Någon som känner till denna

Här diskuteras allt kring vedeldning
smecken
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 12:23
Ort: Ronneby

Någon som känner till denna

Inlägg av smecken »

Reserven II från Euronom

http://www.euronom.se/179

Om jag förstått det rätt så funkar just ver II för kontinuerlig eldning, vi behöver en värmekälla kopplad till acktank under vinterhalvåret, resten av året tar solpanelerna hand om.

Tacksam för alla tips.
Konverterare:

Solslingor från Lesol tillsammans med en vattenmantlad pelletskamin (Ecoidro), kopplade till en 750l tank. Kronspis med fläkt samt ytterligare en vedkamin som ska köpas in när skorstenen blir färdigrenoverad i januari.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ska du elda med ved och värma ett helt hus så glöm sådana här miljöskadliga stenåldersgrejor.
En modern vedpanna med omvänd förbränning och sugande fläkt är vad man installerar idag. Tänk på att den ska sitta där kanske 20 år.
Har du inget som passar till pannrum som du skrev i en annan tråd så lägg ned tankarna veden helt och installera en värmepump.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
smecken
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 12:23
Ort: Ronneby

Inlägg av smecken »

Åh nä så enkelt ger jag mig inte. :)

Vi har ett relativt litet hus med flera värmekällor, källaren är på ca 50kvm och i den sitter nu vattenburna element och denna är det tänkt ska värmas med hjälp av dessa plus spillvärmen från en vattenmantlad kamin.

Markplan är på 70kvm och har också vattenburna element, samt en Kronspis med fläkt och en kommande vedkamin, tidigare har Kronspisen värmt i stort sett hela denna och övervåningen själv, med hjälp av direktel.

Ovanvåningen är ca 40-45kvm och här regleras värmen med hjälp av ett fläktsystem som tar varmluft från Kronspisen och blåser ut längs med golven, detta regleras av termostatrar, vi har även avstick till element uppdragna och kan sätta in sådana vid behov.

Så vi har alltså många värmekällor i huset precis som vi vill ha och det vi nu är på jakt efter är en kamin som kan få upp vår acktank till 60 grader och värma källaren med spillvärmen under vinterhalvåret, därefter får vi som sagt varmvatten från solslingorna.
Konverterare:

Solslingor från Lesol tillsammans med en vattenmantlad pelletskamin (Ecoidro), kopplade till en 750l tank. Kronspis med fläkt samt ytterligare en vedkamin som ska köpas in när skorstenen blir färdigrenoverad i januari.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Jo han kan va lite burdus i sina inlägg,men det är bara att reta upp gubben så mjuknar han väl... :wink: -smecken- här säljer dom vattenmantlade kaminer www.kaminexperten.se www.kamincentrum.com
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Varför ska du förstöra miljön för andra genom att ha "många värmekällor i huset precis som vi vill ha". Det är även andra människor som kommer att påverkas av din brist på hänsyn.
Vi lever faktiskt i nutiden och inte någon gång under andra världskriget.

På sikt kommer också seriösa vedeldare som eldar med modern och miljögodkänd utrustning att påverkas negativt av sådana med din inställning: "skit i andra och tänk på dig själv".
EU ligger på om lägre utsläpp och dessa italienare som bestämmer förstår väldigt lite om uppvärmning. Att det råkar vara kallare i sverige än i italien tas ingen hänsyn till i sådana sammanhang.

Vad gäller Matab så drömmer han i sina inlägg om att i ren snålhet elda med totalförbjuden brunkol http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... fa32b24517

det säger väl allt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
smecken
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 12:23
Ort: Ronneby

Inlägg av smecken »

Oj jag sprang visst rakt in i en pågående "eldstrid".

Nåja, visst kan dålig vedeldning förpesta närmiljön för människor men vi har faktiskt lagar som reglerar förpestningen och ett miljökontor som godkänner installation av anläggningen man vill installera.

Vill man diskutera utsläpp måste man se det i ett större perspektiv där man räknar in allt från energin som går åt till kolbrytandet, transport till kraftverk, förluster i överföringar, transport av servicepersonal till elnätet mm mm mm.

Hårddrar du detta så kan min ved som bara transporterats en gång, klyvts för hand torkats två år, eldats på rätt sätt ge väsentligt mindre föroreningar.

Det är lätt att gå ner på närmiljö men miljön är planetär och det måste tänket också vara.

Min fråga kvarstår om någon har någon erfarenhet av ovan nämnda kamin.

Tack för ordet. :)
Konverterare:

Solslingor från Lesol tillsammans med en vattenmantlad pelletskamin (Ecoidro), kopplade till en 750l tank. Kronspis med fläkt samt ytterligare en vedkamin som ska köpas in när skorstenen blir färdigrenoverad i januari.
Henrik.S
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:31
Ort: Lesjöfors

Inlägg av Henrik.S »

Vet inget om just denna panna men den ser bra ut och den har inga finesser som kan krångla :wink:
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Vad skiljer den från en gammal vedeldad spis?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Det är en gammal vedeldad spis.
Ej miljögodkänd för kontinuerlig eldning, endast för såkallad kris-eldning.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Varför inte en Wamsler,Tirolia eller Lohberger?? Finns i olika storlekar.
smecken
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 12:23
Ort: Ronneby

Inlägg av smecken »

Tackar för svaren, kommer att gå vidare på spåret pelletskamin, pratar med ÅF om en möjlig lösning nu. Tackar för svaren!
Konverterare:

Solslingor från Lesol tillsammans med en vattenmantlad pelletskamin (Ecoidro), kopplade till en 750l tank. Kronspis med fläkt samt ytterligare en vedkamin som ska köpas in när skorstenen blir färdigrenoverad i januari.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ett hus, en panna, ett ställe att elda på.

Så ska det vara.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Oj oj.

Jag måste väl plugga min vedeldade spis och bastukamin då....om vi nu kommit så långt att vi skall bara ha en eldstad i ett hus. Konstiga påståenden. Förr hade man ju kakelugnar i var och vartannat rum och med rätt eldningsteknik går det att elda närapå lika effektivt i dem som i en panna eller?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Japp Japp! Handhavandet betyder mycket om man ska kunna elda riktigt i en kamin..
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Zwentomen skrev:...vi skall bara ha en eldstad i ett hus. Konstiga påståenden.
Jag lever inte mitt liv för att springa omkring och elda. Att elda på ett ställe är effektivast. Finns roligare ting att göra med tiden som blir över.
Dessutom skitar allt vedeldande ner. Har hellre den skiten enbart i källaren. Jag har annars totalt sett fem eldstäder (om jag inte räknar den gamla tvättgrytan, som faktiskt finns kvar), med jag eldar inte i mer än pannan.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar