Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
JohanHem
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 feb, 2012 22:09
Kontakt:

Re: Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Inlägg av JohanHem »

Hej,

Jag har just startat min nygammla biomatic 20+ men har problem med injusteringen.
Jag har samma problem som några andra här hade med att pelletsen hoppar ut koppen innan de brunnit färdigt. Jag har tittat mycket noga på förbränningen och den matar inte förmycket så det svämmar över utan de blåser ur. Trotts att de blåser ur ser det ut som att den inte får tillräckligt med luft då jag får en porös 'kaka' längst fram i brännkoppen. Bilderna är lite suddiga men det syns vad jag menar.

Jag har mätt upp matningen och den var 498g/ 10 min på 50% matning (6 mm SCA pellets). Vid injustering fick jag bra värden vid 40% fläkt (!).

Ni som hade samma problem, hur löste ni detta?

EDIT: Den ser ut som på bilderna efter endast ett par dagars drift.
Bilagor
Brännkopp2.JPG
Brännkopp2.JPG (159.98 KiB) Visad 4176 gånger
Brännkopp1.JPG
Brännkopp1.JPG (171.28 KiB) Visad 4176 gånger
Senast redigerad av JohanHem den lör 03 mar, 2012 13:08, redigerad totalt 1 gånger.
Biomatic 20+ 2006:a installerad 2011.
Hus 120 m² + källare 70 m²
JohanHem
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 feb, 2012 22:09
Kontakt:

Re: Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Inlägg av JohanHem »

Jag misstänker att min startdos är förstor.
När den startar är glödbädden strax under de övre slitsarna. De under är en bit under. Det kan ju inte vara rätt. De ska väl vara i nivå med glödbädden, eller?

Jag startade den manuellt med mindre pellets i koppen och jag ser att pelletsen hoppar runt i koppen men orkar inte över kanten lika lätt nu. Ska leka lite med startiderna för att se om det blir bättre.
Biomatic 20+ 2006:a installerad 2011.
Hus 120 m² + källare 70 m²
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Inlägg av André »

Tror inte det har med startdosen att göra utan det beror på pelletsen, Både jag o en kompis har fått ny leverans av solett 8 mm men måste köra med mycket mer fläkt än normalt annars blir det som en tunga längst fram i koppen som är porös o ser ut som hos dej..
Måste rengöra koppen oftare än vanligt (ca 1500 kg) samt mer fläkt annars börjar det ramla ur halvbrända pelletsar, Sotade ur brännare/Biomaticen hos kompisen i förrgår o nu går den som den gjorde första 1500 kg efter justering men de blev mycket oförbränt i asklådan då kompisen kört ca 3,5 ton utan rengöring..

Kör själv med 525 gram/10 min o 41% fläkt nu mot tidigare 33% fläkt o 520 gram/10 min, Med denna pellets går den tokfet med samma värden som tidigare (Co2 16%)

Jag har fått öka 8% på fläkten för 16 kW o kompisen 9% mer för 21 kW mot tidigare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JohanHem
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 feb, 2012 22:09
Kontakt:

Re: Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Inlägg av JohanHem »

Tack för svaret André.

Jag har uteslutit startdosen, det blev ingen skillnad. Problemet för mig är att brännkoppen ser ut som ovan efter bara 100kg... Jag har ökat fläkten med det blev endast lite bättre. Jag ställde sedan in min-läget så att den kör oftare och kortare stunder. Då försvan "tungan". Jag misstänker att det är underhållsglöden som skapar den i kombination med halvdåligt drag.

När det gäller kolbitarna i askan så hoppar de över trots att koppen är rengjord och glödbädden ligger ~1 cm under de övre luftslitsarna. Jag tycker det verkar tyda på att jag har förmycket fläkt då de helt enkelt verkar blåsa ur koppen. Det märkliga är att trotts detta så sotar den igen på tittglaset på 40% fläkt på en dag, vilket tyder på förlite fläkt...

Jag har köpt 8mm pellets nu för att testa med men jag har samma problem även om det verkar aningen bättre. Jag fick öka matningen sjukt mycket dock 490g/ 10 min på 70%. Vilken skillnad. :shock:
Med denna matning så sotar den igen synbart med 38% fläkt på bara några timmar och "tungan" kom tillbaka.

Jag blir inte klok på det här. Kan det vara för dåligt drag i skorstenen?
Jag har en sneddragning i pannrummet som ev. kan ställa till det.

Gud vad jag önskar att det fanns en kompetent installatör här (söder om Umeå). :cry:
Biomatic 20+ 2006:a installerad 2011.
Hus 120 m² + källare 70 m²
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Inlägg av André »

Söder om Umeå, Vart då?
Låter som vi är grannar, Då kan jag komma förbi o kolla;)

Oftast beror det på för lite fläkt då det blir kolbitar i asklådan alt inte optimal pellets, Jo det behövs betydligt mer fläkt alt mindre matning med 8 mm pellets..

Kör man på flera effektlägen så är det lägsta effekten som ställer till de nu då det är milt ute
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JohanHem
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 feb, 2012 22:09
Kontakt:

Re: Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Inlägg av JohanHem »

Hörnefors så det är väl runt 7 mil. Nästan gångavstånd :D

Jag har dragit upp fläkten rejält nu. Ska se om det gör skillnad. Det får hellre sintra än kocksa.
Det skulle vara intressant att veta vilka symptom man ska förvänta sig med dåligt drag. Jag skruvade bort tittglaset för att rengöra det när den hade nystartat och då blåste det ut rejält ur tittröret. Det tyder på att jag har fördåligt drag åtminstone vid uppstart. Bilden visar sneddragningen av rökröret som ev. gör att det drar lite dåligt.

Kanske får köpa en rökgasfläkt...
Bilagor
bild.JPG
bild.JPG (114.82 KiB) Visad 4103 gånger
Biomatic 20+ 2006:a installerad 2011.
Hus 120 m² + källare 70 m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Inlägg av Roli »

Ditt pannrum borde väl vara rejält varmt när du kör pannan...... Med ett så långt oisolerat rökrör.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
JohanHem
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 feb, 2012 22:09
Kontakt:

Re: Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Inlägg av JohanHem »

Nu på vintern är det inte så farligt varmt men jag antar att det kan bli lite värre till sommaren.
Rökröret blir inte varmare än att jag kan lägga handen på det utan att bränna mig. Jag får se till sommaren om jag måste issolera det.
Biomatic 20+ 2006:a installerad 2011.
Hus 120 m² + källare 70 m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Inlägg av Roli »

Vad har du för rökgastemperatur ut från pannan då??? Mitt rökrör får en temperatur strax under rökgastempen och när den ligger på 130 grader och uppåt så kan iallafall inte jag lägga handen på rökröret.....
Därför är mitt också isolerat.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Inlägg av M.Lindskog »

Borde kanske spela lite roll var på rökröret du känner...? Längst till höger resp vänster i bild borde vara viss skillnad på temp. En tanke om draget är dåligt kan ju vara att gasen hunnit svalna en hel del på färden genom rökröret, kanske?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
JohanHem
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 feb, 2012 22:09
Kontakt:

Re: Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Inlägg av JohanHem »

Rökgaserna ligger på 120-130 grader. Jag har dock motdragsluckan monterad bortanför pannan så rökgaserna blir inte lika varma i rökröret (om/när den öppnar). Jag har inte mätt rökgastemperaturen i själva rökröret. Ska nog ta och göra det nu så jag vet :)
Biomatic 20+ 2006:a installerad 2011.
Hus 120 m² + källare 70 m²
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Inlägg av André »

Hörnefors då är vi ju grannar :wink:

Detta måste vi helt klart kolla upp vad som kan va fel, Kan iof ha att göra med det långa rökröret så draget blir riktigt dåligt pga rökgastempen hinner bli riktigt låg innan skorsten :?

Hur lång skorsten har du?

Hör gärna av dej via pm så vi kan bestämma när jag kan komma förbi o se om vi löser problemet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JohanHem
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 feb, 2012 22:09
Kontakt:

Re: Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Inlägg av JohanHem »

Jag har nu testat en hel del och är nu ganska nöjd med förbränningen. Det krävdes att jag ökade luften rejält för att slippa den halvt förbrända pelletsen. Jag kör nu med byggmax pellets och har 50% luft till 70% pellets (490g/10 min).
Biomatic 20+ 2006:a installerad 2011.
Hus 120 m² + källare 70 m²
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Inlägg av André »

Hmm de krävs mycke fläkt, 50% till 14-14.5 kW

Man undrar ju vad de är i pelletsen idag, Många som måste köra med konstiga fläktvärden :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 08 feb, 2005 13:39
Ort: Kronoberg

Re: Biomatic 20+ allmänna frågor m.m.

Inlägg av Fishermansfriend »

Man kan ju också sänka matningen...
Lite beroende på hur mycket effekt man önskar.

Får i dagarna hem 6ton bulkpellets från Stora Enso.
Räcker till jan/feb 2016.
Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.
Årsförbrukning. ca 4ton. 183m2 enplanshus.
Skriv svar