Vikten av att sota
Vikten av att sota
Nu när prylarna utnyttjas maximalt kan det vara intressant att veta hur mycket man kan effektivisera sin anläggning. Både för att spara pengar och för att grejerna ska hålla eller kanske rentav räcka till för att värma huset!
Idag skulle jag sota pannan och det var 8 dagar sedan sist. Brukar sota varannan vecka men så kallt som det är nu så motsvarar nog dessa 8 dagar minst 2 vanliga veckor.
Såg att brännaren gick 115 minuter sista gången innan sotning. Direkt efter sotning gick brännaren bara 88 minuter! Det var mycket större skillnad än vad jag hade räknat med!
Har ni samma erfarenheter? Det som gör skillnad är ju att sota turbulatorerna och detta kan jag göra på ca 3 min. Kanske skulle man ta sig besväret att göra detta varannan eller var tredja dag i fortsättningen? Jag börjar förstå fördelen med spaksotning!
Idag skulle jag sota pannan och det var 8 dagar sedan sist. Brukar sota varannan vecka men så kallt som det är nu så motsvarar nog dessa 8 dagar minst 2 vanliga veckor.
Såg att brännaren gick 115 minuter sista gången innan sotning. Direkt efter sotning gick brännaren bara 88 minuter! Det var mycket större skillnad än vad jag hade räknat med!
Har ni samma erfarenheter? Det som gör skillnad är ju att sota turbulatorerna och detta kan jag göra på ca 3 min. Kanske skulle man ta sig besväret att göra detta varannan eller var tredja dag i fortsättningen? Jag börjar förstå fördelen med spaksotning!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Det är som du skriver,att det blir nästan dubbelt med pellets såm här kallperiod.
Jag brukar sota en gång i veckan en normal vinter,men nu har jag sotat var 4:e dag.Det är samma mängd sot på den tiden,som en vecka.
Jag brukar sota en gång i veckan en normal vinter,men nu har jag sotat var 4:e dag.Det är samma mängd sot på den tiden,som en vecka.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Lärjunge!
Jag brukar sota ur pannan efter en pall, 3-5 veckor lite beroende på.
Nu när vi haft typ -9 som varmast under 3 veckor så behöver jag sota ur var 4-5 dagar, ungefär då är det såpass trångt att jag får gengassmällar.
Såååååå sugen på att byta panna säger jag bara...
Nu när vi haft typ -9 som varmast under 3 veckor så behöver jag sota ur var 4-5 dagar, ungefär då är det såpass trångt att jag får gengassmällar.
Såååååå sugen på att byta panna säger jag bara...
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Brukar sota en gång i veckan under vintern, men nu kanske man skulle ta det lite oftare. Har gått åt 240 kg på 5 dagar nu och inte verkar det bli varmare heller, nästan -28 just nu. 48 kg per dag är det uppe i nu, förra vintern gick det som mest 36 kg i början av januari.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Jag tror några av er missuppfattade mitt inlägg!
Jag skulle utan problem kunna köra 2v utan att sota även nu när det är så här kallt men det jag upptäckte var att ekonomisotning var betydligt mer givande än jag trodde. Jag har svårt att tro att det skulle skilja mycket mellan pannor; hur skulle rökgaskanalerna vara konstruerade i en modern pelletspanna så att de inte behöver sotas lika ofta?!
Så frågan kvarstår; har ni andra liknande erfarenheter av ekonomisotning?
Jag skulle utan problem kunna köra 2v utan att sota även nu när det är så här kallt men det jag upptäckte var att ekonomisotning var betydligt mer givande än jag trodde. Jag har svårt att tro att det skulle skilja mycket mellan pannor; hur skulle rökgaskanalerna vara konstruerade i en modern pelletspanna så att de inte behöver sotas lika ofta?!
Så frågan kvarstår; har ni andra liknande erfarenheter av ekonomisotning?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
I min panna spelar det inte stor roll att sota, har kontrollerat tider som du före/efter. Rökgastempen stiger 10gr på 500-700kg och för mig är det i princip önskvärt med högre temp pga. kondensproblem (låg rökgastemp).
Men det skiljer mycket från panna till panna, en del lägger det sig aska i böjar och kanaler som minskar draget.
Sotade pannan fyra gånger 2009 varav tre de kalla månaderna och brände 4100kg, kör även VV på sommaren med pellets. Detta gäller pannan borsett från brännarkammaren där raffsar jag runt lite snabbt när jag askar ur vilket blir varannan vecka nu på vintern. Skorstenen 2ggr/år.
/Vednisse
Men det skiljer mycket från panna till panna, en del lägger det sig aska i böjar och kanaler som minskar draget.
Sotade pannan fyra gånger 2009 varav tre de kalla månaderna och brände 4100kg, kör även VV på sommaren med pellets. Detta gäller pannan borsett från brännarkammaren där raffsar jag runt lite snabbt när jag askar ur vilket blir varannan vecka nu på vintern. Skorstenen 2ggr/år.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skulle kunna vara mina ord. Exakt samma förfarande här.Vednisse skrev:I min panna spelar det inte stor roll att sota, har kontrollerat tider som du före/efter. Rökgastempen stiger 10gr på 500-700kg och för mig är det i princip önskvärt med högre temp pga. kondensproblem (låg rökgastemp).
/Vednisse
Förbrukar lite mer, ca 5 ton/år totalt
Min rökgastemp ligger på ca 100°C vid nysotat och stiger ungefär 10-15°C efter 500-600 kg
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har diskuterats tidigare oxå om sotningsintervallen, Det rekomenderas ju att sota när rökgastempen stigit 50° o om jag inte minns fel gör det 3% försämrad verkningsgrad.. 3% är när tempen är 50° högre så det är just innan sotning som det är som sämst..
150 kg/år om man förbrukar 5 ton/år med konstant 3% sämre verkningsgrad, Tjänar betydligt mer om man har perfekt förbränning..
150 kg/år om man förbrukar 5 ton/år med konstant 3% sämre verkningsgrad, Tjänar betydligt mer om man har perfekt förbränning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd