Styra laddpumpens hastighet automatiskt?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Styra laddpumpens hastighet automatiskt?

Inlägg av KB-U »

Någon som har byggt en styrning för att automatiskt variera laddpumpens hastighet?

Varför jag undrar är pga följande:

Vid start av eldning/laddning så fungerar anläggningen med laddpumpen (Termovar) på läge 1, enligt de tempgivare som finns på laddpumpen samt på tanken så är botten på tanken, dvs retur till laddpumpen runt 30-40gr och laddningen blir ca 85-90gr.

Detta fungerar bra ända fram mot slutet av laddningen, om returen till laddpumpen då är över 50gr så hinner inte laddpumpen ta undan från pannan utan fläkten stannar och startar ett flertal gånger med resultatet att det blir lite sämre förbränning och jag inte får samma laddning i tanken. Men om jag precis innan detta inträffar ökar laddpumpen till läge 3 så inträffar inte dessa stopp/start utan laddningen fortsätter och jag får upp hela ackvolymen till ca 90-95gr innan pannan stannar.

Tänkte då att detta borde gå att lösas genom att sätta in en växlande dykrörstermostat strax ovanför botten av acktanken och mha den styra om laddpumpen, under 40gr läge 1, över 40gr läge 3. Styrningen om laddpumpen skall gå eller ej styrs som tidigare av pannan, men laddpumpen matas alltså via den växlande kontakten på termostaten eller via mellanliggande relä som styrs av termostaten.

Så, någon som gjort något liknande? Vilken lösning och hur blev resultatet?
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Skriv svar