laddomat knäpper ?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
magnus a
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 28 nov, 2007 22:56
Ort: Älandsbro

laddomat knäpper ?

Inlägg av magnus a »

Hej på er alla !

När jag ska köra igång pellets brännaren efter en härlig "vedhelg" så är pannan och acc tank kall ca 40 gr. När laddomat 21 startas samtidigt med pelletsbrännaren så knäpper den högt med 1 sek intervall, provar starta om, ej någon skillnad. Men då provar jag att sänka laddomatpumpen till 2 och då funkar det som det ska. När pannan blivit varm ställer jag upp till läge 3 på pumpen, och då knäpper den ej. Har luftat på ledningen till acctank.
Problemet har dygt upp de senaste veckorna.

Vad kan detta bero på ?
Vad händer om pumpen står på läge 2 hela tiden ?
Magnus A, Aspnäs utanför Härnösand
2 vuxna 2 flickor i 300kvm timmer hus sedan nov 2007.
ved/pellets 4-5 mån Baxi Bonus (nov-09) med viking bio. KW Z150.
7-8mån med bvp 8,5kw.
Allting kopplat mot 3x500L acc tank.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Låter som det är backventilen som står o slår . Kan va en luftficka i laddkretsen?Kan va ett rent H-vete med luft om inte rören är korrekt dragna. Läge 2 brukar ja köra på,då hörs inte laddpumpen så mycket.
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
magnus a
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 28 nov, 2007 22:56
Ort: Älandsbro

Nu funkar det !

Inlägg av magnus a »

Tack för svar !
Efter kontakt med Laddomat/Thermoventiler, fick jag tips om att det skulle vara högre tryck i systemet. Det är nu åtgärdat och problemet borta.
Magnus A, Aspnäs utanför Härnösand
2 vuxna 2 flickor i 300kvm timmer hus sedan nov 2007.
ved/pellets 4-5 mån Baxi Bonus (nov-09) med viking bio. KW Z150.
7-8mån med bvp 8,5kw.
Allting kopplat mot 3x500L acc tank.
Skriv svar