Var får man tag på en ny shunt till en gammal ctc 266b?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Var får man tag på en ny shunt till en gammal ctc 266b?

Inlägg av Filurus »

Skulle virda upp shunten idag, efter sommaruppehållet... märker att den kärvar lite, så jag tar en dubbelhands fattning o vrider till! Pang säger det inne i pannan :shock: och shunten snurrar runt hur lätt som helst, varv efter varv, o ingen värme kommer det :?
Så nu undrar jag var jag får tag i en ny shunt eller om det kanske skulle gå o renovera den gammla på ngt vis?
Har inte tagit loss den än eftersom jag måste tappa systemet (tror jag iaf) så jag har inte en aning om var eller hur den gått sönder...
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Har inte den shunten på baksidan?
Alltså är en axel som går rakt genom pannan som vrider på tappen där bak?
Så om du behöver nöd-ändra shunten går det nog där bak.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Var får man tag på en ny shunt till en gammal ctc 266b?

Inlägg av bergatorparen »

Filurus skrev:Skulle virda upp shunten idag, efter sommaruppehållet... märker att den kärvar lite, så jag tar en dubbelhands fattning o vrider till! Pang säger det inne i pannan :shock: och shunten snurrar runt hur lätt som helst, varv efter varv, o ingen värme kommer det :?
Så nu undrar jag var jag får tag i en ny shunt eller om det kanske skulle gå o renovera den gammla på ngt vis?
Har inte tagit loss den än eftersom jag måste tappa systemet (tror jag iaf) så jag har inte en aning om var eller hur den gått sönder...
Originalshunt tror jag kan bli svårt, men universaltyper av tre eller fyravägs shuntar finns här: dinvvsbutik.se :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar