Första sotning i Economen

Skriv svar
Doc
Stor entusiast!

Första sotning i Economen

Inlägg av Doc »

Jo nu vart det dags, har kört för fullt nu sedan 1 mars med 459 drifttimmar. Det gick åt exakt 1,4 ton pellets från statoil i 16 kg säckar. Pannan är inställd på 65% effekt. Askade ut 2188g aska ur det övre sotlucka (från tuberna) hade en en volum på 8l lätt ihoptryckt. Från det nedre luckan (från rostret) blev det 785g och 3l. Detta blir en viktandel av askan på 0,2 %!
Uraskning tog ca. 20 min (allt för hand utan sug) med asksug skulle det nog går mycket snabbare.
Anledning till uraskning lite i förtid (egentligen efter 500 drifttimmar) är att jag märkte att det hade blivit svarta beläggningar. Jag hade hela tiden misstänkt att draget varit för stort vilket ledde till att askan "sögs upp" istället för att ramla ner genom rostret. Det fanns mycket aska "uppe" i pannan vid ändan av tuberna. Flera tuber blev på det vis igentäppt av flygaska. Trots allt har rökgastempen inte stigit, låg fortfarande vid 134 grad :shock:
Ringde till installatören som kom hit med en gång och mätte skorstendraget som mycket riktig är för högt även om det nu är 10+ ute. Han kommer nu att montera motdragsluka som jag hade efterlyst ett tag. :D
Kommer att rapportera till hösten hur nästa sotningen blev efter åtgärden (tänker att köra pellets för varmvatten under sommaren) :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ang rökgastempen.. Har pannan en egen röktempmätare??
För då kanske de är som med thermian hos mej.. Den är ruskigt känslig om de blir de minsta sotavlagringar på den så visar den direkt 10 grader för lite..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Jag använder en digital multiinstrument där jag kan koppla in en k-typ temp sond, jag bruka ruka loss all aska innan jag mäter. Har nu kollat rögastemp efter sotning, visade 112 grad. Tror att det beror på växlande drag i skorsten, vid första mätning vart det kring -15, och nu +15. Som sagt, ska få en dragluka snart. :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad ska du då för avgastemp då du får mindre drag.. Typ 80 grader :roll: :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Jag räknar med att tar ur retardarna sen. Blir enklare att sota. :D
Framförallt hoppas jag på att det blir samma driftörhållande oavsett vädret. :wink:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

De blir de... :wink:
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Säkert en bra panna,men när man läser så undrar man varför inte flera pannor har sotningsspak som Combifiren.Bara att dra i spaken på utsidan pannan,så är tuberna rengjorda.Sedan öppna stora fronluckan och suga ut.
Skriv svar