Nytt brännarprogram igång!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

PelletsTeknik Kalmar skrev: Behövde du göra något med elementet när brännaren var ny eftersom du har det i minnet?
0.3-0.4 mm med övermått har jag aldrig haft någon hållare.
Nej jag behövde ej göra något med brännaren när den var ny, eftersom den ju levererades med fungerande tändelement. Utan det var för drygt ett år sedan när original tändelement gick sönder(höll drygt 3 år) som jag bytte till ett nytt. Så det minns jag bra.
Beträffande hållaren så har jag aldrig påstått att den haft ett övermått.
Utan det var glappet som jag uppskattade till 0,3-0,4 mm. Glappet kan givetvis ha varit lite mindre för som jag skrivit ovan så var det en uppskattning av mig. Min åsikt är att det tändelement som satt i brännaren vid leverans alltså hade mindre diameter än det nya som jag har nu som är 7,95mm.
PelletsTeknik Kalmar skrev: Nu är hållaren 8.02 +-0.01 mm, max 8.03 mm.
Från början var den 8.3-8.4 mm.
Nej jag hänvisar återigen till tidigare av mig skrivna inlägg och vad jag skrivit ovan. Jag har aldrig påstått att hålet från början varit 8,3-8,4 mm. När brännaren var ny fanns det ingen anledning för mig att kontrollera eller mäta upp hålet. Men när originalelementet gick sönder och jag bytte till ett nytt så konstaterade jag att glappet i hållaren med det gamla elementet var mycket större än med det nya. Efter att jag rensat hålet med brotschen.
PelletsTeknik Kalmar skrev: Det materialet som har gjort hålet mindre borde inte vara metall, det måste vara någon form av oxid, ett skikt på 0.1-0.15 mm, om det leder värme sämre eller bättre vet jag inte, eftersom jag inte provat det.
Ja nu är det du som säger att det finns oxidskikt i hålet . Enligt min åsikt finns det inget sådant material kvar efter jag brotschat. Alla som hållit på med värmebehandling i järn och stållegeringar vet att när man värmer upp material som sedan får svalna så bildas glödskal i mindre eller större omfattning beroende på materiallegering och temperaturer. Min åsikt är att det mesta som fanns innan brotschningen var glödskal.
PelletsTeknik Kalmar skrev: För att brotschen ska arbeta bra, ska det förborrade hålet vara 0.2 mm (till 8mm) mindre för att uppnå en bra ytfinhet.
Ja det gäller när man tar upp ett nytt hål och brotschar. Men det var ju inte frågan i detta fall, här var det ju att rensa ur hålet så att hålet får rätt diameter och bästa ytfinheten som är möjligt. Jag har för mig att jag sett här på forumet att man rekommenderar (kan ej hitta det just nu) att rensa upp hålet med en borr, vilket är ett sämre alternativ än en brotsch.
PelletsTeknik Kalmar skrev:Jag vet inte var du köpt dina element, men du kan få en hållare av mig, ny givetvis så du kan jämföra passningen med din.
Peter
Ja det var verkligen snällt av dig att erbjuda det. Men jag har redan en ny hållare så denna jämförelse har jag redan gjort.

Och jag anser fortfarande att det i mitt fall inte är hållaren som är problemet med livslängden på tändelementet även om det blivit stor fokus på just den.
Men givetvis anser jag det är viktigt och är tacksam för all hjälp till att köra alla tänkbara frågeställningar i botten.
För jag är ju inne på mitt 4:e tändelement sedan ett drygt år tillbaka.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Tändelementet som sitter i brännaren är ett högeffekts verktygselement.
Tillverkaren av elementen har talat om hur viktigt det är med passningen för att värmeöverföringen ska bli så bra som möjligt.
Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Kan bara konstatera att i mitt fall hade det element som hade sämst passning
20 ggr längre livslängd än de med bäst passning. Men observera så var det endast ett element som varit så bra hitintills.
Så jag tror att det finns flera faktorer som påverkar livslängden kanske mer än hur tajt elementet sitter i hållaren.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Det skulle var intressant att veta hur varm hållare och tändelement blir efter tändfasen alltså när brännaren brinner och tändelementet ej är påslaget.

Finns det någon som har undersökt detta?
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Det händer att triacen i optokopplaren förblir tänd eftersom
motståndsvärdena är för låga.
/Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Som resulterar i vad? Att spänningen ligger kvar över tändelementet så länge som brännaren är på kanske?

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Jag misstänker att triacen inne i optokopplaren inte stänger av sig och därför förblir den stora triacen också på.
Triacen i optokopplaren förblir tänd eftersom motståndsvärdena är för låga.
Spänning ligger alltså kvar, men det är inte säkert att den ligger kvar så länge brännaren är på.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Detta har jag kollat och det är inget problem i mitt fall. Har mätt spänningen vid minst 1 start per dag under ca 1 månads tid. Spänning ligger bara på tändelementet under själva tändfasen. Har varit så i 100% av alla mina mätningar.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

PelletsTeknik Kalmar skrev:Jag vet inte var du köpt dina element, men du kan få en hållare av mig, ny givetvis så du kan jämföra passningen med din.
Peter
MP skrev:Ja det var verkligen snällt av dig att erbjuda det. Men jag har redan en ny hållare så denna jämförelse har jag redan gjort.
Och jag anser fortfarande att det i mitt fall inte är hållaren som är problemet med livslängden på tändelementet även om det blivit stor fokus på just den.
Men givetvis anser jag det är viktigt och är tacksam för all hjälp till att köra alla tänkbara frågeställningar i botten.
För jag är ju inne på mitt 4:e tändelement sedan ett drygt år tillbaka.
MP skrev:Yt finishen i hålet är då bättre än en ny hållare. Passformen hål-element är tajtare än om jag sätter in en ny hållare.
Jag bjuder på ett element med hållare om någon vill prova detta.
Den första som svarar i tråden får det, jag ger bara bort ett, skicka sedan adressen i PM till mig.
Det enda kravet är att skriva här hur passningen är.
Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Jag tar gärna ett i reserv :D
Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Hade problem ett tag då tänd elementet var utan stålhölje.
Trodde jag hade ett i reserv utan stålhölje, men hittar det inte. Undrar om sambon städat bort det :cry:
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Skicka din adress.
Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Det är gjort!
Ska göra en stor rengöring av brännaren till våren, ska kolla alla plåtar osv.
Skruvar nog in det nya elementet då :D
Har aldrig haft isär helt nån gång.
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Fick det nya gratis elementet i dag. Passformen är ju för bra! Det är så taigth att luften bromsar när jag försöker trycka in det i stålhöljet, vet inte hur jag ska bära mig åt? Om det motsatta könet vore lika trångt så vart det inte något nöje eller barn :lol:
Peter hur får du in elementet i hålet?
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Jag har ett stativ med ett mindre hål som jag trycker hållaren och tändaren emot för att inte skada den.
Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Skriv svar