Plyfa eller formplyfa till förråd?

Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Plyfa eller formplyfa till förråd?

Inlägg av Toobster »

Hej,

Tänkte bygga mig ett litet förråd istället för kartongen som kom med Flex:en.

Hade tänkt mig ett torn 70cmx70cm och sen typ 180cm högt. Skruven skulle gå i 45grader ner till ena hörnet.

Funderar på om jag ska göra väggarna av plywood eller om det är värt att köpa den dubbelt så dyra formplywooden?

Formplywoorden är ju mycket slätare så pelletsen borde vara helare när den kommer ner till skruven.

Är det värt pengarna elller inte?
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Jag skulle nog tycka att det är värt pengarna. Dels "sliter" det mindre på pelletsen och dels är det mindre friktion så du behöver mindre vinkel. Hur mycket skiljer det att skaffa ett förråd i "plåt" istället? Kanske det är värt det om det finns en lämlig storlek?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ur "slitage-på-pelletsen"-synpunkt är det ju totalt likgiltigt! Pelletsen blir nött extremt minimalt av sidorna i ett förråd!

Det viktiga är istället släta sidor för att pelletsen ska glida ner och styrka för att inte gå sönder och vara skapligt formstabil.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Jag bygger också ett förråd. Tar vanlig spånskiva.
Ska du låta skruven gå in i själva förrådet spelar det väl ingen roll om ytan är slät eller inte.
Bygger du ett förråd av Mafa typ med tratt nedtill så ska nog tratten där pelletsen ska glida vara slät.
Har sett de som byggt tratten i 45 graders vinkel och det blir inte bra för då bildar pellets en djup krater i förrådet. Tratten ska vara som på Mafa, omkring 35 grader så rinner pellets fint ned till skruven.
Bra att ha sett andras misstag innan man själv sätter igång.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Så här byggde jag mitt "veckoförråd".
Det rymmer 200kg upp till kanten.Det är helt självtömmande,men är så pass lågt att jag kan dammsuga rent i botten,vid rengöring.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8079&start=15

Hur skall du fylla ditt förråd när det är så pass högt?
Du bör i sådana fall göra en manlucka,så du kommer in för att rengöra.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ursäkta men ... varför rengöra?
Jag har kört mitt veckoförråd sedan slutet av 2005 och aldrig rensat det, visst spånar småsäck inte mycket men varför städa förrådet?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
HattSmugglarn
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 21 maj, 2006 08:57
Ort: Piteå

Inlägg av HattSmugglarn »

även pelletsförråd är trevliga när dom doftar av citron
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Icecap,
jag gissar att din skruv har en "kärna" och det gör säkert att det mesta av spånet åker med in i brännaren. Synd att inte fler skruva har den konstruktionen! :roll:
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Stoppa in ett plaströr av rätt dimension i skruven så får du en kärnskruv.
Svarta rör för elgenomföringar brukar passa precis. Kanske PEM slang också.
Jag tycker det matar på bra utan kärna så jag brydde mig inte utan bara provade.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Torsten, jag har precis börjat använda min nya skruv som tillhör CTC Bio. Den ser relativt kraftig och stabil ut men saknar kärna. Jag ska se om ett tag hur mycket "spån" som blir kvar längst ner i förrådet. Om det är mycket "spån" ska jag prova med en slang/rör som kärna. Tack för tipset :!:

Jag tänkte på en annan sak, är det "nyttigt" för brännaren att man matar in "spån"? Eller det kanske är bra att "spånet" stannar kvar i förrådet :?:
Är det någon som vet :?:
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

För CTC Bio spelar det säkert ingen roll om det finns spån vid förbränningen.
Problemet som kunde inträffa är om fint spån börjar fungera som smörjmedel så att pelletsen slirar i skruven och matningen blir mindre.
Återigen spelar det ingen roll för CTC Bio.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om skruven tar ut spånen på kontinuerlig basis lär det inte betyda ett dyft, problemet är när spånen kommer i "klumpar".

Men rätt är att om skruven inte klarar spån kommer matningen att bli lidande vilket ger sämre förbränning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Samma här, min anläggning fungerar utan problem med spån, och då med tanke på att vi kör med en förhållandevis löst pressad pellets.

Tror precis som tidigare inlägg, de flesta brännare klarar av spån, problemet är matningen/skruven. Även jag har en skruv utan kärna.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och som det ju har varit mycket snack om är det den kärnlösa skruvens dragning som avgör detta med spån.

Om skruven börjar vågrät (i bulkförrådet) och sedan börjar uppåt för att komma till "arbetshöjd" kommer den, vid böjen, att fungera som en pelletskross och skapa spån i mängder, helt enkelt för att en 45° skruv har kanske 50% kapacitet av en vågrät skruv.

Börjar skruven istället på 45° och går till vågrät sedan "försvinner" dessa problem och spån är inget problem.

Det är alltså sällan spånet i pelletsen som är problemet men istället den som skapas av skruven som kan ge stora problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

För mig som har luftmatningssystem (vakuum) så är spånen eller rättare sagt finfraktionen under spånen som finns i en spånig pellets definitivt ett problem. Då mycket finmaterial tätar det filter som jag behöver (vill ha) i min sugare. Och när det tätnar så minskar sugkapaciteten och det blir stopp i slangen eller att sugaren inte orkar ta med sig all pellets som skruven matar ut ur förrådet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar