Nja skulle inte säga att det är billiga pannor som har problem...sen finns det nog lite vettiga finnesser på t ex Solo innova som jag förstår har inbyggd lambdasond som reglerar syret mellan primär och sekundär.
Men den har ju tydligen också problem.
Hej.
Innovan med lamda är så ovanlig så att det är nog inte troligt att du har hört att det är problem med den.
Andreas Hansson skrev:Men nu pratar du väl i nattmössan vedprofilen.
Syftet med en dragbegränsare är ju att skapa rätt drag under hela drifts tiden.Draget varierar ju väldigt från start till slutet av eldningen.
Deta gäller pannor med sugande fläkt
Min dragbegränsare öppnar inget vid start men vid slutet av eldningen är den öppen.
Får man tjära i skorstenen har man ofulständig förbräning...
Det är bra Andreas Hansson. När du frågarsätter folk i branchen som jobbar med problem lösningar på värmesystem dagar som nätter när det gäller bioenergi. Nu kan du ta över rådgivningen på ved delen på forumet. Jag kommer att följa dina råd med nyfikenhet..
God Jul & Gott Nytt År. Ved Profilen.
P.s Det du skriver om dragbegränsaren är helt korrekt, men inte alltid..
Det är väl klart att det ska ifrågasättas om det finns tveksamheter ang ett visst resonemang så att inte folk får fel information. Personligen sätter jag stort värde i att få korrekt information av den som ger den, det gör nog dom flesta.
Andreas Hansson skrev:Men nu pratar du väl i nattmössan vedprofilen.
Syftet med en dragbegränsare är ju att skapa rätt drag under hela drifts tiden.Draget varierar ju väldigt från start till slutet av eldningen.
Deta gäller pannor med sugande fläkt
Min dragbegränsare öppnar inget vid start men vid slutet av eldningen är den öppen.
Får man tjära i skorstenen har man ofulständig förbräning...
Det är bra Andreas Hansson. När du frågarsätter folk i branchen som jobbar med problem lösningar på värmesystem dagar som nätter när det gäller bioenergi. Nu kan du ta över rådgivningen på ved delen på forumet. Jag kommer att följa dina råd med nyfikenhet..
God Jul & Gott Nytt År. Ved Profilen.
P.s Det du skriver om dragbegränsaren är helt korrekt, men inte alltid..
Om du tycker jag har fel får du väl överbevisa mig eller?
Eller räcker det med att man säger att man är i branchen så har man rätt?
Det var det dummaste inlägget på forumet hittils tror jag.
Typ
Ifrågasätt inte mig jag har rätt.Och om du gör det så kommer jag titta och dömma vad du skriver.Och jag kommer inte skriva mer på ved delen.
Snacka om sand låda. Men du får hålla låda i ved forumet för det här vad det sista jag skrev här.
Andreas Hansson skrev:Men nu pratar du väl i nattmössan vedprofilen.
Syftet med en dragbegränsare är ju att skapa rätt drag under hela drifts tiden.Draget varierar ju väldigt från start till slutet av eldningen.
Deta gäller pannor med sugande fläkt
Min dragbegränsare öppnar inget vid start men vid slutet av eldningen är den öppen.
Får man tjära i skorstenen har man ofulständig förbräning...
Det är bra Andreas Hansson. När du frågarsätter folk i branchen som jobbar med problem lösningar på värmesystem dagar som nätter när det gäller bioenergi. Nu kan du ta över rådgivningen på ved delen på forumet. Jag kommer att följa dina råd med nyfikenhet..
God Jul & Gott Nytt År. Ved Profilen.
P.s Det du skriver om dragbegränsaren är helt korrekt, men inte alltid..
Om du tycker jag har fel får du väl överbevisa mig eller?
Eller räcker det med att man säger att man är i branchen så har man rätt?
Det var det dummaste inlägget på forumet hittils tror jag.
Typ
Ifrågasätt inte mig jag har rätt.Och om du gör det så kommer jag titta och dömma vad du skriver.Och jag kommer inte skriva mer på ved delen.
Snacka om sand låda. Men du får hålla låda i ved forumet för det här vad det sista jag skrev här.
Jodu Andreas nu har du fått experten på dej..
Enligt vad som Vedprofilen skrev ang att fläkt pannor inte ska använda motdragsluckor stämmer då inte på Ctc v35:an som min kompis har, Han hade problem med övertändning av eldstaden o det dundrade/fluffade som f-n då han eldat ett tag o pipan blivit varm oavsett inställning av primärluften (den ända som går ändra)
Efter montering av en KW 012 så funkar det utmärkt...
Håller med om att motdragsluckan ser till att hålla ett konstant drag o om den inte öppnar är draget för dåligt o om den öppnar fullt för liten...
Problemen med övertändning med för mycket drag läste jag i instruktionsmanualen till effekta woddy, Även Calmar/Trebema rekomenderar samma sak men dom har naturligtvis fel...
Olle 45 kan ju detta med dragluckor om inte annat...
Senast redigerad av André den fre 21 dec, 2007 23:03, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nu har jag slitit bort orginal konfigurationen och monterat nya turbulatorer och hittils ligger jag på 160 grader i rökgastemp! Ca2 timmar in i eldningscyceln.
Wodda: Kan det vara så man gör för att pressa ut 60kw från en orlan 40 ?
Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
Wodda skrev:Hej Vedprofilen
Kan du utveckla "faror" lite.
Man kan ju inte bli annat än förbryllad när i princip alla säger att man bör installera dragbegränsare.
Jag tror att jag kan förklara så att alla förstår.
Om jag börjar med att förklara skillnaden mellan pannor med tryckande fläkt i jämförelse med pannor som har sugande fläkt, då skriver jag så här!
Pannor som har tryckande fläktar fungerar så att fläkten är till för att förgasa veden i vedmagasinet sk Primär luft men i pannans understa del tillsätts även sekundär luft också med hjälp av fläkten för att skapa bra förbränning. Obs! Att tryckande fläktar är nästan bara till för att skapa bra förbränning. Denna gas förbränning som fläkten skapar skall sedan sugas ut ur pannan med skorstenens hjälp. Denna sugförmåga blir då sämre med en dragbegränsare, bildas det då gaser i pannan som inte kan evakueras ut genom pannan med sämre drag förhållanden pga av att dragbegränsaren finns tro fan att det woovar. Detta tycker jag är samma sak som att elda med borttagen sotlucka. Draget som pannan skall ha sugs istället in i dragbegränsaren.
Har man en panna med sugande fläkt då har man valt en bättre panna kan jag påstå. Men efter fläkten på dessa pannor kan det bli ett övertryck i skorstenen då är det häler kanske inte så bra att installera drag begränsare. Man får nog tänka lite extra ang. detta !!
Pannor med sugande fläkt har ju naturligt vi samma förbrännings teknik som pannor med tryckande fläkt men dessa två skiljer sig åt ganska markant ändå. Sugande fläkt skapar ett undertryck i hela pannan oavsett vad som händer, det gör inte tryckande. Tryckande fläkt kan skapa övertryck i vedmagasinet om inte gaserna sugs ut som tidigare förklaring med wooffar som följd. Jag tycker inte att dragbegränsaren är motiverad vid fläktstyrd vedeldning..
Faror med dragbegränsare kan jag förklara kort fattat. Jag har fått många förfrågningar varför det bildas tjära i skorstenar trots att man har torr ved fläkt panna osv... Vissa drag begränsare blandar in för mycket luft som kyler rökgaserna för mycket så att tjära bildas i skorstenen. Då har jag mätt undertrycket samt rökgastemperaturen vid drift samt även C0 O2 CO2. Svaret från mig ta bort drag begränsaren. 90 % av alla dessa som får tjära i skorstenen har löst sig med att ta bort dragbegränsaren. Obs! Denna tråd gäller vedeldning. Dragbegränsaren kan även fungera som extra drag in i skorstenen vid sotbrand.
Dragbegränsare tycker jag hör hemma vid Pellesteldning och möjligen vid överförbränningspannor som eldas med ved. Inte vid fläktstyrd Vedeldning..
Jag tycker att dragbegränsare är kanon ( Jäv..igt bra ) bara att dom installeras på rätt ställen samt att man väljer rätt produkter. Finns skräp även här... Rätt lucka på rätt plats. GOD JUL & GOTT NYTT ÅR::
Ved Profilen..
Jag tycker din förklaring är helt korrekt, dragbegränsaren hör inte hemma med fläkstyrda vedpannor, kan fungera i vissa fall men då skall den vara rätt dimensionerad samt vara placerad på rätt plats i systemet.
Den fungerar bra på överförbränningspannor som oftast ger höga rökgaser, och här hjälper den till att hålla nere temperaturen. I nya vedpannor har man lägre rökgastemperaturer och här kommer fenomenet att dragbegränsaren kyler rökgaserna ännu mera i vissa anläggningar som leder till tjärbildning i skorstenen. Skapas ett övertryck i pannan som det gör i många fall med dragbegränsare i dessa nya fläktstyrda pannor får du samma fenomen som du har när du eldar pellets som exempel i en modern oljepanna som har ett övertryck, du får där poffar när brännaren startar som exempel då rökgaserna ej evakueras i rätt flöde utan antänds i förtid. I en fläktstyrd vedpanna har man oftast en jämt drag hela tiden, men som en överförbränningspanna eller en pelletspanna kräver att överskottsluft evakueras före eldstaden, för att ha ett jämt drag vid förbränningen.
Om man nu har problem så kör med uteslutningsmetoden och ta lite ungsfolie och sätt emellan på luckan på dragbegränsaren så den blir tät och lås fast luckan, då ser du ju direkt om problemet fösvinner. Det är väl den enklaste lösningen innan man börjar montera bort saker.
Och ni kom den andra experten in i bilden.Ringde Vedprofilen dig eller?
Du har inte ett konstant drag i en fläktstyrd panna! Enda sättet för att få det drag som din panna är anpassad för är genom en dragbegränsare.
Over and out
Andreas Hansson skrev:Och ni kom den andra experten in i bilden.Ringde Vedprofilen dig eller?
Du har inte ett konstant drag i en fläktstyrd panna! Enda sättet för att få det drag som din panna är anpassad för är genom en dragbegränsare.
Over and out
Instämmer..
Möjligen skulle det va bättre om man har dåligt drag med tryckstyrning av skorstensfläkt då, Då Väljer man bara vilket drag man ska ha så sköter elektroniken resten... Man slipper även utvädring av varm luft..
Om inte motdragsluckor vore bra så är det många som blivit lurade på pengar...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson skrev:Och ni kom den andra experten in i bilden.Ringde Vedprofilen dig eller?
Du har inte ett konstant drag i en fläktstyrd panna! Enda sättet för att få det drag som din panna är anpassad för är genom en dragbegränsare.
Over and out
Nej, jag kan läsa själv!
Har tyvärr inte varit i kontakt med honom på ett tag, kanske skulle slå honom en signal.
Om du läser i mitt inlägg så påpekar jag inte konstant drag utan jämnare, och observera att jag även skriver att det fungerar i vissa fall men i dom flesta fall är det bättre att undvika detta. Har väldigt god kontakt med Hans Koolman som är den som är en bland dom som vet hur detta fungerar, och han har givit mig bra information om detta. Olle 45 har också kunskapen och det är väl han som har producerat en hel del detaljer till Hans K. Och någon expert vet jag ej om jag är, det verkar vara mer ni som inte tål att vissa i branschen lägger sig i. Så sandlådan verkar vara en plats för fler som det verkar. Kan inte förstå varför det skall komma spydiga kommentarer hela tiden, vad har jag gjort er om jag får fråga? Jag lade mig i diskussionen och vipps så hugger ni.
Om Vedprofilen ger er spydiga kommentarer, så varför skall det gå ut över mig, bara för att jag jobbar ihop med honom några gånger om året. Det han skriver får han stå för själv, så lägg detta på minnet.
Får jag ställa en enkel fråga till er, har ni instrument så att ni kan kontrollera en förbränningsprocess, och även kunskapen hur man mäter?
Jag säger inte att en dragbegränsare är fel, men när branschfolk som jobbar dagligen ute hos folk och ser problemen, samt är med och löser dom så är väl det nog fakta. Att det fungerar ihop med vissa produkter är helt riktigt, det är säkerligen testat av tillverkaren, och bör följas. Att det fungerar hemma hos er så betyder det inte att det behöver fungera hos 400 andra hushåll med samma panna, vi är där igen då man måste tänka på att det skiljer från fastighet till fastighet, och det är här viktigt att en installatör är duktig och kontrollerar allt till punkt, för att man skall få allt perfekt. Det är det konsumenten betalar för vid installationen.
En viktig sak är även dimenssioneringen samt placering av en dragbegränsare. Tilluft, skorstensarea, längd, skorstenspipans placering i skorstenen, framför allt hur man eldar rätt. Det är även viktigt att en dragbegränsare sitter helt i vinkel för att den skall jobba rätt, kanske heller inte är så många som tänker på. Är vinkeln fel så balanseras den helt fel med vikten.
Det är inte fel i det ni skriver heller i vissa saker, men tänk på att det är hemma hos er eller kanske någon bekant det fungerar bra, och då är det bättre att även ta åt sig och lyssna på fler ideér, och testa sig fram tills man ser om man löser problemet. Eller tycker ni jag har fel?
Håller med om att olika pannor behöver olika dragförhållanden.
Här är det förbränningen som avgör vilket undertryck som är bäst!
Förstort undertryck är inte bra det heller.
Det med tjära. så är det dålig förbränning av veden !
Dragbegränsaren skapar ingen tjära eller hur ??
Det med dålig förbränning kan uppstå på flera olika sätt.
1/ När förbränningen inte kommer upp i rätt temperatur
Kanske på grund av att veden är för fuktig mm.
2/ Förmycket ved som förgasas samtidigt ( övertändning ) kanske för torr ved mm ?
Här kan pannan bli förliten för att ge rätt mängd primär/sekundär luftförhållande och lågan i detta fallet kan bli mycket lång och tar kanske till skorstenen också som eldutrymme med dåligförbränning.
Har stor kunskap om olika typer av fläktar och deras arbets sätt.
ink. gällande naturlagar som påverkar genomlupen luftmängd.
Det med sugande eller tryckande fläkt
Här vill jag påstå att en dragbegränsare gör nytta för att hjälpa till att
fläkten inte ökar luftmängden till förbränningen.
Det är så att en fläkt som inte har konstant motstånd ökar eller minskar i luftmängd beroende på motstånds ändringen.
och detta är inte önskvärt eller hur ?
Även om 60°C är en vedertagen skorstenstemperatur ca 60cm ner ifrån skorstenstoppen för att hålla kondensen/daggpunkten borta.
Daggpunkten är inte heller alltid 60°C titta på gräsmattan som ofta är daggvåt på morgonen eller har jag sett fel ?
Skulle tro att mina ögon har sett rätt ?
Lite om min bakgrund i ämnet draglucka som kom ut på marknaden
i slutet av 1950 talet, då kom den till enbart för att vädra ut kondens som
bildades i hel*halvstens skorsten på grund av denna skorsten blev förstor för oljeldning, för att nästan ingen vågade mura en halv*halvstens skorsten på den tiden, som senare blev standard för oljeldning.
Detta har gett mig en lång erfarenhet i ämnet Dragbegränsning.
Nu har jag slitit bort orginal konfigurationen och monterat nya turbulatorer och hittils ligger jag på 160 grader i rökgastemp! Ca2 timmar in i eldningscyceln.
Wodda: Kan det vara så man gör för att pressa ut 60kw från en orlan 40 ?
Precis vad jag misstänkte! Bättre att sota manuellt med en viska på borrmaskinen. Bara så kan man få riktigt välsotade tuber. Jag har därför krökt laddröret från pannan så att man kommer åt riktigt.
Nu i jultider så har jag fastnat för frugans julgirlanger som hon hängt i fönstren. Värmen från elementen gör att de roterar behagligt. Dessa spiralformade mönster (dock lite mer utdragna) vill jag prova som turbulatorer i pannan. 1 mm rostfri plåt formade som spiralformade girlanger skulle ge god tid för rökgaserna att lämna ifrån sig värmen i konvenktionsrören. Borde vara ännu effektivare än veckade mönster. Eller vad tror du Olle45.
Går det inte att lägga upp en bild här
Annars så vill jag bara säga att denna tråd har varit mycket intressant. Många informativa kommentarer som jag sugit åt mig. Tankar om allt från förbränningsteori, vedinlägg, skorstensdrag, bakpuffar mm har övertygat mig om att det finns mer man kan göra för att få en effektiv och jämn drift i vedpannan. Min Orlan skall bli en riktig "Solo Innova-dräpare"
Bara man blir klar med nya pannrummet och allt annat snart..Jisses vilken tid det tar..
Olle45 skrev:Hej
Lite allmänt om vedförgasning mm.
Håller med om att olika pannor behöver olika dragförhållanden.
Här är det förbränningen som avgör vilket undertryck som är bäst!
Förstort undertryck är inte bra det heller.
Det med tjära. så är det dålig förbränning av veden !
Dragbegränsaren skapar ingen tjära eller hur ??
Det med dålig förbränning kan uppstå på flera olika sätt.
1/ När förbränningen inte kommer upp i rätt temperatur
Kanske på grund av att veden är för fuktig mm.
2/ Förmycket ved som förgasas samtidigt ( övertändning ) kanske för torr ved mm ?
Här kan pannan bli förliten för att ge rätt mängd primär/sekundär luftförhållande och lågan i detta fallet kan bli mycket lång och tar kanske till skorstenen också som eldutrymme med dåligförbränning.
Har stor kunskap om olika typer av fläktar och deras arbets sätt.
ink. gällande naturlagar som påverkar genomlupen luftmängd.
Det med sugande eller tryckande fläkt
Här vill jag påstå att en dragbegränsare gör nytta för att hjälpa till att
fläkten inte ökar luftmängden till förbränningen.
Det är så att en fläkt som inte har konstant motstånd ökar eller minskar i luftmängd beroende på motstånds ändringen.
och detta är inte önskvärt eller hur ?
Även om 60°C är en vedertagen skorstenstemperatur ca 60cm ner ifrån skorstenstoppen för att hålla kondensen/daggpunkten borta.
Daggpunkten är inte heller alltid 60°C titta på gräsmattan som ofta är daggvåt på morgonen eller har jag sett fel ?
Skulle tro att mina ögon har sett rätt ?
Lite om min bakgrund i ämnet draglucka som kom ut på marknaden
i slutet av 1950 talet, då kom den till enbart för att vädra ut kondens som
bildades i hel*halvstens skorsten på grund av denna skorsten blev förstor för oljeldning, för att nästan ingen vågade mura en halv*halvstens skorsten på den tiden, som senare blev standard för oljeldning.
Detta har gett mig en lång erfarenhet i ämnet Dragbegränsning.
MVH
Ruben
Olle! Har varit med och monterat tre Quickup 45 och i en av dessa fastigheter var man tvungen att plocka bort dragbegränsaren på gund av dessa problem som vedprofilen givit en beskrivning på, har du en förklaring till detta? Då det fungerar hos vissa men går inte alls ibland. Efter detta så fungerar pannan problemfritt.
Vad kan orsaken vara? Kan vara intressant att höra en teori från dig.
Min uppfattning är att det är installatören ihop med installationen som skall kontrollera allt och ha kunskapen att kunna bedömma rätt vid installationen, och följa upp en installation hemma hos kunden efter ett tag för att kunna kontrollera saker som detta, men värt är att tillägga att det är oftast sotaren som upptäcker problemen. Är det inte installatören som skall kunna se och bedömma om dragbegränsaren jobbar rätt från början?