Fel igen bergtorparn
DET ÄR INTE SAMMA BRÄNNARE I BIOMATIC 20/30
Min effekten som Biomatic 30 går köra på är 12 kW vilket är istort vad detta hus förmodligen kräver vid DUT
Klarar inte en biomatic 20 att värma villa på 230 m2 ska man nog fundera på att skaffa isolering först, Räcker inte 20 kW har man ett behov på 86,95W/m2
Det ska inte vara något problem gällande driftstopp med förliten panna utan man får för kallt inne, En kompis har en Biomatic 20+ från -06 till att värma riktigt dåligt isolerat hus på 190 m2 inkl källare + garage/gårdsverkstad på 136 m2 o lite stödvärme i ladugården samt vv där som bara vv är ca 50 kWh/dygn..
Han måste hjälpa till med elpatronen då det blir kallare än -23/25° o pannan har gått som längst på 20 kW effekt i 13 dygn utan att stanna o utan problem..
Så nedelin du kan lungt köpa en Biomatic 20
Skulle rekomendera den som finns på blocket för 39000:-
Vad har du för förbrukning idag??
Själv sänkte jag förbrukningen med 30%, Från ca 7 till 5 ton/år men jag har inte en Biomatic så sänkningen hade garanterat blivit mer med en sådan panna då den jag har nu har max 87-88° verkningsgrad med pellets mot närmare 95% som max i en biomatic, 85% är årsverkningsgraden på en biomatic
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd