dags för eldning

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

dags för eldning

Inlägg av NordiCs »

Jaha, på onsdag kommer sotaren och ska besiktiga skorsten, så vi får se om vi kan elda de första ved klabbarna då.
Kul att äntligen få testa pannan :D
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hej!
Har några frågor..
Är det en Tellus G 25 VP panna du har o vad fick du betala för den??..
Måste man demontera fläkten el keramik på pannan då man kör med pellets??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

Inlägg av NordiCs »

Japp, det är en Tellus G 25 VP och jag har för mig att vi betalade runt 40-45 tusen, minns inte riktigt, var ett år sedan vi köpte den.

Orsaken vi valde denna panna var för att det skulle gå snabbt och enkelt att växla mellan ved och pellets.
Det enda som behöver göras är att lossa en plåt på sidan med två vingmuttrar för att sedan svänga in brännaren och skruva fast den med samma vingmuttrar.
Det enda som ska beöva göras.

Men jag ahr inte installerat brännare än, så jag vet inte riktigt hur det funkar.
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Trevligt NordiCs, hoppas anläggningen kommer funka bra.

Jag kontrollerade skorstenen innan jag installerade ny panna.

täthetskontroll,provtryckning, kontroll av isolering samt att dem körde ner en kamera ,kostade 1600kr
sen tillkomm 500kr för en installations besiktning när allt var på plats.

Hade en olja-ved kombipanna CTC-266 1975 innan.
Calmar V33 40kW, 3x750 Tankar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

NordiCs skrev:Japp, det är en Tellus G 25 VP och jag har för mig att vi betalade runt 40-45 tusen, minns inte riktigt, var ett år sedan vi köpte den.

Orsaken vi valde denna panna var för att det skulle gå snabbt och enkelt att växla mellan ved och pellets.
Det enda som behöver göras är att lossa en plåt på sidan med två vingmuttrar för att sedan svänga in brännaren och skruva fast den med samma vingmuttrar.
Det enda som ska beöva göras.

Men jag ahr inte installerat brännare än, så jag vet inte riktigt hur det funkar.
Då verkar denna panna vara helt rätt med tanke på att den har liten vattenvolym för eldning mot acktank.. De bör ju gå på max 1 minut att skifta mellan ved o pellets.. :wink:
Då må de vara hänt att den har 85%verkningsgrad med ved..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

Inlägg av NordiCs »

André skrev: Då verkar denna panna vara helt rätt med tanke på att den har liten vattenvolym för eldning mot acktank.. De bör ju gå på max 1 minut att skifta mellan ved o pellets.. :wink:
Då må de vara hänt att den har 85%verkningsgrad med ved..
Precis vad vi tänkte, man vill ju inte gärna stå och pula i 30 min för att växla mellan ved och pellets.
Kommer inte att starta den förrän på Torsdag då jag har hela dagen på mig att hålla ett öga på det hela.
Då jag jobbar natt och sover på dagarna så är ja inte riktigt haj på att fylla upp pannan och tutta fyr för att sen gå och lägga mig, utan att veta om det fungerar. :)
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

NordiCs skrev:Japp, det är en Tellus G 25 VP och jag har för mig att vi betalade runt 40-45 tusen, minns inte riktigt, var ett år sedan vi köpte den.
Hmmm dom tar 33500:- nu + 750:- håltagningen för brännaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

Inlägg av NordiCs »

Ok, som sagt, det var mer än ett år sedan vi köpte den och vi har köpt en hel del annat till husbygget, så jag kanske blandar ihop det med något annat. :)
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Nordics


priset du angav kan ju vara panna + håltagning + kopplingspaketet (10 000:-)
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

NordiCs skrev: Kommer inte att starta den förrän på Torsdag då jag har hela dagen på mig att hålla ett öga på det hela.
Hur har det gått??.. Bara bra hoppas jag.. :wink:
Lycka till!!
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Undra hur det gick för noridCs.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

Inlägg av NordiCs »

Sådär, nu är jag tillbaka efter en liten sväng till sommarstugan.
Eldade första gången i pannan i Torsdags och blev bara mer och mer imponerade av pannan. Rätt kul och intressant att titta på hur den styr fläkten.
Men p.g.a. att vi inte behöver värma upp huset för att det är så varmt ute så går det ju inte åt någon värme. Därav har jag bara eldat en gång i den än så länge. Kommer nog dröja ett par gånger innan jag vet te.x. hur mycket ved som skall läggas in och om det behövös fyllas på mm.

Men det verkar lovande, skall kolla om jag ska elda idag snart.

Jag har nu kollat upp priseran lite mer, i priset på ca. 50.000 + moms så ingick två st akumulator tankar på 750L var, varav en hade förrådsberedare på 120L samt solvärmeslingor på ca.15L.
Dessutom ingick brännarstyrning inför pelletsbrännaren och även kopplingspaketet med pumpar, laddomat 21 och en mängd med andra kopplingar .

Detta installerade jag sedan själv. ska fota rör röran nån gång och lägga upp här :D
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
Skriv svar