PellMon, pelletlogger med öppen källkod
Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod
Jep. Eller så lämnar du kvar '0 -' så kan du justera siffran ifall du vill ha annorlunda hysteres. Jag tycker 2 grader låter väldigt lite, rent spontant utan erfarenhet skulle jag kanske startat vid minst +15 och stannat vid +2 eller nåt sånt. Du skulle ju kunna ersätta siffrorna med två variabler så kan du justera dem efter behov via webbläsaren. Eller skriva ett annat skript som justerar start och stopphysteres enligt utetemperatur och varför inte ta hänsyn till tanktopp och tank-mitten också då man håller på... Varför göra det enkelt då man kan krångla till det 

Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Tyvärr så är vi inte på samma nivå när det gäller skript skrivning
går säkert att göra mycket kul om man bara kan.
Lite tråkigt för mig att behöva fråga om allt
men jag försöker lära mig så sakta
Tack för all hjälp så här långt
går säkert att göra mycket kul om man bara kan.
Lite tråkigt för mig att behöva fråga om allt
men jag försöker lära mig så sakta

Tack för all hjälp så här långt
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Kör nu senaste ver:0.6.1
men var hittar jag databasen är alla sökvägar ändrade nu och sök väg till system.svg
kanske en komplettering av wikin med en lista på sökvägar

Hittade databasen database = /var/lib/pellmon/rrd.db
men inte system.svg
men var hittar jag databasen är alla sökvägar ändrade nu och sök väg till system.svg
kanske en komplettering av wikin med en lista på sökvägar

Hittade databasen database = /var/lib/pellmon/rrd.db
men inte system.svg
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Har installerat nya versionen och migrerat min konfig till den nya strukturen och allt fungerar mycket bra.
Har däremot lite finputs jag skulle vilja ha hjälp med.
Nu på vintern så går min Janfire brännare på underhållsfyr en del och då blir loggen ganska tråkig. Ett utdrag från idag:
Min pelletcalc.conf är enligt nedan:
Hur skall jag skruva på configen för att det skall blir rätt?
Fråga 2 är hur jag får igång mailfunktionen. Min email.conf:
Jag vill köra oautentiserad, okrypterad SMTP men det verkar inte fungera. Jag har provat att telneta SMTP-servern från min rpi och skicka från och till dessa adresser och det fungerar. Nått är fel men hittar inga fel i loggen?
Har däremot lite finputs jag skulle vilja ha hjälp med.
Nu på vintern så går min Janfire brännare på underhållsfyr en del och då blir loggen ganska tråkig. Ett utdrag från idag:
Kod: Markera allt
2016-02-08 19:51:18,896 - INFO - 'alarm' state went from 'OK' to 'Ignition failed'
2016-02-08 19:51:18,887 - INFO - 'mode' changed from 'Igniting' to 'Ignition failed'
2016-02-08 19:42:17,353 - INFO - 'mode' changed from 'Starting' to 'Igniting'
2016-02-08 19:41:17,178 - INFO - 'alarm' state went from 'Ignition failed' to 'OK'
2016-02-08 19:41:17,175 - INFO - 'mode' changed from 'Ignition failed' to 'Starting'
2016-02-08 19:40:22,015 - INFO - 'alarm' state went from 'OK' to 'Ignition failed'
[plugin_PelletCalc]
# Set one of these:
# counter = name of item to read feeder auger rev count from
# timer = name of item to read cumulative feeder run time in seconds from
counter = counter1
# Set 'state_tracker' to 'off' to disable mode, alarm and power calculation
# state_tracker = off|generic
state_tracker = generic
# Parameters for state tracking in 'generic' mode
# running_timout = timeout waiting for feeder activity in 'running' mode, valid range 5-300s
running_timeout = 180
# ignition_timout = timeout in seconds waiting for feeder activity in 'igniting' mode, valid range 60-1200
ignition_timeout = 600
# starting_power = power level in kW to wait for in 'igniting' mode before switching to 'running', valid range 0.5-10kW
starting_power = 5
# startup_feed_wait = time to wait in 'starting' mode while the ignition dose is fed before swithing to 'igniting', valid range 10-300s
startup_feed_wait = 60
# log_changes = list of event types to log. Available: alarm, mode
log_changes = alarm,mode
# power_window = time window for power calculation, valid range 60-1800s
power_window = 300
Fråga 2 är hur jag får igång mailfunktionen. Min email.conf:
[email]
# To work with GMail you need to enable 'less secure applications' in your GMail settings
############################################################################
# Uncomment and set these for email on mode/alarm status changes #
############################################################################
# This server:port works with gmail and TLS authentication
server=smtp.bredband.net:25
#username=user
#password=12345
from=pellmon@birgersson.nu
to=eric@birgersson.nu
subject=PellMon status
#############################################################################
# Send email when any of these change (remove the unwanted conditions)
# conditions = alarm,mode,parameter
#####################################
# By default email is sent on alarm #
#####################################
conditions = alarm
# TLS is used by default, to use SSL instead set this:
#auth = SSL
# set email mode to html/text, default is text.
mode = html
# set graphsize to width x height to attach a current graph image to the email
graphsize = 600 x 300
# set graphtimespan to the x axis width in seconds, default is 3600s
graphtimespan = 3600
# set graphlines to a comma separated list of data to include in the graph, by default all are included
#graphlines = d01,d02,d03
# set followup to send a new mail with a new graph after the set number of seconds, by default no followup is sent
#followup = 3600
Låter bra, hittade du den här? https://github.com/motoz/PellMon/wiki/B ... ve-PellMon
Där borde stå det mesta du behöver veta för att göra en flytt. Ett problem då du flyttar över filer från en gammal installation på wheezy till en 0.6.1 installation på jessie är plugin inställningsfilerna, en values.conf fil per plugin, som numera har försvunnit och ersatts med plugin-settings.db i samma mapp som rrd.db. (Det är en sqlite databas, betydligt bättre än det gamla fulhacket med values.conf textfiler) Om du uppgraderar på plats enligt instruktionerna till 0.6.1 så sköts 'migreringen' av gamla values.conf automatiskt, men .deb filen kan ju inte installeras på wheezy. Nu kan du istället kopiera över values.conf filerna från gamla installationen till samma ställe på nya kortet så borde de migreras automatiskt då du startar om. Annars kan du förstås knappa in de få inställningar du gjort själv, det är väl kanske bara datumet när du fyllt silon.
Om du har installerat .deb paketet så är i stort sätt alla sökvägar ändrade. Du kan lista filerna i .deb paketet med kommandot dpkg -c paketfil
Och så här hittar du system.svg:
Men du ska inte ändra de installerade filerna, då får du problem med nästa uppgradering. En egen system.svg borde du ha någon annanstans, tex i din hemmapp enligt instruktionerna i wikin.
Och om det här känns krångligt så kan jag lugna dig med att uppgraderingar i framtiden är busenkla...
Där borde stå det mesta du behöver veta för att göra en flytt. Ett problem då du flyttar över filer från en gammal installation på wheezy till en 0.6.1 installation på jessie är plugin inställningsfilerna, en values.conf fil per plugin, som numera har försvunnit och ersatts med plugin-settings.db i samma mapp som rrd.db. (Det är en sqlite databas, betydligt bättre än det gamla fulhacket med values.conf textfiler) Om du uppgraderar på plats enligt instruktionerna till 0.6.1 så sköts 'migreringen' av gamla values.conf automatiskt, men .deb filen kan ju inte installeras på wheezy. Nu kan du istället kopiera över values.conf filerna från gamla installationen till samma ställe på nya kortet så borde de migreras automatiskt då du startar om. Annars kan du förstås knappa in de få inställningar du gjort själv, det är väl kanske bara datumet när du fyllt silon.
Om du har installerat .deb paketet så är i stort sätt alla sökvägar ändrade. Du kan lista filerna i .deb paketet med kommandot dpkg -c paketfil
Och så här hittar du system.svg:
dpkg -c pellmon_0.7.0~dev2-1_all.deb | grep system.svg
-rw-r--r-- root/root 28401 2016-02-07 17:56 ./usr/share/Pellmonweb/media/img/system.svg
Och om det här känns krångligt så kan jag lugna dig med att uppgraderingar i framtiden är busenkla...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Eribi, det var väl väntat att det problemet skulle dyka upp... Som du märker så klarar statemaskinen i pelletcalc inte av brännare med underhållseld. 'Mode' detekteringen är ganska simpel, så fort den ser aktivitet på skruven så går den till 'igniting' och går sedan inte effekten upp till inställd nivå i tid så går den till 'ignition failed'. Jag vet inte riktigt hur den skulle kunna se skillnad på en upptändning som misslyckats och en underhållspuls, idéer mottages tacksamt... Du kan sätta state_tracker till off för att bli av med oljudet i loggen tillsvidare iallafall. Säg till om du vill kika på koden och behöver någon input om den (src/Pellmonsrv/plugins/pelletcalc/__init__.py)
Email utan autentisering stöds inte, men det skulle väl vara enkelt att lägga till. Koden är i src/Pellmonsrv/pellmonsrv.py i sendmail_thread.
Nånstans här ska läggas till stöd:
Och i confing: __init__ så stänger den av email helt om inte confen har användare och lösen:
Som du ser så är det TLS eller SSL som gäller (och jag vet faktiskt inte om nån testat SSL...)
Email utan autentisering stöds inte, men det skulle väl vara enkelt att lägga till. Koden är i src/Pellmonsrv/pellmonsrv.py i sendmail_thread.
Nånstans här ska läggas till stöd:
if conf.emailauth == 'TLS':
mailserver = SMTP(conf.emailserver)
mailserver.starttls()
else:
mailserver = SMTP_SSL(conf.emailserver)
try:
self.emailusername = parser.get('email', 'username')
self.emailpassword = parser.get('email', 'password')
self.emailfromaddress = parser.get('email', 'from')
self.emailtoaddress = parser.get('email', 'to')
self.emailsubject = parser.get('email', 'subject')
self.emailserver = parser.get('email', 'server')
self.emailconditions = parser.get('email', 'conditions')
self.email=True
except:
self.email=False
Jag installerade en ren ver:0.6.1 på en ny RPI2 för att testa ditt skript för styrning av solfångarpumpen och då så ville jag ändra givar namnen på systembilden för att kunna se temperaturen på givarna+graf.Honda skrev:Låter bra, hittade du den här? https://github.com/motoz/PellMon/wiki/B ... ve-PellMon
Där borde stå det mesta du behöver veta för att göra en flytt. Ett problem då du flyttar över filer från en gammal installation på wheezy till en 0.6.1 installation på jessie är plugin inställningsfilerna, ..........
När jag ser att det fungerar så ska jag göra en full emigrering till nya jessie och ver:0.6.1
just nu så går min galla pellmon logger idrift som vanligt och den funkar som sagt tidigare helt perfekt...
Kör just nu 4 st RPI2 en RRdbuddy för värmepumpen,en Pellmon för pannan,en för Pellmon testning och sist en som controller för mina Ubiquiti AP.
Försök att göra citeringarna mindre än den egna texten, annars blir forumet svårläst och oöverskådligt om citeringen är mycket större. Citering redigerad. / Roli moderator
Hörru skriptmaster
Jag fick göra om lite i skriptet för att få till funktionen
fick byta plats på solf_temp och tank_botten.
Nu verkar det fungera som jag tänkte mig
suncollector_taskcycle = 10
suncollector_prog = if tank_botten get solf_temp get 2 + > then 1 sol_pump set end if tank_botten get solf_temp get 2 - < then 0 sol_pump set end
Jag fick göra om lite i skriptet för att få till funktionen
fick byta plats på solf_temp och tank_botten.
Nu verkar det fungera som jag tänkte mig

suncollector_taskcycle = 10
suncollector_prog = if tank_botten get solf_temp get 2 + > then 1 sol_pump set end if tank_botten get solf_temp get 2 - < then 0 sol_pump set end
Undra vad jag ställ till med nu ja
500 Internal Server Error
The server encountered an unexpected condition which prevented it from fulfilling the request.
Traceback (most recent call last):
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/cherrypy/_cprequest.py", line 670, in respond
response.body = self.handler()
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/cherrypy/lib/encoding.py", line 217, in __call__
self.body = self.oldhandler(*args, **kwargs)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/cherrypy/_cpdispatch.py", line 61, in __call__
return self.callable(*self.args, **self.kwargs)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/Pellmonweb/pellmonweb.py", line 678, in index
return tmpl.render(username=cherrypy.session.get('_cp_username'), empty=False, autorefresh=autorefresh, timeSeconds = timeSeconds, timeChoices=timeChoices, timeNames=timeNames, timeChoice=timespan, graphlines=graph_lines, selectedlines = lines, timeName = timeName, websockets=websockets, webroot=cherrypy.request.script_name, widgets = widgets, version = __version__)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/mako/template.py", line 443, in render
return runtime._render(self, self.callable_, args, data)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/mako/runtime.py", line 803, in _render
**_kwargs_for_callable(callable_, data))
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/mako/runtime.py", line 835, in _render_context
_exec_template(inherit, lclcontext, args=args, kwargs=kwargs)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/mako/runtime.py", line 860, in _exec_template
callable_(context, *args, **kwargs)
File "layout_html", line 92, in render_body
File "index_html", line 50, in render_body
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/mako/runtime.py", line 726, in _include_file
template = _lookup_template(context, uri, calling_uri)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/mako/runtime.py", line 769, in _lookup_template
return lookup.get_template(uri)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/Pellmonweb/pellmonweb.py", line 716, in get_template
plugin = self.dbus.getPlugins(uri)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/Pellmonweb/pellmonweb.py", line 203, in getPlugins
raise DbusNotConnected("server not running")
DbusNotConnected: server not running
Fick detta till svar:
pi@pellmonpi_ny ~ $ sudo systemctl status pellmonsrv.service
● pellmonsrv.service - LSB: starts pellmonsrv
Loaded: loaded (/etc/init.d/pellmonsrv)
Active: active (running) since tis 2016-02-09 16:39:14 CET; 4min 22s ago
Process: 643 ExecStart=/etc/init.d/pellmonsrv start (code=exited, status=0/SUC CESS)
CGroup: /system.slice/pellmonsrv.service
├─673 /usr/bin/python /usr/bin/pellmonsrv start --PIDFILE=/var/run...
└─692 /usr/bin/python /usr/bin/pellmonsrv start --PIDFILE=/var/run...
feb 09 16:39:14 pellmonpi_ny pellmonsrv[643]: Starting pellmonsrv....
feb 09 16:39:14 pellmonpi_ny systemd[1]: Started LSB: starts pellmonsrv.
pi@pellmonpi_ny
Så pellmonsrv verkar ju gå
500 Internal Server Error
The server encountered an unexpected condition which prevented it from fulfilling the request.
Traceback (most recent call last):
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/cherrypy/_cprequest.py", line 670, in respond
response.body = self.handler()
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/cherrypy/lib/encoding.py", line 217, in __call__
self.body = self.oldhandler(*args, **kwargs)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/cherrypy/_cpdispatch.py", line 61, in __call__
return self.callable(*self.args, **self.kwargs)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/Pellmonweb/pellmonweb.py", line 678, in index
return tmpl.render(username=cherrypy.session.get('_cp_username'), empty=False, autorefresh=autorefresh, timeSeconds = timeSeconds, timeChoices=timeChoices, timeNames=timeNames, timeChoice=timespan, graphlines=graph_lines, selectedlines = lines, timeName = timeName, websockets=websockets, webroot=cherrypy.request.script_name, widgets = widgets, version = __version__)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/mako/template.py", line 443, in render
return runtime._render(self, self.callable_, args, data)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/mako/runtime.py", line 803, in _render
**_kwargs_for_callable(callable_, data))
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/mako/runtime.py", line 835, in _render_context
_exec_template(inherit, lclcontext, args=args, kwargs=kwargs)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/mako/runtime.py", line 860, in _exec_template
callable_(context, *args, **kwargs)
File "layout_html", line 92, in render_body
File "index_html", line 50, in render_body
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/mako/runtime.py", line 726, in _include_file
template = _lookup_template(context, uri, calling_uri)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/mako/runtime.py", line 769, in _lookup_template
return lookup.get_template(uri)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/Pellmonweb/pellmonweb.py", line 716, in get_template
plugin = self.dbus.getPlugins(uri)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/Pellmonweb/pellmonweb.py", line 203, in getPlugins
raise DbusNotConnected("server not running")
DbusNotConnected: server not running
Fick detta till svar:
pi@pellmonpi_ny ~ $ sudo systemctl status pellmonsrv.service
● pellmonsrv.service - LSB: starts pellmonsrv
Loaded: loaded (/etc/init.d/pellmonsrv)
Active: active (running) since tis 2016-02-09 16:39:14 CET; 4min 22s ago
Process: 643 ExecStart=/etc/init.d/pellmonsrv start (code=exited, status=0/SUC CESS)
CGroup: /system.slice/pellmonsrv.service
├─673 /usr/bin/python /usr/bin/pellmonsrv start --PIDFILE=/var/run...
└─692 /usr/bin/python /usr/bin/pellmonsrv start --PIDFILE=/var/run...
feb 09 16:39:14 pellmonpi_ny pellmonsrv[643]: Starting pellmonsrv....
feb 09 16:39:14 pellmonpi_ny systemd[1]: Started LSB: starts pellmonsrv.
pi@pellmonpi_ny
Så pellmonsrv verkar ju gå
Uppdatering
Pellmon skapar ingen ny db
jag hade lagt till lite givare i [rrd_ds_names]
och sedan raderat db från /var/lib/pellmon/rrd.db
efter omstart så skapades ingen ny enda fil som låg i mappen var pellmon_settings.db
så nu så tog jag det den hårda vägen och installerade om hela rasket.
ska man inte radera db´n när man har lagt till i [rrd_ds_names]

Pellmon skapar ingen ny db
jag hade lagt till lite givare i [rrd_ds_names]
och sedan raderat db från /var/lib/pellmon/rrd.db
efter omstart så skapades ingen ny enda fil som låg i mappen var pellmon_settings.db
så nu så tog jag det den hårda vägen och installerade om hela rasket.
ska man inte radera db´n när man har lagt till i [rrd_ds_names]

Först ditt skript, du har tydligen kopplat så att pumpen går då utgången är noll och står stilla då utgången är ett. Borde väl fungera som du har gjort, eller så kan du förstås bara ändra 1 till 0 och tvärtom.
Var rrd filen ska vara finns definierat i din konfiguration, om du använder din gamla konfiguration och inte har ändrat nåt så är den fortfarande i /usr/local/ochsåvidare...
Jag kan inte svara på varför du får felmeddelandet om du inte berättar vad du gjorde för att få det. Jag kan inte upprepa det själv.
Var rrd filen ska vara finns definierat i din konfiguration, om du använder din gamla konfiguration och inte har ändrat nåt så är den fortfarande i /usr/local/ochsåvidare...
Jag kan inte svara på varför du får felmeddelandet om du inte berättar vad du gjorde för att få det. Jag kan inte upprepa det själv.
Fick igång mailfunktionen genom att använda inloggning och SSL. SSL funkar med kan jag meddela.
Nu uppstod i stället en från kring Custom Alarmspluginen. Den failar med följande konfig:
Kan man sätta en custom alarm som har koll på Silolevel? Vad heter det objektet?
Nu uppstod i stället en från kring Custom Alarmspluginen. Den failar med följande konfig:
alarm1_item = panntemp
alarm1_comparator = <
alarm1_level = 60
alarm1_status = panntemp_for_lag
alarm1_enum = OK|Panntemp för lag
Jag kör din sista ver 0.6.1
och databasen ligger ju här>/var/lib/pellmon/rrd.db
nu när jag installerat allt från början så går jag in i confen via webgränssnittet sudo pellmonconf
och sedan så lägger jag till mina givare och kompletterar [rrd_ds_names] och dessa stämmer med [rrd_ds_types] och även [graphcolors].
Men det jag inte fattar är att som du skriver i wikin så ska man radera eller döpa om db´n efter ändring av
[rrd_ds_names] så ska pellmon skapa ny db vid uppstart men här så skapas ingen nu databas vid uppstart.
och databasen ligger ju här>/var/lib/pellmon/rrd.db
nu när jag installerat allt från början så går jag in i confen via webgränssnittet sudo pellmonconf
och sedan så lägger jag till mina givare och kompletterar [rrd_ds_names] och dessa stämmer med [rrd_ds_types] och även [graphcolors].
Men det jag inte fattar är att som du skriver i wikin så ska man radera eller döpa om db´n efter ändring av
[rrd_ds_names] så ska pellmon skapa ny db vid uppstart men här så skapas ingen nu databas vid uppstart.
Tror inte det funkar med ÅÄÖ
alarm1_item = panntemp
alarm1_comparator = <
alarm1_level = 60
alarm1_item = panntemp
alarm1_comparator = <
alarm1_level = 60
Bang on, hittade parameternamnen i interfacet med.