Roster till Bio Viking nu finns det ett som håller

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
hatte
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 31 aug, 2007 16:35
Ort: Kristianstad

Inlägg av hatte »

Måste hålla med om att det funkar bra, har ställt om till högt drag nu och det blir inte längre nån misslyckad start.
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
Pellabella
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 24 jan, 2008 13:45

Ett lugn kommer över mig.....

Inlägg av Pellabella »

Ja, nu sällar jag mig till dem som provat detta stadiga roster! :)

Vill väl inte ropa hej ännu eftersom jag precis satt in det och startat upp för första gången.

Men som min rubrik säger så kände jag direkt att "detta gå r nog bra" och jag kände mig faktiskt lugn.

Har ju en historia med mycket strul och många timmar nere i pannrummet och hade faktiskt en del bråk med brännaren precis innan det var dags att "ställa av" den inför sommaren. Orkade inte ta i tu med det då men nu känns det som att det börjar bli dax - hösten är ju här :(

Strulet bestod av att den stannade ideligen och varje gång såg jag att rostret verkade ha rest sig i framkant.

Hade itu brännaren och såg att tändelementet inte satt riktigt rakt och justerade det - annars såg det okej ut.

Beställde alltså ett tjockt stadigt roster på Blocket vilket jag fick skickat till mig supersnabbt och ingen dyr frakt heller.

När jag skulle sätta i det var det lite strul men inget allvarligt, knackade bara till den ena "tappen" lite så gick det bra. Däremot fick jag det inte att ligga stadigt - det tippade liksom bakåt vid minsta lilla beröring och reste sig i framkant, precis som mitt gamla roster.

Misstänkte att jag kanske ändå inte spänt den där muttern som håller tändelementet och dess plattor nere tillräckligt hårt och spände lite till vilket gjorde susen!

Startade för en stund sedan och allt gick som smort- jag är så full av GLÄDJE ha ha ha :D

Så nu springer jag upp och ned i pannrummet för att kolla noga vad som händer och jag håller tummarna verkligen.

En fråga ang tändelementet: Kan man inte köpa endast de där två plattorna som håller nere tändelementet? Måste man verkligen köpa hela grunkan?
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Om man kikar i VB:s reservdelskatalog så verkar det bara gå att köpa hela elementet. Inte bara de två plåtarna..

http://www.varmebaronen.se/trycksaker/S ... imized.pdf
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
thias
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 17:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thias »

Tycker det är konstigt att VB inte har släpp ett nytt roster. jag fick som kompensation tidigare ett roster ifrån VB som var under produktutveckling. Har ingen bild just ny men skall försöka fixa detta. Dom stora skillnaderna var ett "Handtag" fram på rostret som går hela vägen ut från brännarröret, det andra var högre sidor på rostret som skyddar brännarröret. Lite tjockare gods ser det ut att vara, men det har jag inte mätt upp. Det som strulade lite var att främre delen på rostret var lite väl högt så det blev inte helt renblåst men dremeln fick fixa till detta och nu fungerar det kanon.

/Mathias
_______________________
Vikingbio -06
CTC 1100 -96
ThermOmatic ERA 10
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Detta är intressant, thias. Jag ser fram mot att se bilder på detta roster. De tidiga Viking Bio hade ett roster som nästan kunde motsvara din beskrivning - men bara nästan :wink:

Nu är det ju så med Värmebaronen att ena ögonblicket hör man inget, och plötsligt är de nya grejerna där. Det jag är lite nyfiken på, är hur brännarröret i min Viking Bio kommer att se ut till våren, för då har det gått två hela säsonger med det nya tjockare godset :colors:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
lenn98
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 21:23
Ort: Värmland

Inlägg av lenn98 »

Ett roster håller nästan hur länge som helst om nan "inte" vårdar det.
Vad jag menar med detta är att man bara skall se till att luftspalterna är rena i övrigt skall allt sot ligga kvar.Sot är ett mycket bra isolationsmaterial och skyddar rostern mot brännskador.
Även brännarrörets insidor skall inte göras rena, det finns inget bättre värmeskydd än ett sotlager.
Varför säger jag detta, jo jag är nu inne på min femte säsong med pellets och har inga synliga skador på varken roster eller brännarrör.
Sluta med att göra ren rostern en gång i veckan med stålborste eller svinto och låt brännarrörets sidor vara sotiga så håller de.

mvh Lennart
CTC 1100
Viking Bio
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Har nu bränt > 20 ton och har ännu inte bytt roster.

Petar bort det värsta med morakniv vid sotning/rengöring (ungefär 600-700 kg pellets mellan rengörningarna)
Funkar perfekt för mig.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Ljungberg
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 22 sep, 2010 09:50
Ort: Stoby, Hässleholm

Inlägg av Ljungberg »

Installerade min Värmebaronen panna Comet med viking bio brännare hösten -05, är mycket nöjd med resultatet. Jag sotar varje vecka och är väldigt noga. har inte bytat verken roster eller brännarrör eller tändelement som jag hört många fått göra.

Saken är den att om du kör brännaren i modulerande effekt eller konstant hög effekt så får du ett större slitage på roster/brännarrör.
Nu har jag ju bara kört låg effekt på min brännare de senaste tre åren men upplever som jag jag har en bättre verkningsgrad (95-96%) på pannan då jag kör på detta viset. (enligt in trimmnings instrumentet).

Kör med Vida pellets med mycket låg askhalt, man ska ju aven tänka på att pelletskvaliten avgör hur slitaget blir.
Yrkeseldare på värmeverk
Värmebaronen Comet med Vikingbio brännare -05
Mafa Veckoförråd
Värmer 300kvm på nästan 6pall/år
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Förra gången jag gjorde rent pannan (söndags) hade gaveln lossnat från rostret (VB-orginal). Tyvärr var även rostret sprucket mitt itu i framkant. Jag flyttade över gaveln från ett äldre roster. Gaveln höll ihop rostret hyfsat men jag vill inte ta risken att bränna sönder brännarröret så jag beställde ett nytt roster från Lars-Inge Johansson. Nu är det ju flera här inne som testat dessa ett tag.

Jag mailade först och frågade om han fortfarande tillverkar dessa. Lars Inge svarade snabbt på mailbeställningen att så var fallet.

Då jag inte på onsdagen ännu inte fått något roster mailade jag Lars-Inge och frågade om det var skickat och berättade att mitt gamla roster sprukit. Han svarade nästan omedelbart att det skickades på måndagen.

Lite senare på kvällen ringer Lars-Inge och berättar att han för säkerhetsskull skickat ett extra roster så att jag inte ska bli stående utan fungerande roster (det var ju trots allt ca -20 grader på nätterna).

På Torsdagen då jag kom hem låg båda rostren i brevlådan. Både det som skickats i måndags och det som skickats på onsdagen :-)

Det nya rostert passade perfekt i brännaren. Jag klockade starttiden och det tog 10minuter från start tills att lampan som indikerar lågan lyste.

Jag har nu kört ca ett dygn och hittills har allt fugnerat bra.

Jag är nöjd med rostret och framförallt med Lars-Inges bemötande. Han svarar snabbt på mail och skickar rostren snabbt. Att posten sedan tar tid på sig kan man ju inte klandra honom för. :D

Mitt förra VB-roster höll 6128kg
mitt senaste VB-roster höll 8896kg (går nog att klämma ur några kilon till på med ny gavel och en "svetsloppa")

Det ska bli intressant att se hur länge LI-rostret håller :D
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Har kört med det sen februari och det visar överhuvudtaget inga tecken på slitage än...man kan ju undra varför orginalgrejorna var så designade så att det gick ett om året...

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
lenn98
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 21:23
Ort: Värmland

Inlägg av lenn98 »

Kört orginalroster i över fyra år, och det är som nytt.
Jag gör aldrig ren rostern bara rensar luftspalterna, sotbeläggningen skyddar rostern alldeles utmärkt



// Lennart
CTC 1100
Viking Bio
Amidwarf
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 10 nov, 2010 14:31

Tack

Inlägg av Amidwarf »

Tackar för snabb leverans, ska bli intressant att testa det nya rostret.
Petri.
fredrik0
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 12:03

Inlägg av fredrik0 »

Jag beställde detta roster för ett par månader, fungerade kanon med frakt och betalning. Rostret ser riktigt stabilt ut och jag började andvända det i söndags efter sotning.
Jag har haft problem med misslyckad start 2ggr sen jag började använda rostret. Skall jag ändra till "högt drag" som hatte? och om jag ställer om till högt drag behöver jag justera på något mer?
84m2 boyta + källare
Nibe Pellux panna med VB brännare
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

nej, du behöver inte justera något mer.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
flisan
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 23 jan, 2011 13:31

Tål duplexa stål verkligen hög värme?

Inlägg av flisan »

Är på jakt efter nytt roster som kan hålla längre än originalet.
När jag hittade detta roster kollade jag i materiallära boken att duplexa stål inte är gjort för högre temperaturer än 300 grader under längre tid. Det står att materialet blir förstört (försprödning) vid högre grader än 475 grader. Så är verkligen det här ett hållbart roster?
Skriv svar