Funderar på att flytta min brännare till veddelen (nedre luckan), för bekvämare skötsel mm. Pannan är en TMV ALPHA 1, den liknar denna http://iframe.nibe.se/epi/iframes/alphacombi.asp# (Vällj APHAKOMBI Produktblad.
Skillnaden är att min har överförbränning, gången från den cylindriska oljeeldstaden kommer in precis ovanför rostret istället för under som på bilderna på i länken ovan. Samt att jag har en extra vattenmantlad gång överst i vedmagasinet.
Nu när brännaren sitter i oljedelen är jag tvungen att ta bort effektspjället helt i det övre rökgasskåpet(konektionsdelen) och den delen är i princip oanvänd eftersom rökgaserna går rakt ut(de håller då 140-150g).
Sätter jag brännaren i veddelen och utnyttjar effekspjället fullt ut har jag samma rökgastemp. Den stora skillnaden är att jag inte värmer direkt under beredaren men utnyttjar och andra sidan konvektionsdelen i pannan.
/Vednisse
Skulle jag förlora mycket på att flytta brännaren?
Skulle jag förlora mycket på att flytta brännaren?
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Ingen aning om hur stor förlust det kan ge, jag har min brännare i nedre luckan på veddelen. Nov förra året till Okt i år så gick det 5,9 ton pellets, då hade jag bara igång brännaren en gång om dagen för att värma upp varmvattnet under juni-sept.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Jag har eldat upp 4,2-4-4ton/år, kör även varmvatten på sommaren med pellets.
Kan väl kosta på mig några kilo till, har varmt inne också.
/Vednisse
Kan väl kosta på mig några kilo till, har varmt inne också.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.