Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Skriv svar
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av Olle45 »

Angående rökgas spjäll
Detta gäller för oljeldning och vanligt att skorstenens drag begränsas med att srypa draget med spjäll som är monterat på många typer av pannors rökrör!
OBS OBS !!!!
All fastbränsle eldning ska detta spjäll vara helt öppet vid eldning enligt lag!!
Förklaringen ligger i att rökgasmängd är större och okontrollerat vid fastbränsle eldning, och risk för att giftigt dödlig rökgas kan tränga ut!!
------------------------------
Men angående besparing med att strypa spjället i rökröret är nära obetydlig vinst !!
.............................
Bättre väg att gå är att se till att alla luckor in till förbrännings utrymmet är stängda och att de är täta!
Tillverkar rökgasutrustning
Olle.
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 05 okt, 2022 22:45

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av Olle. »

Hej Olle45!

Spelar det nog roll var någonstans på rökgasröret/muren motdragsluckan installeras?

Håller nämligen på att installera en pelletspanna, och har ett hål längst ner på muren där en gammal sotlucka har suttit, så min fundering var om man skulle kunna nyttja det hålet för att mura in en stos till en motdragslucka?
Rökgasröret från pannan ansluter ca: 1m högre upp på muren.

Mvh,
Olle
Exonom P25UB, Janfire Flex-a
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av OPEC »

Hej, det är nog en bra ide'. Ibland när vädrets nycker gör som det vill så kan det bli ett
överjävligt drag i skorstenen. Då är det svårt för brännaren att etablera låga över lite så lång tid
så att brännaren tycker den är stabil och skall fortsätta till driftsläge.
I det läget är det bra om draget är i det mer medelmåttiga.
Så funkar det hos mig med en CTC1100 Family med 6 bestyckade turbulatorer och en Vbaronen Viking brännare.
Jag kan säga att utan dragbegränsare så hjälper inte ens "högt drag" inställningen ifrån ett otal omstarter innan
det bränns på riktigt. Bara småfis eldning - uppstart - omstart..osv. repetera valfritt antal.
Med dragluckan inställd på "för det mesta öppen" så funkar allting klockrent.
Alltså, min rekommendation är att sätta in draglucka. Du kan låsa den stängd ifall du ångrar dig.

MVH
OPEC
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av OPEC »

Kom just på en sak. Har du lång skorsten?
Area och längd och temperaturskillnad mellan in och utlopp har jättestor betydelse för draget.
Ge oss data så är vi säkert flera som vill hjälpa dig.
Mitt förra svar handlade mest om mellan tummen och pekfingret hur man kan komma igång,
men inget finlir.

MVH
OPEC
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av Stegatorparn »

Olle. skrev: ons 05 okt, 2022 23:33 Håller nämligen på att installera en pelletspanna, och har ett hål längst ner på muren där en gammal sotlucka har suttit, så min fundering var om man skulle kunna nyttja det hålet för att mura in en stos till en motdragslucka?
Rökgasröret från pannan ansluter ca: 1m högre upp på muren.
Min dragbegränsare sitter mellan rökröret och sotluckan i skorstenen och det har fungerat problemfritt i 30 år.
Kommer säkert att fungera för dig också.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Olle.
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 05 okt, 2022 22:45

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av Olle. »

OPEC skrev: fre 07 okt, 2022 22:52 Kom just på en sak. Har du lång skorsten?
Area och längd och temperaturskillnad mellan in och utlopp har jättestor betydelse för draget.
Ge oss data så är vi säkert flera som vill hjälpa dig.
Mitt förra svar handlade mest om mellan tummen och pekfingret hur man kan komma igång,
men inget finlir.

MVH
OPEC
Hej, tackar för bra info!

Det är en hederlig murad skorsten, helsten x halvsten så bör vara 120 x 250mm och den är ca: 7m.
Edit: Mätte idag, 7,75m rätt så precis. 7m om man mäter från rökgasanslutningen.

Angiven effekt på pannan är 15-20kW och brännaren 18kW på högsta effektsteget.

Vilken lucka skulle ni rekommendera?
Exonom P25UB, Janfire Flex-a
lat
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 11:55

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av lat »

Olle45 skrev: ons 02 feb, 2022 22:06
OBS OBS !!!!
All fastbränsle eldning ska detta spjäll vara helt öppet vid eldning enligt lag!!
Finns ingen lag som säger detta, utan det är mycket vanligt att reglera max rökgastemp genom att strypa på spjället. Sedan sköter dragregulatorn primärluften.
Obs dragbegränsare/dragstabilisator/motdragslucka sitter på rökrör/skorsten, dragregulator sitter på pannan.

Däremot så skall ett rökgasspjäll i en vedeldad eldstad inte täta till mer än 90% för att man inte skall råka ut för kolosförgiftning om man stänger spjället innan ALL glöd slocknat.
Cmg LW 9kW vattenmantlad pelletskamin/750l Ack/VillaVarm 235m2
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av nyman »

Det är bara stollar till pelletseldare som stryper rökgasspjället vid pelletseldning och tror att de kan få röken att stanna längre i pannan. Grundkurs 1:a i fysik.
Dragbegränsare är nödvändig om man ska få jämn förbränning och lägsta möjliga pelletsåtgång. Olle45 kan allt om dragbegränsare.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
lat
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 11:55

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Inlägg av lat »

nyman skrev: mån 17 okt, 2022 09:52 Det är bara stollar till pelletseldare som stryper rökgasspjället vid pelletseldning och tror att de kan få röken att stanna längre i pannan. Grundkurs 1:a i fysik.
Dragbegränsare är nödvändig om man ska få jämn förbränning och lägsta möjliga pelletsåtgång. Olle45 kan allt om dragbegränsare.
Vet inte om du noterade att inlägget jag svarade på avsåg VED?
Och rent allmänt, är ditt sätt att svara på inlägg särskilt trevligt eller respektfullt?
Cmg LW 9kW vattenmantlad pelletskamin/750l Ack/VillaVarm 235m2
Skriv svar