Skulle jag förlora mycket på att flytta brännaren?

Skriv svar
Vednisse
Pannrumsnisse!

Skulle jag förlora mycket på att flytta brännaren?

Inlägg av Vednisse »

Funderar på att flytta min brännare till veddelen (nedre luckan), för bekvämare skötsel mm. Pannan är en TMV ALPHA 1, den liknar denna http://iframe.nibe.se/epi/iframes/alphacombi.asp# (Vällj APHAKOMBI Produktblad.
Skillnaden är att min har överförbränning, gången från den cylindriska oljeeldstaden kommer in precis ovanför rostret istället för under som på bilderna på i länken ovan. Samt att jag har en extra vattenmantlad gång överst i vedmagasinet.
Nu när brännaren sitter i oljedelen är jag tvungen att ta bort effektspjället helt i det övre rökgasskåpet(konektionsdelen) och den delen är i princip oanvänd eftersom rökgaserna går rakt ut(de håller då 140-150g).

Sätter jag brännaren i veddelen och utnyttjar effekspjället fullt ut har jag samma rökgastemp. Den stora skillnaden är att jag inte värmer direkt under beredaren men utnyttjar och andra sidan konvektionsdelen i pannan.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ok, max 10% i förlust?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Ingen aning om hur stor förlust det kan ge, jag har min brännare i nedre luckan på veddelen. Nov förra året till Okt i år så gick det 5,9 ton pellets, då hade jag bara igång brännaren en gång om dagen för att värma upp varmvattnet under juni-sept.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jag har eldat upp 4,2-4-4ton/år, kör även varmvatten på sommaren med pellets.
Kan väl kosta på mig några kilo till, har varmt inne också.

/Vednisse
Skriv svar