problem med brännare ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
matssj
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 20 nov, 2009 14:08

problem med brännare ?

Inlägg av matssj »

Har kört i vinter med min Eurofire-06 som jag köpt begagnad. Jag tycker att det har varit alldeles för mycket driftstörningar, jag har läst allt på detta forum men den stannar allt som oftast utan anledning. Jag har följt dom tips som jag har läst, med uppvägning av bränsle, ställt in startdos, ställt in den på ca 20kw. Den bränner jätte fint, både aska/rök/flamman ser bra ut. Drar jag igång den med startknappen efter ett driftsavbrott startar den snällt under drift pendlar värdet på lysdioden mellan 40-80 och ibland dippar det ner till 10. min värdet är ställt på 13.

Något jag funderar på är om pellets kvaliteten ställer till det? Jag har köpt från Lettland och vissuellt ser den bra ut, hård och fin. Det kommer en del spån ibland, kan det ge problem? Det som är största skillnaden är längden på pelletsen som i vissa fall är betydligt längre.

Hur kommer man framåt?
Jämä överförbränd 35kw vedpanna i uthus eldas med Eurofire -06
400l acctank i hus på 200kvm byggt 2001
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Stannar den verkligen "utan anledning" ? får du inget larm eller någonting som anger att det sket sig på ett eller annat vis ?

Det är ju inte så många saker som kan hända.

Skruven bråkar så att det inte kommer fram tillräckligt med pellets så att den slocknar.

Överhettningskydd i panna eller i fallröret (men då borde du vara tvungen att återställa dessa).

Fotocellen kan ju bråka så att den får för sig att det slocknat (borde ge larm i en eller annan form).

Skruven kan vara känslig beroende på hur den sitter (vinkeln), jag har sett folk som haft problem med en skruv som har lagring i nedersta änden och tar in pelletsen i ett hål i sidan på röret i kombination med MAFA miniförråd, det samlas så mycket spån i botten så till slut lyckas den inte mata fram tillräckligt med pellets.

Om det händer ofta så försök att titta till den med jämna mellanrum när den går och kolla vad som händer, med lite tur så tittar du till den när den jäklas och det kan kanske ge något matnyttigt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Börja med att kolla vad den larmar för!
När du slår av och på styrningen så nollställs/återställs larmet (inte överhettningskyddet, som måste återställas manuellt)
Manualer finns här om du inte har http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?pro ... odukttyp=3
Att värdet på fotocellen sjunker ibland är att det kommer för mycket pellets vid matning i förhållande till fläkthastigheten så att den nästan kvävs eller för lite. Kanske du har ojämn matning....men läs av varför den stannar till att börja med.
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
matssj
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 20 nov, 2009 14:08

Inlägg av matssj »

Bra tanke med spån och matning av skruv. Jag har originalskruv som går till ett miniförråd på tre liter. Det förrådet matas av en horisontal skruv från ett stort förråd (max 10ton) som slutar ovanför pelletsbrännar skruven. Jag ordnade till och damsög miniförrådet och ordnade till positionen av pelletsskruven i förrådet plus ändrade vinkeln till lite flackare. När jag tittade i morse hade det fungerat över natten. Innan jag skulle gå till jobbet tittade jag till det igen och då larmade det. Det står ju ingen felkod så det går ju inte att veta orsaken. Jag ska väga upp och ställa in allt igen få se om det blir bättre.

När min skruv matar så kan det ta tre motor cykler innan det ramlar ner pellets, hur ser det ut för er andra?

En orsak till problemen är att storförrådet har en skruv som går på hela längden i en egen låda, sedan finns det fem luckor med ett 10*15cm hål där jag kan dra undan en lucka i taget. Har tidigare eldat havre ett par år och ett år med 6mm pellets och då har det fungerat perfekt. Nu hänger det sig titt som tätt och då kommer det ingen pellets till mellanförrådet.

[/img]
Jämä överförbränd 35kw vedpanna i uthus eldas med Eurofire -06
400l acctank i hus på 200kvm byggt 2001
Skriv svar