Någon med hjälp och tips ?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Blandved
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 08 jan, 2010 11:59

Någon med hjälp och tips ?

Inlägg av Blandved »

Hej på er alla....
va å kollade runt på internet å fann denna sida där många verka kunniga inom området som just gäller... jag har lite problem som ni så säkert har förstått, och när jag inte kan själv så vänder jag mig till expertisen..
är " nästan " nyinflyttad i huset, för ganska ett år sen. Första Huset för min del.

kan nog bli lite svårt för er att " kunna " veta problemet men kanske kan få tips på vad jag ska kolla..
Böja med att skriva vad för saker jag har nere i källaren.

Ved panna av märket TrebemaV33 ov 2001 års modell
2 st expansionskärl på 100L st
3*500 liters ackumulatortank av märket Strömsnäs
Sen fläktar och pumpar kranar och rör i en salig koppling.. som sagt, inte så hemma i den här vvs soppan men med er hjälp man kanske kan komma på de klara med vissa saker.
Så till problemet.... när jag eldar på som vanligt, sätter en liten fyr så de tar sig för att sen fylla upp pannan, so far so good... tror jag, Temp på tankarna går enbart upp till ca 80 grader ibland knappt de och då ligger expansionskärlen precis innan de röda på mätaren eller en bra bit in på de röda så vill,vågar,ska inte fortsätta att elda på tempen... sen när man gjort de så håller sig bara värmen tills morgonen efter....vad kan de va som spökar då... pannan är nyrengjord i rökkanaler å liknande. de är helt kasst å ha de så här iallafall helst när de är vargavinter här med.

Problem två.. har ett element " två våningshus med källare" som de kluckar i när man sätter brasa, har luftat alla elmenten kommer ingen luft från något av dom förutom de som kluckar.. men de kommer enbart luft från de när jag eldar å vattnen börja bli varmt... varför gör de så och vad kan man göra åt de tro... ?

Tackar på förhand för visat intresse om de va någon som orkade med lite duma frågor å massa text så här slutet av veckan.
Mvh Fredrik
Blandved
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 08 jan, 2010 11:59

Inlägg av Blandved »

ska inte fortsätta att elda på tempen ..... fel där ja..
ska inte fortsätta att elda upp tempen på vattnet.... rätt där ja
saabdea
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 28 jan, 2009 13:38
Ort: NordÖstra Skåne

Inlägg av saabdea »

Får du samma temp nere som uppe i tankarna? Vilket tryck har du när du börjar elda och tankarna är kalla?

Det är bara att elda så du får minst 80 grader i hela tankarna.

Hur stort är huset, om du tycker att värmen inte räcker länge.
Blandved
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 08 jan, 2010 11:59

Inlägg av Blandved »

blir alltid varmast upptill i tankarna... där blir de kring 80grader.
Med tryck menar du då till exkärlen?... om så är fallet ligger de nog kring 1 på mätaren bar är de nog.. de röda börja vid 1.5 på den. de är även en kran till axkärlen för att fylla på. då höjs trycket i kärlen, kör man på där när trycket är för lågt? vad ska trycket ligga på tro....
elda jag till jag får 80 grader i hela tankarna så blir de nog soppa av de med tanke på att den kommer upp på de röda på mätaren till exkärlen långt innan de blir några 80 grader i tankarna... och för den delen är inte 80 grader lite lite? 130 bo och 107 biarea en å halvplan för den delen... skrev tokigt först.

Mvh
KalleXX
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 07 okt, 2009 19:14

Inlägg av KalleXX »

Hej!

Jag har samma grejer som du :)

Det här med att trycket närmar sig 1.5 bar redan vid 80 grader tyder på att du har för mycket vatten i systemet. Du ska inte vara orolig för att något går sönder, blir det mer än 1.5 bar öppnar säkerhetsventilen och vattenöverskottet trycks ut. Det hände mig efter nyinstallationen; var för mycket vätska i systemet. Sedan fungerade det fint.

Det skulle nog vara bra om du kollade upp förtrycket i expansionskärlen (då pannan är kall). Det ska vara 0.1 bar per meter till systemets högsta punkt (det värmeelement som är högst upp). Det är expansionskärlen som tar upp vattenöverskottet.
Du har ett två våningshus och jag skulle nog tro det krävs åtminstone 0.7 bar.
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
saabdea
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 28 jan, 2009 13:38
Ort: NordÖstra Skåne

Inlägg av saabdea »

Ok, men elda upp så allt blir 80, trycket ska inte stiga till mer än ca 1,5 bar då säkerhetsventilen ska släppa ut trycket. Antar att du då har ca 5 meter från expansionskärlet till översta elementen, som en tumregel så kan man säga att det lägsta trycket då bör vara ca 0,7 bar.

Är huset bra isolerat?

Edit man skriver för sakta :lol:
KalleXX
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 07 okt, 2009 19:14

Inlägg av KalleXX »

Det här med att elementen bara går att lufta då vattnet är varmt är inget konstigt. Varmt vatten släpper ifrån sig bunden luft (jämför när vatten kokar på spisen). Fortsätt att lufta. Jag tror du har en automatluftare som tar hand om del också (brukar installeras nära säkerhetsventilen). Efter att tag har luften försvunnit och problemet är borta.

Att tempen bara går upp till 80 grader (på toppen av ackarna) efter ett fullt vedinlägg från kalla acktankar är normalt. Jag behöver göra ca 2 fulla vedinlägg innan bottentempem på ackarna når ca 80 grader. Har du en laddomat 21?

Nu under vintern eldar jag ca 1 gång per dygn i en ganska så dåligt isolerad kåk (kutterspån ...).
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag lutar också åt för litet förtryck i expansionskärlen. Hellre lite för mycket än för lite. Luft trycks ihop lätt, men det gör inte vatten.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Blandved
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 08 jan, 2010 11:59

Inlägg av Blandved »

Tackar så mycket för hjälpen jag får killar...
Huset är välisolerat med 3-glas isolerfönster runt om och huset är även tilläggsisolerat 40mm över hela. Problemet är inte att jag inte har värme i huset... visst de blir inte så våldsamt varmt, problemet ligger i att jag inte får upp tankarna i full värme som jag borde och att de är lika kallt i tankarna dagen efter igen, även när de inte är så kallt...

Va nere och elda till att nu och tittade på förtrycket den stod på 1bar och då är de från kallt läge, vilket innebär att jag har för mycket vatten i systemet ? som ni säger kan de nog vara ca 5 meter till övervåningen vilket säger mig nu med er hjälp att de ska ligga kring 0,5 - 0,7 i förtryck?

Laddomat... va de ja... vad jag kan se så ser de ut som en laddomat 10 i så fall.. monterad långt nere hos mig, hoppas den ska va de i så fall hehe... http://www.termoventiler.se/index.php?s ... eservdelar på bilden här ser de ut som en 10 jag har.
Mvh Fredrik, Trevlans helg på er, fridens baljor...
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Med kallt system kan du släppa ut så du får 0,7 bar, Men som nämts så är det bara att elda på för blir trycket högre än 1,5 bar så öppnar säkerhetsventilen o överskottet far ut..

Vad kör du laddpumpen på för hastighet??

När tankarna når 80° är det bara forsätta elda så kommer dom nå högre temp än 80°, Vattnet i tankarna går ett varv till genom pannan..

Ev kan du få typ 90° om du sänker hastigheten på laddpumpen, Om den går på 3:an nu..

När du skriver att tankarna är kalla vilken temp har dom då??
Laddar du tankarna till 80° o dom är 30° norgonen efter har du förbrukat 90 kWh vilket inte behöver va nått fel utan beroende på ute temp helt normalt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

Blandved skrev:Va nere och elda till att nu och tittade på förtrycket den stod på 1bar och då är de från kallt läge, vilket innebär att jag har för mycket vatten i systemet ? som ni säger kan de nog vara ca 5 meter till övervåningen vilket säger mig nu med er hjälp att de ska ligga kring 0,5 - 0,7 i förtryck?

Mvh Fredrik, Trevlans helg på er, fridens baljor...
Förtrycket i blåsan ska ligga på 0.5 bar du har en ventil någonstans på kärlet brukar sitta i botten samma sort som till bildäck. Problemet är att du behöver tömma kärlet eller göra systemet trycklöst för att kunna se förtrycket i blåsan. Om gummiblåsan har tappat luft kan det inte kompensera för vattnets volymökning brukar märkas när du fyller hur snabbt stiger trycket? Det ska gå rätt långsamt.
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Blandved
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 08 jan, 2010 11:59

Inlägg av Blandved »

André skrev:Med kallt system kan du släppa ut så du får 0,7 bar, Men som nämts så är det bara att elda på för blir trycket högre än 1,5 bar så öppnar säkerhetsventilen o överskottet far ut..

Vad kör du laddpumpen på för hastighet??

När tankarna når 80° är det bara forsätta elda så kommer dom nå högre temp än 80°, Vattnet i tankarna går ett varv till genom pannan..

Ev kan du få typ 90° om du sänker hastigheten på laddpumpen, Om den går på 3:an nu..

När du skriver att tankarna är kalla vilken temp har dom då??
Laddar du tankarna till 80° o dom är 30° norgonen efter har du förbrukat 90 kWh vilket inte behöver va nått fel utan beroende på ute temp helt normalt
om laddpump är laddomaten så är de enda jag kan se där den lilla gråa saken på sidan med 3 olika lägen, 1,2,3 å där står den på 2:an...
när tankarna är kalla står dom på 20grader.... men de är ju då när jag inte fått upp hela tanken till 80 grader, och exkärlen står på 1bar i förtryck, så de hade jag behövt ha ner, men de är lika kallt i tanken dagen efter om de så är vinter eller sommar.. men de har kanske med att göra att jag aldrig har fått upp hela tankarna i högre värma... ? Trycket på mätaren till exkärlen går inte upp så jäkla snabbt... kanske nått toppen efter 3 timmar eller något så fort går den inte upp.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ser man till att du laddar tankarna mellan 20-80° gör det 105 kWh vilket kan vara helt normalt nu då det är kallt men ska definitivt inte va slut dagen efter på sommaren, Med endast uttag för vv klarar jag mej med 1 sån tank du har minst 2 dygn om jag eldat upp den i 95° med enbart vv uttag.. :?

Med Calmar v33 måste du köra laddomaten på 2:an, Ställer du pumpen på 1 kommer fläkten i pannan stoppas titt som tätt..
När tanken är nere på 20° bör du ha 0,6-0,7 bar i systemet, Förtrycket i kärlet ställs in då systemet är trycklöst o bör va 0,5-0,6 bar..

Blir fundersam då du säger att tankarna är kalla så snabbt även uttag..
Visst är dom 80° i hela tanken (topp o botten)
Även alla tankar lika varma??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Är man lite slug installerar man tryckexpnsionskärl med kulventiler före och på utloppet. Då kan man lätt stänga in till kärlet och släppa ut vattnet som finns i det. Sen är det bara förtrycket man har kvar att begrunda.
Glömmer man att öppna till kärlet igen, spolar det förstås hej vilt i säkerhetsventilen, men någon annan olycka blir det inte.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Blandved
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 08 jan, 2010 11:59

Inlägg av Blandved »

tack för hjälpen grabbs... fick allt till att funka som de skulle för ett tag sen... men... i söndes vat jag lite övermodig å eldade på med lite för många klabbar så att säga.. de började koka till och på morgonen va de en skvätt vatten på golvet... jag har en slang som går in till vad jag gissa är säkerhetsventil till exp kärlen som sen går ner i ett avlopp, den hade hoppat av och därifrån kom de vatten... nu är de så att jag har satt på den slangen igen men de läcker lite när jag elda på och trycket går upp... droppa en droppe var 3 sec ca, behöver man byta eller återställe ventilen efter en sådan fades? eller de kommer lite vatten där hela tiden? betvivlar jag... kan vara så att slangen bara vidgade sig efter värmen vilket gör att de kommer igenom precis i öppning och att de har läckt lite innan me men inte kommit igenom då? i sådan fall är de bara att sätta dit en slangklämma där... vad säger ni rutinerade ?

Mvh Fredrik
Skriv svar