ska bli intressant att se hur askan ser ut sen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Låter bra att den orkar hålla värmen o inte stannat men se ändå till att de inte tjuvdrar luft via spisen för då tappar du drag till pannan..

Är ganska övertygad att de ska gå få till din panna :wink:
Du kan ju inte ha så mycket kvar av dom 6 säckarna nu så du kan kolla o ställa in matningen för den nya pelletsen, Får väl blanda nya o gamla pelletsen i förrådet om inte annat..

Som sagt ställ matningen så den drar 435 gram/10 min i hög sedan 30% fläkt..

Jo kör du pannan mot acktank el går den direkt mot radiatorerna??
Om så är fallet skulle du kunna aktivera låg o min läget oxå genom att ställa t.ex min på 5 kW o låg på ca 8,5 kW..
Min blir då 195 gram/10 min med fläkt 18% o låg 295 gram/10 min med fläkt på 23%
Skriv svar