Gnisslande skruv

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Gnisslande skruv

Inlägg av vatsug »

Min skruv ( i brännaren) har börjat gnissla, efter senaste sotningen.
Fler som har samma gnäll??
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Jodå, gnisslet kommer och går. Nu har den dock hållt sig tyst ett bra tag.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Inlägg av MangeOhamn »

Jodå, jag med har haft det eländet.
Plockade ner brännarkoppen och smörjde med kopparpasta på skruven.
Hackade samtidigt bort påväxten/sintringen som var på skruven.
Troligtvis så var det det sista som hjälpte. Sedan har jag bytt pelletsleverantör och nu fungerar det utan gnissel.
Den gnisslar bara ibland under uppstarten efter sotning då brännaren
är kall. Slutar sedan när man är uppe i normaltemp.
Förslag kolla med annan pellets.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Jo, jag har också haft gnissel , just när den startar , men nu gnisslar det hela tiden som skruven går. Fruktansvärt irriterande. Jag sotade förra helgen och gjorde ren koppen ordentligt, det var då det började på allvar. Har kört med samma pellets hela tiden.Har nu satt tätningslist på pannrumsdörren, efter som vi har sovrummet i källaren. Ska ringa CTC i veckan, dom får byta ut brännaren.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Inlägg av MangeOhamn »

Det var drastiskt byta brännare menar jag, ett tag fick jag hacka bort slagg runt skruven och på brännarekoppen var 20 säck. Inte mycket merjobb för det krävdes uraskning med samma intervall, en gammal CTC total rymmer inte mycket aska innan flamgivaren fylldes med aska.
De sista säckarna brukade gnälla ganska mycket, ett bra signal att nu är det dags att aska ur.
Men om jag minns rätt så var problemet som störst när det var lite varmare ute än nu. Dvs. pannan låg långa stunder med glöd.
Nu går den som tåget.
Läste in någon annan tråd att det kan vara föroreningar / grus som hamnar mellan skruv kopp.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Mja, kanske var lite ilsken/besviken när jag skrev det. Men jag tycker att en ny panna inte ska gnälla så fruktansvärt. Har nu gjort rent skruv o kopp igen och tagit på lite kopparpasta där skruven går igen koppen och nu är det lite tystare, få se hur länge det varar.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Inlägg av MangeOhamn »

Var det något slagg på skruven eller koppen precis vid hålet där skruven går in?

Försök hitta något annan än kopparpasta, det brinner vid 600grader.
Vilket är för lite, men pastan brukar hålla en vecka.

I kärnkraftsindustrin så körde vi med Molykote, P37 klarar 1400grader.
Men den är säkert dyr.
Hittade internetbutiker som kan sälja
http://www.flangetech.se/flangetech/ga_lindberg.html
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hos mej brukar det försvinna bara man suger med dammsugaren där skruven kommer ut genom koppen om det börjar gnissla..
Jag har gnisslet som ett teken på att det är dags för rengöring, Brukar bli efter 1,5-2 ton pellets
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Jag gjorde ren koppen samtidigt som jag sotade. Nu rengjorde jag den , skinande blank (nästan) och smorde lite m kopparpasta, just där skruven går igenom koppen+ på motsatta sidan. Nu har den varit ljudlös i en vecka !
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

MangeOhamn skrev:Hackade samtidigt bort påväxten/sintringen som var på skruven. Troligtvis så var det det sista som hjälpte.
Jag bytte impeller igår. Försökte samtidigt fixa gnället. Snurrade på den nedre skruven samtidigt som jag testade olika saker. Det var när jag hackade bort slagg under skruven vid ingången till brännarskålen. Inte vid infästningen längst in i pannan som jag trodde.

Kan det vara så att det ligger och gnäller mellan skruven och röret den ligger i?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Mja, jag tror inte det, har nu kört ett par veckor och nu är den tyst. Om det var kopparpastan eller min nogranna rengjöring som hjälpte vet jag inte. Men han som inst. pannan sa att dom hade fått brotscha upp genomföringen på nån panna pga gnissel.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
MangeOhamn
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 26 dec, 2009 12:32
Ort: Oskarshamn

Inlägg av MangeOhamn »

Ariterm har ju designat om brännarkoppen, den nya är mycket djupare.
Men skruven ligger fortfarande i botten. Men lutningen på botten i brännarkoppen där skruven går in är högre än i en den gamla brännaren.

I den gamla brännarkoppen så behövdes inte mycket påväxt på skruven innan den började gnälla. Har man dessutom hårt sinter som ligger och skräpar i botten så blir det riktigt illa. Men i mitt fall i den gamla brännaren svart och hård påväxt på skruven som var orsaken.

Ett sätt att ta bort den var att använda en lämplig u-nyckel. Tryck u-nyckeln mot skruven och använd service läget för att tvångstyra internskruven. Dammsug upp skräpet.

Min nya brännare är det närmaste ljudlös, nya drivningen är en dröm.
Så jag hoppas att det får forsätta så.
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av ja »

När kom den nya koppen?
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Gnällade skruv

Inlägg av Lars Bergström »

När ni säger att ni gör ren skruven i brännaren, hur gör ni? Skrapar och hackar rent i koppen och på skruven? Eller plockar ni isär allt ihop?
Vad är det ni använder sedan när ni smörjer skruven? Och vart smörjer ni, är det endast i "framkant" där skruven roterar i koppen?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag hackar bort sintringar med en stor skruvmejsel där jag kommer åt utan att plocka isär. Om man skall smörja skruven där den går igenom koppen bör man nog ta ur skruven genom att ta bort kedjan från drivningen och öppna den vägen.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar