Modulerande drift

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Modulerande drift

Inlägg av Icecap »

Jahopp, nu kom kylan. Förvisso bättre än detta gråmulade skit men det slukar ju också lite mer pellets.

Nåväl, då huset gör av med nog pellets till att brännaren kan köra kontinuerligt har jag nu slagit på modulerande drift, detta är den option som kallas "Mody".

Just nu håller den på att kyla ner inför askskrapningen men innan dess körde den i 11 timmer utan uppehälle.

Den var uppe på 15kW direkt vid start men när panntemperaturen nådde måltemperaturen lugnade brännaren sig och körde runt 6,5kW. Denna effekt är gränsfall till att jag vill låta den köra då den inte är speciell effektiv i det effektläge men den är ganska OK så jag drar gränsen vid 6kW nu där jag har lambdasond på.

Nu skulle man bara ha bulkförråd och en lampa som lyste när 600-800 kg hade gått igenom, då skulle jag glömma den en hel del.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kurreburre
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:44

Hur stänga av modulerad drift??

Inlägg av kurreburre »

Tjena icecap.

Kul det här med modulerad drift. Jag kan nog påstå att jag är den första privatpersonen som har uppgraderat brännaren. Nåväl i stockholm är det inte tillräckligt kallt för att köra i moody läge. Hur stänger man av moody läget?? Det enda jag kunnat göra är att dra ur den nya temp givare, då fungerade brännaren som vanligt, men det känns lite fel att dra ur kontakten, dessutom missar jag funktionen att ställa hyterisen fritt

sen undrar jag vad du kör med för inställningar i moody läget, och om det finns nån manual som bskriver de olika instllningagrna

ha det gött

Pär
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

I service-menyn finns det ett punkt (#66) som man kan slå av och på PID-regleringen som "Mody"-läget egentligen är. Termostaten fungerar då precis som tänkt.

Och mina inställningar är:
Termostat låg: 60°C
Termostat hög: 88°C
Måltemperatur: 74°C (används av PID-regleringen)

P-faktor: 10000% (20000%)
I-faktor: 100% (2000%)
D-faktor: 0% (0%)
Regleringstid: 1:30 (1:00)

Dessa inställningar avviker lite från fabriksstandard (som står i parenteserna) och du bör inte ändra fabriksstandard om det inte finns synnerliga skäl för det.

De "bästa" värden beror på pannans volym osv. har du en Janfire-panna är fabriksinställningen alldeles OK men jag ska vara ärlig: jag har inte testat dom på min panna, "don't fix it if it ain't broken!"
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Hur bär jag mig åt om återförsäljaren inte hjälper mig med att skaffa modulerande drift?

Har en Janfire NH brännare...
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Ring Janfire och säg att återförsäljaren vägrar sälja en uppdatering.
Gnäll så släpper den sura kärringen i växeln fram dig till slut.
Kan sluta med att du får besök av Janfires egna tekniker.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Har gnällt som fan, inte har det hjälpt nämnvärt. Får väl fortsätta...
Problemet är att återförsäljaren har en i personalen som har jobbat på Janfire i många år... påstås det...
Och detta känner visst janfire till så de hänvisar til honom av någon outgrundlig anledning...
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Jahopp. nu hade återförsäljern fått information från Janfire om att de kunde installera modulerande drift på min brännare. Elektroniken finns redan i brännaren. Det enda som behövs är i princip en kontakt.

Janfire skickar fel prylar två gånger. När återförsäljaren ringer och skäller ut dem får de höra att de inte får installera modulerande drift.

Så vill jag ha modulerande drift får jag skicka iväg min brännare och jag får stå för portot. Installationen kostar 3000:- porto runt 800:-ToR skulle jag gissa på.

Återförsäljaren skulle ha kunnat ordna det för 1500:-
Fan vad less jag är på Janfire just nu.
Inte blir det bättre av att vår NH-brännare sedan januari har strulat för att nu inte fungera alls. Har varit på service en vecka och har en flex A som inte heller funkar. Sedan vi fick den har den lagt av varje natt. Har vaknat på natten av att huset är utkylt. Ca 12 grader.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det är ju en del som är ändrat faktisk. För att få tillgång till alla anslutningar för t.ex. panntemperatur osv. ska det ett nytt kabelage i brännaren och plåten där ledningar kopplas in ska bytas.

På detta vis kan man fortfarande koppla loss brännaren från pannan även om man har panntemperaturgivare, lambdastyrning osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Jo, men det förändrar inte det faktum att ÅF hade fått inf från Janfire att de fick göra om brännaren till modulerande drift, skickar fel prylar två gånger för att sedan ändra sig och säga att de inte får göra det...

Janfire står inte högt i kurs kan jag tala om.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Själva brännarna tycker jag om, men företaget i sig :roll: :roll:

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar