Norsk vertikalskruv ger jämn matning

Skriv svar
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Koncentrera dig på matningen och skit i förbränningsläran.
Tycker ändå att Erik har en poäng, så länge vi kör med de svenska "low-tech" (funkar dock bra) lösningarna i en gammal panna kommer förbränningsgraden bara att vara ett mål.
Ingen vanlig brännare idag, talar om huruvida förbränningen är bättre eller sämre. Och de med Lambda-sond osv. fixar antagligen förbränningen bra oavsätt spån eller ej...

Dock är ju spån ett säkerhets- och pålitlighets-problem. Detta är mycket viktigare än verkningsgrad. De flesta har ju faktiskt stoppat in ett stycke metall med fläkt i sin gamla panna. Till största del alltså en ekonomiskt vald lösning.

I ett integrerat system där förråd, skruv och brännare testas som en enhet och med jämförbara resultat då är det intressant, men slutkunden har ingen aning huruvida det är skruven eller något annat som ger resultatet.

Men frukta icke, är din skruv så bra som du säger så kommer ett track-record att bekräfta detta med tiden... håll ut...
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hej Lager!

Jag förstår din och Eriks poäng med vart ni vill komma, men med en bra skruv får du då också mindre problem med brännaren samt förbränningen. Det hela hänger ihop med varandra, så det är nog fel att säga att man skall skita i förbränningen och enbart koncentrera sig på matningen.

Visst kan man ha nytta av denna skruv i fler sammanhang, men just för tillfället har Rolf valt att inrikta sig som det verkar på matning till pelletsytem.

Som du skriver så har man såklart i en gammal panna en begränsad verkningsgrad, men du får också räkna med att en standardskruv till exempel en Px21 eller Viking B16 eller någon annan typ av liknande brännare har skruvar som är kopierade av varandra och har aldrig utforskats för att bli bättre. Man har tittat på varandras och inriktat sig på att det har varit den optimala lösningen på skruvar.

Med en skruv som ger en jämn startdos vid varje start med brännaren samt fördelar bränslet jämnt under drift så ger detta då en stabilare föbränning. Då också en stabilare verkningsgrad, även fast pannan har många år på nacken.

Om du skall titta på startdosen så kan man utan bekymmer gå ner i mängden på denna, och då leder detta också till en snabbare uppeldningsfas i brännaren, som då också leder till mindre mängd utsläpp i detta ögonblick, som en av många fördelar denna skruv bär med sig.

Förbränningen skall man nog tänka på och inte blunda för.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Karla,
Har sätt flera tråder på forumet var det är tydliga problem med spån i lutande skruvar som ger ojämn kapacitet och driftstopp.

Nu har du kört med vertikal skruv i några månader, har du någon ny mätanalys på rökgasvärden och hur har vertikal skruv klarat av spån? (Den ska ju ha lite spån för att gå som bäst!!)
Hur går motorn på skruven när det är mycket spån i pelletsen?

Vilka andra erfarenheter har du att dela med forumet?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hej Rol-bi!
Det var ett tag sedan.
Jag är faktiskt mycket nöjd med skruven.

Sedan du var här och installerade den så har jag hunnit med att fylla på med ny pellets, den tidigare pelletsen var ju Norsk Vestmarka så nu fick det bli pellets från Agro Energi.

Jag hade som helst inga problem med skruvmatningen av den Norska även fast det blev en ökad mängd spån på slutet, som det vanligtvis blir med bulkpelletsen. Den matar på lika jämnt fast det är en större mängd med spån. Det finns ej några symtom att den går tungt med en större mängd spån. Har tagit bort kåpan vid motorn och jag kan vrida den med ett finger, så detta ser ut att vara helt okej. När nu skruven matar så bra som den gör så fördelar den upp spånet med pelletsen samtidigt och jag har inte sett några stora avikelser på rökgaserna när jag mätit. Självklart så är det väl ingen direkt höjdare med mycket spån för förbränningen, men det fungerar problemfritt så jag är mer än nöjd.

Det som är noga vid pelletseldning med en övermatad brännare som doseras av en extern skruv är att få matningen av bränslet att mata jämnt för att uppnå en jämn och problemfri förbränning.

Jag har också upptäckt att på mina två brännare som doseras med vertikalskruven har jag kunnat gå ner i startdosen och detta har visat sig ge mindre med koks i brännarrören hos både PX21:an samt ULMA brännaren. Efter mina beräkningar så har det att göra med först och främst en jämn dosering samt att fallhöjden är 45 grader hela vägen, på något sätt så ger det en lägre hastighet i mitt fall och jag får startdosen placerad där jag vill ha den, längst bak i brännaröret.

Kör även brännaren på låga effekter utan problem, då skruven reagerar och matar på med så korta intervaller som 2 sek. Det kan du aldrig uppnå med en standardskruv, detta ser man då också på rökgaserna att dom ligger mycket stabilt. Likaså vid uppeldningsfasen. Med en mindre startdos är det även enklare att få brännaren att brinna på en lägre effekt.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Karla1 skrev:Kör även brännaren på låga effekter utan problem, då skruven reagerar och matar på med så korta intervaller som 2 sek. Det kan du aldrig uppnå med en standardskruv, detta ser man då också på rökgaserna att dom ligger mycket stabilt. Likaså vid uppeldningsfasen. Med en mindre startdos är det även enklare att få brännaren att brinna på en lägre effekt.
Menar du att den matar i 2sec? eller var annan sec? för ifall du som jag tror menar matar i 2sec så är du ute på hal is=P
Har kört på 2sec inställning sedan jag fick brännaren ca 1 ½år fungerar felfrit, (inte 100% jämn matning men absolut inga bekymmer)
har även kört med 1,5sec med tillfredställande reslutat.

en annnan användare här med roslag brukar ligga på 1,2-1,3sec och det körs med standardskruv!!!
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

fisketorp skrev: (inte 100% jämn matning men absolut inga bekymmer)
Frågan är ju om man till tider har 60% eller 0% matning när en lutande skruv fylls med spån?
Resultatet är i dag kanske tilfredställande men jag tror att i nästa generation pelletsanlägg, så vill det vara oerhört viktig med hög och jämn verkningsgrad. Energi kommer att kosta mer och mer, det ser vi redan nu. Sen kan jämn matning betyda något för mindre underhåll, som Karla är inne på.
Man måste komma dit att man släpper bekymmer med koksning i brännare, bakbrand, skruvar som krånglar, stort underhåll etc.
Jag hoppas at min vertikale skruv skall lösa en del ut av detta, och jag tror Karla är på väg att bekräfta att teknologien har viktiga fördelar på flera områden - faktisk områden som jag inte själv visste om.

Tack för fin info, Karla. Och tack til Fisketorp för kommentar.

Annars kan jag informera att anläggning nr.2 är i testdrift hos en brännarproducent i Sverige. Detta i tillägg til 4 anläggningar som är i drift i Norge. Det tar tid men går åt rätt håll....
Har i dag meldt mej in i Pellsam, så nu blir jag riktigt svensk...
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

fisketorp skrev:
Karla1 skrev:Kör även brännaren på låga effekter utan problem, då skruven reagerar och matar på med så korta intervaller som 2 sek. Det kan du aldrig uppnå med en standardskruv, detta ser man då också på rökgaserna att dom ligger mycket stabilt. Likaså vid uppeldningsfasen. Med en mindre startdos är det även enklare att få brännaren att brinna på en lägre effekt.
Menar du att den matar i 2sec? eller var annan sec? för ifall du som jag tror menar matar i 2sec så är du ute på hal is=P
Har kört på 2sec inställning sedan jag fick brännaren ca 1 ½år fungerar felfrit, (inte 100% jämn matning men absolut inga bekymmer)
har även kört med 1,5sec med tillfredställande reslutat.

en annnan användare här med roslag brukar ligga på 1,2-1,3sec och det körs med standardskruv!!!
Visst är det som du skriver inga problem med att köra på låga matningsintervaller, det fungerar som du säger, men inte tillräckligt bra törs jag påstå, då jag har tillgång att jämföra detta.

En standardskruv som fylls proppfull börjar bilda spån av att pelletsen börjar rotera med runt och mals sönder. Friktionen ökar och skruven går tungt. Då börjar den också mata ojämnt.

Mina testar på lutande standardskruvar indikerar att problemen ökar i takt med tiden. När standardskruven hade varit i bruk en tid och även fått lite mycket spån så skiljde det sig i vikt ca 30-50gram mellan varje startdos från gång till gång. Detta gör nästan ca 0,3- 0,4 dl i mängd sett beroende på bulkvikten. Detta skapar då också ojämnheter i förbränningen. Men det kan också skapa s.k puffar.

Även fast du kör med pellets i småsäck och fyller försiktigt på ditt veckoförråd så får du efter några månader ändå bra med spån i skruven samt i botten av förrådet för att det skall skapa problem.

Jag ser det bara positivt att det kommer ut förbättringar på marknaden.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Inget ont om förbättringar är klart ett måste specielt som ovanämnda då priserna blir allt dyrare=(

Men du påstod att det inte fungerade bra med så låg matning på en vanlig skruv och jag vill påstå motsatsen, kan tänka mig att det fungerar ännu bättre med en vertikalskruv ingen erfarenhet av en sådan..

Efter 1år tog jag isär skruven för rengöring då jag läst allt om hur spån är ett problem, skulle då inte vilja påstå att det var mycket spån som kom ut, däremot ligger det en del i förådsbotten vilket jag inte matar ifrån.

Nä snarare tacksam för förbättringar specietl om dem inte kostar 4a månadslöner utan att det är skäligt värt att investera i.

jag som bara averkar 6pall/år skulle inte investera 30tusen i bulk och ett riktigt bra transport.
vet heller inte hur längetill det är attraktivt med pellets, har planer på en luftluft-pump till vintern då Sotarmästaren gjorde det extra krånglit och dyrt med en kamin=(
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Efter 1år tog jag isär skruven för rengöring då jag läst allt om hur spån är ett problem, skulle då inte vilja påstå att det var mycket spån som kom ut, däremot ligger det en del i förådsbotten vilket jag inte matar ifrån.
En lutande skruv fungerar så att spånet siktas nedåt i skruven mot öppningen och kan täcke till denna med kapacitetsreduktion som följd. Pellets matas in i skruven med gravitationskraft till skilnad från min vertikalskruv som matas med bottenskruv/tvångsmatare och som samtidigt är doserare.
När den lutande skruv har mycket spån, så vill motorn dra tungt och i regel dra med spånet ut av skruven. Så fortsätter processen igen och igen. Man kan därför drabbas av at startdosen blir liten i några fall och detta kan leda till puffar och i värsta fall röklaggning i källaren/pannrummet, också genom matningsystem. Min erfarenhet är att några lutande skruvar fungerar bättre än andra men detta kan igen bero på andel spån som ursprunglig finns i pelletsen. Om denna halten är stor, vill lutande skruvar, specielt flexskruvar krossa ned ytterligare pellets til spån och då förvärras förbränningen och jag tror underhållet på brännaren blir större.

Ovenstående förhållanden förvärras också mot slutet av sesongen (altså när silo börjar tömmas då man har segregering i siloen (siktning under tömming).

Jag har stor tro på min vertikale skruv då den transporterar spån även bättre än pellets och är helt tät mot rök bakvägs. Samtidigt ger den lägre kapacitet än lutande skruvar så att gångtiden blir längre. Doseringen sköts av bottenskruven som matar pellets in i ändan på vertikale skruven.

Tror ni på vad jag säjer??
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

fisketorp skrev: Men du påstod att det inte fungerade bra med så låg matning på en vanlig skruv och jag vill påstå motsatsen, kan tänka mig att det fungerar ännu bättre med en vertikalskruv ingen erfarenhet av en sådan..
Kan mycket väl tänka mig att du tycker det fungerar bra, men jag vill ändå fråga dig om du har kontrollerat doserad bränslemängd kontra förbränning och sett ifrån detta perspektiv om det fungerar 100% bra.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Karla1 skrev:
fisketorp skrev: Men du påstod att det inte fungerade bra med så låg matning på en vanlig skruv och jag vill påstå motsatsen, kan tänka mig att det fungerar ännu bättre med en vertikalskruv ingen erfarenhet av en sådan..
Kan mycket väl tänka mig att du tycker det fungerar bra, men jag vill ändå fråga dig om du har kontrollerat doserad bränslemängd kontra förbränning och sett ifrån detta perspektiv om det fungerar 100% bra.
Har inte mätt, men tagit ut brännaren och kikat på lågan, den håller inte 100% jämn eftersom det inte matar 100% jämt
men det fungerar FELFRITT med 2,0 matning vilket jag vill få fram.

Kan säkert tänka mig att det fungerar mycket bättre med vertikalskruv ingen erfarenhet av en sådan somsagt.

men tycker att det borde bli en del spån även i en sådan, skruven "rullar" ju trots allt upp pelletsen=friktion, eller är jag helt ute och cycklar?

Samt att det går väl? aldrig att få 100% perfekt matning när det gäller pellets eller andra "fasta" -bränslen, men med din skruv kommer du kanske välldigt nära 100% =P
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Hade facktist varit kul att se en i drift.. är det möjligt?

inte för att jag vill köpa en, tror inte lösningen passar min plåndbok jämtemot min förbrukning och i framtiden blir det nog ved för min del=/

men det hade varit en nyttig erfarenhet att se en bra lösning på ett "stort" problem hos många.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag vet inte hur långt du har hit till Fagersta men du är varmt välkommen.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Och jag åker til Hjo den 24. maj för att vare med under årsmötet til Pellsam. Jag har en Mafa mini med doserskruv+vertikalskruv med i bilen.
Om du är i Hjo skall du få se.

Hälsningar från Rolf i Matene a.s
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Nästintill grannar, endast 40mil ;)

får se om man har semester någon gång och vägarna förbi..

tackar för inbjudan
Skriv svar