2 eller 3 acc-tankar?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Tompamannen
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 21:36

2 eller 3 acc-tankar?

Inlägg av Tompamannen »

Har ett litet dilemma och vet inte hur jag ska resonera. Har idag en kombipanna som ger 20kw vid vedeldning. Till denna har jag 2st 500-liters acc-tankar. Pannan klarar att elda upp tankarna i topp på vintern när det är flera minusgrader. Mitt problem är dock att det är svårt att avgöra hur mycket ved jag vågar lägga i när jag gör sista inlägget innan man lägger sig i sängen. Det händer ibland att överhettningsventilen på pannan öppnar sig och spolar ut en massa vatten för att jag lyckats toppa med för mycket ved. Jag funderar därför på att sätta in en tank till, för att slippa problem med överhettening på sista ilägget. Dock är egentligen pannans effekt lite för dålig för 500L ytterligare, och det är här jag funderar på hur man ska resonera.

Ska man resonera så att accumulerad effekt är den effekt man får ut på radiatorkretsen, oavsätt storlek på accvolymen. Alltså om jag laddar mina tankar till 100gr så har jag ungefär 1000L x 1,16w x 70gr=81kwh. Dvs. det blir samma som om jag har 81000w/1500L/1,16w=46,5gr. Mao. det har ingen betydelse om jag har 1000L 100-gradigt vatten eller 1500L 76,5-gradigt vatten, jag får ut samma mängd lagrad effekt ändå?

Naturligtvis så sjunker ju momentaneffekten ju lägre temperatur acc-vattnet har. Dvs. man får inte ut samma effekt med 35-gradigt vatten som med 70-gradigt. Mina tankar, som det är nu iaf., brukar vara helt tomma (30gr) när jag kommer hem från jobbet dagen efter på vintern.

Så vad tror ni, blir det sämre med ökad acc-volym som laddas till lägre temperatur?
Nibe Alpha Combi med 2x500L acc-tank som eldas med ved.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Har du laddomat så laddar du full temp uppifrån o ner i tankarna så hinner du inte ladda fullt kanske dom är 85-90 drygt halva tanken o resten t.ex 35°
Har du ingen laddomat så montera in en då du skaffar en tank till, Blir aldrig sämre med mer volym men de kan va svårt att hinna ladda upp dom full med nuvarande panna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tompamannen
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 21:36

Inlägg av Tompamannen »

Jag har laddomat. Fast när jag laddar tankarna så brukar dom 3 termometrarna visa (uppifrån och ned) 30-30-30 när jag börjar elda på em. Sedan ökar den översta till 60, sedan kommer den mellersta till 60, och den översta går till 65, den nedersta till 50, den översta till 70, den mellersta till 70 osv. Jag får aldrig att den översta går upp till typ 85-90 innan den mellersta börjar röra på sig. Jag brukar få en utjämning på 70-75 grader på alla skikt i tanken innan det börjar "toppa upp" så att säga. Jag laddar på lägsta fart på laddomaten för att få bra skiktning i tankarna.
Sins emellan tankarna skiljer det 1 grad max på samma skikt, både vid ur och upp-laddning.

Hur ska man resonera med längden på rören mellan laddomat och tankar, måste dom vara lika långa? Idag är rören exakt lika långa, kanske därför det skiljer max 1 grad mellan tankarna i temp?

Ska se om jag kan få upp en bild på tankarna.

http://pici.se/613992
Nibe Alpha Combi med 2x500L acc-tank som eldas med ved.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm vad sitter det för termostat i laddomaten?
Du skulle nog haft en med högre temp..
Jag kör med laddomat 10 o panna som ger 20 kW med ved, Laddoaten kör jag pumpen på 1:an o då ger den 85-86° till tanken o med pellets o 15-16 kW blir laddtempen 82°.. Det är med 72° termostat..

Det verkar som de behövs en annan termostat..
Vad har du för temp in till pannan?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar