höja tempen i källaren, Förslag?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

höja tempen i källaren, Förslag?

Inlägg av senmathal »

Hej!

Vi skulle behöva öka tempen i källaren på något sätt. Vi eldar nu med pellets men tanken är att vi ska sätta in en ny vedpanna med acktankar och elda mestadels med ved.

Vi har en Termomatic cbj shuntstyrning med inomhusgivare som reglerar temperaturen i huset. Detta fungerar helt perfekt tillsamans med rumstermostater på övervåningen. Problemet är att det är alldeles för kallt i källaren.

Jag funderar på om detta skulle kunna gå att åtgärda på något enkelt sätt i samband med pannbytet.

Har funderat på lite olika lösningar som att byta till större element eller till en fläktkonvektor. Prolelmet är bara att vi skulle behöva lite värme även sommartid men är shunten helt stängd så spelar det ju ingen roll hur stora elementen är.

Skulle man kunna sätta in en fläktkonvektor eller ett element på en egen krets på något sätt. Acktankarna kommer att stå så till att rördragningen blir enkel.

Vi har även planer på solfångare och då skulle vi väl kanske kunna få lite gratisvärme i källaren på sommaren. Mest för att få ett bra klimat där.

Tacksam för tips och idéer. Kanske någon har löst ett liknande problem på ett bra sätt.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är rätt vanligt att elementen i källaren på gamla hus går direkt på pannvattnet och inte är inkopplade på shunten (min källare är sådan), så visst går det att göra på det viset.

Nackdelen är ju att vattnet i rören blir rätt varmt....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Om man skulle strunta i sommarvärme och byta ut elementet mot en fläktkonvektor, skulle det höja temperaturen i källaren? Vad jag förstår skall en sådan kräma ur mer värme vid samma framledeningstemperatur. och skicka tillbaka vattnet kallare än ett vanligt element gör. Vi har bara två rum i källaren och dörren står alltid öppen mellan rummen så det skulle räcka med en konvektor i ena rummet

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Jag har samma problem, ena delen av källaren är långt ifrån tillräckligt varm. Så min tanke är att nu i sommar när jag byter panna och sätter in acktankarna så kommer jag troligen att sätta in en egen shunt och c-pump för källaren. Styrningen för det har jag inte bestämt mig för, antingen en automatisk shuntstyrning eller så snålar jag och kör shunten manuellt och en termostat för styrning av till/från på c-pumpen.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

senmathal skrev:Om man skulle strunta i sommarvärme och byta ut elementet mot en fläktkonvektor, skulle det höja temperaturen i källaren? Vad jag förstår skall en sådan kräma ur mer värme vid samma framledeningstemperatur. och skicka tillbaka vattnet kallare än ett vanligt element gör. Vi har bara två rum i källaren och dörren står alltid öppen mellan rummen så det skulle räcka med en konvektor i ena rummet

/Mats
Javist. Jag har bytt ut ett element i källaren mot en fläktkonvektor och det blev en rejäl skillnad. Det sitter i tvättstugan
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

KB-U skrev:Jag har samma problem, ena delen av källaren är långt ifrån tillräckligt varm. Så min tanke är att nu i sommar när jag byter panna och sätter in acktankarna så kommer jag troligen att sätta in en egen shunt och c-pump för källaren. Styrningen för det har jag inte bestämt mig för, antingen en automatisk shuntstyrning eller så snålar jag och kör shunten manuellt och en termostat för styrning av till/från på c-pumpen.
En Thermomatic cbj shuntstyrning är ju inte så dyr egentligen men samtidigt vill man ju helst ha så låg temperatur på returen som möjligt för att inte sabba skiktningen. Med de gamla elementen kvar är det väl risk att shunten får stå ganska öppen på källarkretsen. Men man borde väl kunna kombinera en fläktkonvektor och shuntstyrning. Fast då drar det ju iväg lite kostnad.

Egentigen är det ju bara på sommaren jag skulle behöva sära på källaren från resten av huset om jag satte in en fläktkonvektor. Skulle man kunna koppla ifrån övervåningen på något sätt under sommaren och köra ihop kretsarna på vintern? Får sätta mig och skissa på något.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Kör ut varmt (oshuntat) vatten direkt till elementen och se till o ha bra termostater som stänger ordentligt när det är varmt ?

Temperaturen är iaf i min källare väldigt trög så man har ett par dagar på sig att justera om det blir kallt ute..
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
kuse
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 10 jul, 2008 18:41

Inlägg av kuse »

Hur viktigt är temperaturen i källaren?
Jag har såhär års precis svinkallt i källaren, hur kan detta påverka saker?
Pelletsåtgång? Fukt?
Ska man försöka höja temperaturen? Har bara ett element i källaren omöjligt kan räcka för att värma hela ytan.
Janfire Flex-A i Parca Norhammar 3000 -79
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

karaff skrev:Kör ut varmt (oshuntat) vatten direkt till elementen och se till o ha bra termostater som stänger ordentligt när det är varmt ?

Temperaturen är iaf i min källare väldigt trög så man har ett par dagar på sig att justera om det blir kallt ute..
Det är lite svårt att köra oshuntat bara i källaren. Att köra ut varmare vatten än vad som behövs i resten av systemet är annars det mest ineffektiva man kan göra om man har ackumulatortankar. För att värmen i tankarna ska räcka så länge som möjligt är ju regeln att köra ut precis så varmt vatten som behövs för att hålla varmt. Kör man ut kokhett vatten får man ju tillbaka det nästan lika hett i botten på tanken. Även om man tycks tvista om mycket annat verkar det råda total enighet på denna punkt.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Nja min tanke va om man kunde splitta innan shunten eller använda annat uttag och köra pannvatten direkt i källaren för att få bra värme där, man borde kunna strypa flödet ganska bra vid 80 grader och ändå få ut ganska mycket värme ? Och så termostat på aktuella element.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Ja då är jag med. Jag har väl funderat på en helt egen shuntgrupp för källaren som kan kombineras med termostater. Då har man ju möjlighet att vrida lite på shunten beroende på hur kallt det är ute. Vi har funderingar på solvärme och då skulle man kunna köra överskottsvärme på sommaren i källaren. Det skulle också hjälpa till att torka upp luften som är väl fuktig på sommaren.

Sedan jag skrev det här har jag upptäckt att vattnet inte cirkulerar i källarelementen med cirkpumpen på lägsta. Jag har dessutom strypt returen för att få ett långsamt flöde vilket ger bättre effekt på elementen och kallare retur. Det fungerar perfekt förutom i källaren. Jag begriper inte riktigt varför det cirkulerar sämre i källaren. Kan de bero på elemntens låga placering?

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Du har inte för lågt flöde i källaren nu?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Nja när jag har pumpen på lägsta och desutom strypt returen till tankarna så blir flödet för lågt för en tillfredställande cirkulation i källaren. Så visst kan jag kommat till rätta med problemet med att öka cirkulationen.

Men om jag ställer pumpen på läge två och öppnar returen helt blir returen varmare och jag tömmer tankarna snabbare och får elda oftare. Det är en avvägning jag får göra. Det bästa vore om det hade gått att strypa returen på varje elemnt i resten av huset men mina element är inte utrustade med den finessen tyvärr

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Jag gissar att du inte har radiatorerna i källaren på en separat slinga som du kan öppna lite extra? Annars hade det ju varit lösningen...

Vad har du för pump?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Vad händer om du drar ner termostaterna ett snäpp på övervåningen men inte i källaren?

Sommartid så brukar jag stänga alla element utom i källaren.Dra rumstermostaten på shuntautmatiken på max och sedan sätta begränsningen på typ 25-30 grader. Då får jag det varmt i källaren.

Du kan även bygla dom två tåtarna på shuntautomatiken där det står konstant data.Då reglerar du ut temp med begränsningen.Den hålls alltså konstant
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar