Rökgas växlare

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jesper@Fordson skrev:Inte mer än att rökgastermometern står på 130 och att jag kollat två gånger i toppen på skorsten.Men det är väl inget man behöver mäta varje dag??
Nej då !! Det är huvudsaken att du har full koll på temperaturena.

Vp...
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jesper@Fordson skrev:Jo det har jag ju då.Men varför kommer det bli problem om ett år då?? jGak n inte fatta vad som skall hända.Har jag inte kondens nu så lär jag ju inte ha det då heller...
Förbränningen varierar under ett år. Du kan aldrig erhålla konstanta förbränningsresultat under ett År. Rökgastemperaturen svajar om jag uttrycker mig på det sättet. I bland 90 grader samt ibland 160 grader.

Kondensen visas inte direkt, det kan ta tid.....

Obs! Jag tycker inte att din rökgaskylare är dålig på något vis, jag har bara erfarenheter från andra som har försökt med samma grej..

Men kör på får vi se hur slut resultatet blir.

Sedan! Har du räknat på hur mycket du spar på denna rökgaskylare. Samt hur har du jämfört besparingen mot tidigare, innan du tillverkade rökgaskylaren. Du måste ju kunna mäta . kWh mässigt räknat.

Vp....
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jesper@Fordson skrev:Nä jag mäter inte men då jag stoppar in samma energi och har lägre temp ut så är det ju bättre.
Jo den som lever får se.Men nu när jag kö pellets över vinter nkommer jag oavsett ha samma temp.
Hur kan du veta att du stoppar in samma mängd Energi ( In putt ) Netto Energi. Om du inte mäter eller har koll på det :?:

Vp...
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jesper@Fordson skrev:Därför att pelletsbrännaren har samma inställningar som förrut.Ganska simpelt..
Under ett helt År ? Eller :?:

Vp...
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jesper@Fordson skrev:Jo jag har inte ändrat det på två år nu så det lär jag inte göra nu heller.Varför skulle jag det??
Kanske för att pellets leveransen inte håller samma kvalitet vid olika leverans tillfällen. Samt att man borde kolla värmeanläggningen i bland med riktiga instrument för optimal förbränning.. Samt att man kan spara på pelletsförbrukningen drasktiskt på ett År..

Vp.....
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jesper@Fordson skrev:Kanske är så att jag tankar 8 ton när jag köper och att jag inte har några instrument utan tittar på lågan och askan och från det avgör om det brinner bra,
Är du så dum så du tror att någon tar hem folk flera gånger per år för att kolla värdena.Då kan man ju slänga ut brännare och köra på el för den kostnaden som kontrollen annars kostar.
Jag tror det är på det viset att du inte har något konkret att komma med utan svamlar som du brukar.
Kan ju lära dig att kondens kommer direkt och inte efter ett år.Sen så är det skitsnack att det blir mer kondenspå vinter utan på våren och hösten när luften är som fuktigast och håller 4-6 grader.
Du har ju klart bevisat att du bara dravlar för att du inte kan komma med vettiga argument till varför jag inte kan köra med min kylare.
Detta du tjafsade om hur vi mäter verkningsgrad tex,vad påverkar det??
Och om kvaliteten går upp och ner i pelletsen så har det ju ingen betydelse så länge röken har samma temp!!
Kul sen med att du helt plötsligt känner till fler som gjort detta misstag som tagit bort dom(antar jag) men ändå inte kan tala om vad som är fel och kommer att hända.
Så om du kan sluta hänga upp dig på ord och bara tala om vad som är så dåligt med min"kylare" kläm ur dig det nu.Och använd inte 50 smileys i svaret som en kissnödig fjortis som du brukar för det får det bara att se ännu fånigare ut.

Utgångsläget är ju så här då att jag har samma temp alltid i min skorsten.130 in och 70 en meter ner.Så är det och det ändras inte.
Vad kommer hända??
Försök att förklara mera konkret istället vad du sparar på rökgas kylaren.

Vp..
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:38, redigerad totalt 1 gånger.
Larsevert
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 13 mar, 2006 23:16
Ort: Storvreta

Inlägg av Larsevert »

Utmärkt ide det här med rökgaskylare, tänker bygga en jag med. Inlägg av BSOD mfl tycker jag verkar vederhäftiga och varför kasta bort pengar på en ny anläggning när man med små medel kan förbättra en befintlig.

-VP, om man höjer verkningsgraden i sin anläggning är väl detta en vinst även om man inte kan föra dataloggar eller bryr sig om att leja folk med rökgasmätare?
säckbärare.. Eldar med eurofire från 01 i en egor duplomat 1980.
Gäst

Inlägg av Gäst »

..
Senast redigerad av Gäst den sön 04 jan, 2009 21:38, redigerad totalt 1 gånger.
Låst