Rökgas växlare

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:41, redigerad totalt 1 gånger.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Karla1 skrev:Det som mätinstrumentet kommer att visa är en högre förbränningsverkningsgrad då rökgasförlusterna minskar procentuellt sett.
Detta på grund av att rökgaserna är lägre efter rökgaskylaren om man mäter där.

Det vore i alla fall intressant att få veta hur förbränningen i pannan är och se hur förbränningsvärden så som CO,O2 samt CO2 håller sig stabila genom hela eldningscykel och att pannan,brännaren är så pass bra så att dessa ligger inom målsättningsvärdena. Det vet vi ju inget om.
Nu börjar jag fundera... Det du egentligen säger är att två pannor med lika förbränningsutrymme, lufttillförsel, placering av lufttillopp osv så får den med en större/effektivare konvektionsyta för rökgaserna en högre förbränningsverkningsgrad fast det egentligen inte är så? Då är det väl inte så tillförlitligt med leverantörers uppgifter? Upplys mig är du snäll.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
BSOD
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 aug, 2008 18:30
Ort: Västerås

Inlägg av BSOD »

Jag jobbar inom kraftvärmebranchen (ingen direkt koppling till pelletsbranchen alltså...). Vi har liknande kylare på alla pannor (skillnaden är i princip bara effekten). Vi har även rökgaskondensering på några av pannorna.

Den enda egentliga risken som jag ser det är att du får för låga rökgastemperaturer (--> kondens). Har du inte en skorsten i cortenastål så kan fukten lätt bli ett problem. Speciellt om du eldar halvfuktig ved, eldar du pellets minskar den risken väldigt mycket. Detta alltså för att din kylare eventuellt vid vissa driftfall kan bli för effektiv. Det enklaste sättet att "sabba" verkningsgraden på din rökgaskylare tillfälligt är att koppla en shunt till den. Shunten bypassar en del av kylmediet till kylaren vid låga temperaturer på rökgas efter kylaren, för att undvika kondensrisk. En enkel PLC fixar den regleringen, finns säkert 10 andra enkla sätt också... Men får du ingen kondens i ditt "skvallerör" vid foten av skorsten, och inte heller får problem med fukt i toppen av skorsten, så är det nog lugnt. Men du vet ju redan om detta, eller hur?

Jag kan hjälpa dig att räkna ut en lämplig mintemperatur på rökgasen ut ur kylaren (för att minimera risken med kondens), om jag får veta dels din fukthalt i bränslet och dels din O2 halt efter panna (eller CO2). Det kräver som sagt lite instrument för att ta reda på dessa...

Det var även lite tjat om verkningsgrader tidigare i tråden, så jag tänkte klargöra lite definitioner:

Pannverkningsgrad: Hur stor del av energin som pannan kan tillgodogöra sig i förhållande till tillförd energi. Beräknas antingen direkt eller indirekt. Direkt: nyttig energi / tillförd energi. Indirekt: tillförd energi - förluster i oförbränt - förluster i strålning - förluster i rökgas. Normalt sett så slutar pannans kontrollyta efter eventuella luftförvärmare.

Totalverkningsgrad: (Nyttig energi panna + rökgaskylarens energi) / tillförd energi. I ditt fall där du tog ut bafflar från pannan sänkte du pannverkningsgraden, men antagligen så påverkade du inte totalverkningsgraden så mycket, med tanke på din förträffliga rökgaskylare... och det är ju totalverkningsgraden som är intressant.

På pannor med rökgaskondensering får man ofta totalverkningsgrader över 100%. Detta säger sig självt att det inte är möjligt (pannan skapar ju inte energi, den bara omvandlar den från kemiskt lagrad energi till värme). Det beror på att när man räknar ut värmevärdet på bränslet så räknar man med att all fukt i bränslet lämnar pannan som ånga. Kondenserar man ut 1 kg vattenånga till vatten avger det ca 2200kJ, tar man även delar av denna energi till godo med hjälp av en rökgaskondensering kan man alltså relativt enkelt nå verkningsgrader över 100%.

Jag har väldigt svårt att se någon lönsamhet i att installera rökgaskondenseringsanläggningar på villor, dels p.g.a. man normalt sett eldar med högre O2 i rökgasen (vilket höjer rökgasens daggpunkt) samt att det kräver avsevärt bättre material i skorstenen... och en process som klarar av att rökgaskondensatet (lågt pH, massa tjära och andra otrevligheter, inget man spolar ner i avloppet direkt). På jobbet är rökgasreningsanläggningen en mndre kemisk fabrik som jobbar med både lutdosering och omvänd osmos för att rena kondensatet.

Din rökkylare däremot kan nog mycket väl vara intressant för hemmapulare som vill höja totalverkningsgraden på äldre pannor, eftersom det är en process som håller sig på rätt sida om daggpunkten... själv så sitter jag med en totalkass verkningsgrad på min Egor-panna från 79. Skulle lätt kunna tänka mig att köpa något liknande det du skapat, om det inte vore alltför jobbigt att installera... Men det lutar åt att det blir en ny panna till våren, mest p.g.a. att jag är mer begåvad med miniräknaren snarare än svetsen...

Lycka till med ditt arbete!
Kombipanna Egor m. oljebrännare(!) Bentone.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jesper:

Du har kört med din "mojäng" ett tag.
Har du några intressanta iakttagelser som du kan/vill förmedla?
Sänkt bränsleförbrukning?
Kondensproblem?
O,s,v, Allmän lägeskontroll helt enkelt

Alltid intressant med uppfinningar/konstruktioner (speciellt hemtillverkade)

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:41, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:41, redigerad totalt 1 gånger.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Se upp med den fukten Jesper!
När det blir kallare ute så kan stenarna börja spricka.
Detta tar inte lång tid, det brukar utveckla sig negativt med fart.
Fukten kan då också börja sprida sig nedåt vid vissa väderleksförhållanden.
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:41, redigerad totalt 1 gånger.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

När du mäter temperaturen mäter du då den precis bakom "grejen" och i själva rökkanalen? Och vad har du för temp i toppen av skorsten?
Vad mäter du med? När mäter du, är det max temp?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jesper@Fordson skrev:
Ved Profilen skrev:Jag annammar inte det du gör :wink: . Jag tycker att det är jätte bra!
Jag har bara 30 års erfarenhet av detta: Jag tror att inom en snar framtid kommer du att koppla bort den och köra som vanligt. :?:

Men fortsätt det är skit kul att du provar saker som har varit testade för ca:20 År sedan...

Det du gör kommer jag att följa med mycket stort intresse :wink: . Speciellt när vintern kommer ( ca 20 grader kallt ute )

Ved Profilen..
Nu har vinter slagit till med full kraft här på västkusten.Hela 6 minus har det varit enligt termometerns max/min minne.
Har varit för lat att elda med ved det senaste och har kört pellets konstant i en månad.Har inga som helst problem med kondens eller något annat heller för den delen.
Det fina ludd som samlas i "kylaren" tar jag bort genom att öppna sotluckan på den och blåsa bort den med kompressorn.
Jag trodde jag fått en läcka på den för det droppade lite om den ett tag men det berodde på att jag råkat ta lite blöt ved och hyvat in men det slutade så fort pannan kom upp i temp.Så visst var det kondens en liten stund.
Jag blir lite nyfiken på vad det har för betydelse om det blir -20 grader?
Skorsten går ju mest inomhus och den sista biten kan ju inte påverkas så katastrofalt av den temperaturen eller.
Har inte blivit riktigt klar med isoleringen av "kylaren" heller så det blir varmt och skönt i pannrummet när man eldar med...
Vad har du för rökgastemperatur in i skorstenen nere i pannrummet? Samt vad har du för rökgastemperatur i toppen på skorstenen ca: 1.5 meter ned.


Vp....
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Ved Profilen skrev:
Jesper@Fordson skrev:
Ved Profilen skrev:Jag annammar inte det du gör :wink: . Jag tycker att det är jätte bra!
Jag har bara 30 års erfarenhet av detta: Jag tror att inom en snar framtid kommer du att koppla bort den och köra som vanligt. :?:

Men fortsätt det är skit kul att du provar saker som har varit testade för ca:20 År sedan...

Det du gör kommer jag att följa med mycket stort intresse :wink: . Speciellt när vintern kommer ( ca 20 grader kallt ute )

Ved Profilen..
Nu har vinter slagit till med full kraft här på västkusten.Hela 6 minus har det varit enligt termometerns max/min minne.
Har varit för lat att elda med ved det senaste och har kört pellets konstant i en månad.Har inga som helst problem med kondens eller något annat heller för den delen.
Det fina ludd som samlas i "kylaren" tar jag bort genom att öppna sotluckan på den och blåsa bort den med kompressorn.
Jag trodde jag fått en läcka på den för det droppade lite om den ett tag men det berodde på att jag råkat ta lite blöt ved och hyvat in men det slutade så fort pannan kom upp i temp.Så visst var det kondens en liten stund.
Jag blir lite nyfiken på vad det har för betydelse om det blir -20 grader?
Skorsten går ju mest inomhus och den sista biten kan ju inte påverkas så katastrofalt av den temperaturen eller.
Har inte blivit riktigt klar med isoleringen av "kylaren" heller så det blir varmt och skönt i pannrummet när man eldar med...
Vad har du för rökgastemperatur in i skorstenen nere i pannrummet? Samt vad har du för rökgastemperatur i toppen på skorstenen ca: 1.5 meter ned. Jag bara undrar :wink:

Problemena med kondens kommer inte direkt det kan komma efter ett År


Vp....
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Ved Profilen skrev:
Jesper@Fordson skrev:
Ved Profilen skrev:Jag annammar inte det du gör :wink: . Jag tycker att det är jätte bra!
Jag har bara 30 års erfarenhet av detta: Jag tror att inom en snar framtid kommer du att koppla bort den och köra som vanligt. :?:

Men fortsätt det är skit kul att du provar saker som har varit testade för ca:20 År sedan...

Det du gör kommer jag att följa med mycket stort intresse :wink: . Speciellt när vintern kommer ( ca 20 grader kallt ute )

Ved Profilen..
Nu har vinter slagit till med full kraft här på västkusten.Hela 6 minus har det varit enligt termometerns max/min minne.
Har varit för lat att elda med ved det senaste och har kört pellets konstant i en månad.Har inga som helst problem med kondens eller något annat heller för den delen.
Det fina ludd som samlas i "kylaren" tar jag bort genom att öppna sotluckan på den och blåsa bort den med kompressorn.
Jag trodde jag fått en läcka på den för det droppade lite om den ett tag men det berodde på att jag råkat ta lite blöt ved och hyvat in men det slutade så fort pannan kom upp i temp.Så visst var det kondens en liten stund.
Jag blir lite nyfiken på vad det har för betydelse om det blir -20 grader?
Skorsten går ju mest inomhus och den sista biten kan ju inte påverkas så katastrofalt av den temperaturen eller.
Har inte blivit riktigt klar med isoleringen av "kylaren" heller så det blir varmt och skönt i pannrummet när man eldar med...
Vad har du för rökgastemperatur in i skorstenen nere i pannrummet? Samt vad har du för rökgastemperatur i toppen på skorstenen ca: 1.5 meter ned. Jag bara undrar :wink:

Problemena med kondens kommer inte direkt det kan komma efter ett År


Vp....
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jesper@Fordson skrev:Har väl ca 70 grader 1m ner i pipan.
Men om det inte är kondens nu så varför om ett år?? Den är torrare än torrast i skorsten.
Ja det är bra ! Men vad har du för rökgastemperatur nu ut i skorstenen från pannan.
Kondens problem märks inte direkt. Det kan ta sin tid innan det märks.

Sedan beror det på om man har konstanta temperaturer in i skorstenen från pannan samt att man har konstanta rökgastemperaturer i toppen på skorstenen.

Har du koll på det ?

Vp.....
Låst