Jag törs elda med pellets!
Läste om dina problem.
Tänkte att du kanske kan isolera med någon keramisk platta eller nått just där lågan riskerar att träffa i pannan. Detta gör att lågan inte kyls ner lika mycket.
Så kolla upp om du inte kan modifiera lite med någon plåthållare och en keramisk platta eller tegelsten.
Tänkte att du kanske kan isolera med någon keramisk platta eller nått just där lågan riskerar att träffa i pannan. Detta gör att lågan inte kyls ner lika mycket.
Så kolla upp om du inte kan modifiera lite med någon plåthållare och en keramisk platta eller tegelsten.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 289
- Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
- Ort: Norderåsen (Jämtland)
UPPDATERING NEDAN
Efter mycket förseningar så har tillslut rörmokaren dykt upp. Efter att ha synat dagens arbete så blir jag fundersam. På pannan sitter ju en fyrvägsshunt precis som på denna bilden.

På pannan är det även märkt framledning till vänster och retur till höger. Det verkar dock som om han har satt returen till vänster och framledningen ansluten till höger, dvs tvärt om. Då jag inte vet hur uppbyggnaden på pannan är så frågar jag nu er, kommer det att fungera korrekt eller måste jag slå honom i huvudet i morgon bitti?
UPPDATERING: Pratade med rörisen och han insåg sitt misstag men han har inte hunnit längre än att det skulle vara snabbt fixat
Efter mycket förseningar så har tillslut rörmokaren dykt upp. Efter att ha synat dagens arbete så blir jag fundersam. På pannan sitter ju en fyrvägsshunt precis som på denna bilden.

På pannan är det även märkt framledning till vänster och retur till höger. Det verkar dock som om han har satt returen till vänster och framledningen ansluten till höger, dvs tvärt om. Då jag inte vet hur uppbyggnaden på pannan är så frågar jag nu er, kommer det att fungera korrekt eller måste jag slå honom i huvudet i morgon bitti?
UPPDATERING: Pratade med rörisen och han insåg sitt misstag men han har inte hunnit längre än att det skulle vara snabbt fixat

IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 289
- Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
- Ort: Norderåsen (Jämtland)
Dåligt med varmvatten...
Nu är pannan inkopplad sedan i onsdags kväll men går än så länge på elpatroner. I morse när jag tog första duschen så märkte jag att efter ca 30 - 45 sekunder i duschen så tog varmvattnet slut, om jag då vred av vattnet och väntade i ca 30 sekunder så kunde jag på nytt få 10 sekunder med varmt härligt vatten.
Jag gick ned och kollade pannan sedan och då låg panntemperaturen på ca 60 grader, tempgivaren på pannan tror jag visar ca 10 grader fel så jag vred termostaterna för att försöka hitta korrekt temperatur. Termostaterna, en för 6 kW och en för 3 kW, var ställda på 70 grader tidigare men jag har nu ställt upp dem till 80 grader och trots det har tydligen vattnet inte alls räckt när tjejen skulle duscha idag. Jag vet dock inte vilken temperatur pannan hade när hon duschade. Igår kväll hade pannan dock slagit ifrån ena elpatronen då den ansåg sig ha nått 70 grader.
Pannan har tidigare stått i Arjeplog och där har de en hårdhet på 0,6 °dH i det kommunala vattnet så jag tror inte att det kan vara att kamrörsslingan är igensatt med kalk, eller kan den vara det ändå? Så vad sjutton kan det vara?
Mvh en som saknar en varm dusch...
Jag gick ned och kollade pannan sedan och då låg panntemperaturen på ca 60 grader, tempgivaren på pannan tror jag visar ca 10 grader fel så jag vred termostaterna för att försöka hitta korrekt temperatur. Termostaterna, en för 6 kW och en för 3 kW, var ställda på 70 grader tidigare men jag har nu ställt upp dem till 80 grader och trots det har tydligen vattnet inte alls räckt när tjejen skulle duscha idag. Jag vet dock inte vilken temperatur pannan hade när hon duschade. Igår kväll hade pannan dock slagit ifrån ena elpatronen då den ansåg sig ha nått 70 grader.
Pannan har tidigare stått i Arjeplog och där har de en hårdhet på 0,6 °dH i det kommunala vattnet så jag tror inte att det kan vara att kamrörsslingan är igensatt med kalk, eller kan den vara det ändå? Så vad sjutton kan det vara?
Mvh en som saknar en varm dusch...
IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
En del pannor är försedda med en termostat som ger konstant VV-temperatur ut, detta för att undvika skållning.
Vad jag har läst här kärvar dessa gärna efter ett tag varför det kan löna sig att kolla detta.
Vad jag har läst här kärvar dessa gärna efter ett tag varför det kan löna sig att kolla detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 289
- Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
- Ort: Norderåsen (Jämtland)
Vi har ingen i pannan men vid installationen som rörmokaren nu gjort så har han satt dit en sådan på utgående vatten, den står nu i max vilket ger kokhet vatten i några sekunder men sedan dalar det fort.
IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 289
- Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
- Ort: Norderåsen (Jämtland)
På din beskrivning låter det nästan som om temperaturbegränsaren var monterad fel. Dvs du får varnvatten till den börjar strypa.
Går det att vända på funktionen på en temperaturbegränsningsventil?? Av felbeskrivningen känns det som om den "jobbade" bakvänt.........
Går det att vända på funktionen på en temperaturbegränsningsventil?? Av felbeskrivningen känns det som om den "jobbade" bakvänt.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 289
- Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
- Ort: Norderåsen (Jämtland)
Jag har tittat på detta nu och blandningsventilen verkar vara rätt monterad. Dock så tror jag att problemet har att göra med elpatronerna, dessa är på totalt 9 kW men om jag sätter termostaterna på 85 grader så kommer panntermometern bara upp i 75 grader innan de slår ifrån. Det var pga detta som jag trodde att panntermometern visade fel.
Men idag så testade att provelda i pannan och med termostaten till brännaren ställd på 85 grader så steg panntemperaturen till 88 grader innan den slog ifrån. Jag tog då en titt på hur termostatgivare till elpatronerna sitter monterad, dessa sitter snett ovanför elpatronerna. Då värmen stiger i pannan så kommer dessa att få värme ganska fort om man då lägger till att elpatronerna sitter ganska högt i pannan så inser man snabbt att allt nedanför elpatronerna i pannan är nog ganska kallt vilket gör att så fort man börjar duscha så räcker inte värmen till.
Nu kommer det dock dröja ett tag innan jag kan starta med att elda som det är tänkt då jag bla måste skaffa mig en lågriktare och jag väntar på min dragbegränsare som skall komma snart. Därför får vi duscha kallt ett tag tills vi kan se om det blir bättre när det eldas.
Här är för övrigt installationen...
På pannan sitter en shuntventil som reglerar vattentemperaturen för elementen på övervåningen. Till vänster om pannan sitter en shunt till som reglerar vattentemperaturen för golvvärmen. Ut från pannrummet går således fyra rör, två för element och två för golvvärmen.

Från pannan går rören ut till trapphuset i källaren, där sitter även det nya elskåpet samt den extra elmätaren som mäter den el som går till uppvärming och vatten.

Rören rundar väggen och in i garaget...

Passerar inanför det utflyttade avloppsröret och går upp genom taket (i ett gammalt hål för ett numera borttaget avloppsrör).

Sedan kommer rören upp i vardagsrummet, två av dem går till golvvärmen och två till elementen på övervåningen med undantag för ett som sitter i trapphuset. Till vänster om den än så länge igenspikade dörröppningen kan man se resterna av det som var en stor anslagstavla i väntsalen.

Och bara som jämförelse varför vi gav oss in på att montera ny panna, för att bli av med elpatroner monterade i vardagsrumsvägg och dörröppning till övervåningen. Vardagsrumsväggen som var byggd utanför detta är riven på dessa bilder.

Värmen styrs av Automix 20, det sitter en på varje våning (de är dock inte monterad som de ska ännu).

Och idag blev det lite lågor...

Och film på detta...
http://www.youtube.com/watch?v=Ni4D1CpKc14
Men idag så testade att provelda i pannan och med termostaten till brännaren ställd på 85 grader så steg panntemperaturen till 88 grader innan den slog ifrån. Jag tog då en titt på hur termostatgivare till elpatronerna sitter monterad, dessa sitter snett ovanför elpatronerna. Då värmen stiger i pannan så kommer dessa att få värme ganska fort om man då lägger till att elpatronerna sitter ganska högt i pannan så inser man snabbt att allt nedanför elpatronerna i pannan är nog ganska kallt vilket gör att så fort man börjar duscha så räcker inte värmen till.
Nu kommer det dock dröja ett tag innan jag kan starta med att elda som det är tänkt då jag bla måste skaffa mig en lågriktare och jag väntar på min dragbegränsare som skall komma snart. Därför får vi duscha kallt ett tag tills vi kan se om det blir bättre när det eldas.
Här är för övrigt installationen...
På pannan sitter en shuntventil som reglerar vattentemperaturen för elementen på övervåningen. Till vänster om pannan sitter en shunt till som reglerar vattentemperaturen för golvvärmen. Ut från pannrummet går således fyra rör, två för element och två för golvvärmen.

Från pannan går rören ut till trapphuset i källaren, där sitter även det nya elskåpet samt den extra elmätaren som mäter den el som går till uppvärming och vatten.

Rören rundar väggen och in i garaget...

Passerar inanför det utflyttade avloppsröret och går upp genom taket (i ett gammalt hål för ett numera borttaget avloppsrör).

Sedan kommer rören upp i vardagsrummet, två av dem går till golvvärmen och två till elementen på övervåningen med undantag för ett som sitter i trapphuset. Till vänster om den än så länge igenspikade dörröppningen kan man se resterna av det som var en stor anslagstavla i väntsalen.

Och bara som jämförelse varför vi gav oss in på att montera ny panna, för att bli av med elpatroner monterade i vardagsrumsvägg och dörröppning till övervåningen. Vardagsrumsväggen som var byggd utanför detta är riven på dessa bilder.

Värmen styrs av Automix 20, det sitter en på varje våning (de är dock inte monterad som de ska ännu).

Och idag blev det lite lågor...

Och film på detta...
http://www.youtube.com/watch?v=Ni4D1CpKc14
IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.