Synpunkter på planerad ombyggnad

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Synpunkter på planerad ombyggnad

Inlägg av M.Lindskog »

Jag har så smått börjat sätta mig in mitt hus & dess värmesystem. Har lagt X antal timmar på forum, samt haft två olika VVS:are på besök & fått input från dessa. Börjar nu få en bild av hur det borde se ut.

Här är en skiss på hur jag tänkt mig:
http://picasaweb.google.com/10959382577 ... 6763200338

Som anges i signaturen har jag två hus att värma. Det större huset bor vi själva i, det mindre ska fungera som gästhus och skall för det mesta bara hållas torrt & frostfritt, för att ibland kunna värmas upp till beboelig temperatur (det finns en kakelugn att "kickstarta" med om det kommer gäster). Om några år är kanske även det huset permanentbostad.


Systemet idag:
* Förbrukning (förra ägarna) ca 10 pall förra året + en elförbrukning som vida översteg hushållsel för två hushåll (lilla huset var då uthyrt) = elpatron fick jobba en hel del. Jag uppskattar total energiförbrukning för värme till ca = 45 - 50 000 kWh för båda husen.
* Shunt innan delning till kulvert, enda reglering därefter är en manuell strypventil.
* Laddpump går 24/7
* 2 Acktankar = 1000 liter, serie eller parallell
* Elpatron 6kW + 100 l VV-beredare i ack.tank 1 ("tekniktank")
* Till- & frånslag brännare på pannans termostat; fast hysteres 10 grader
* Öppet expansionskärl på vinden = kvarleva från vedeldningstiden (förr-förra ägaren)

Osäkra funktioner idag:
* Laddventil (tvåvägs, panna <-> ack.tank 1) öppen hela tiden = När brännaren går så ska den värma hela ack.volymen.
* Laddpump slut? Om ovanstående är sant (vilket jag är 99% på) så borde det bli extremt långa brinncykler, men det blir det inte.

Jag försöker uppnå följande:
1) Minimera energiförbrukning totalt
2) Separat reglering av de två husen
3) Enkelt & driftsäkert
4) Inte alltför stor investering

Utöver det som syns i skissen:
Minst en eldstad ska installeras i stora huset. Vill därför få till reglering som känner av detta värmetillskott. Har avfärdat rumsgivare till shunten då det skulle dra ner tempen på alla radiatorerna i huset. Tänker istället satsa på att byta ut slottsventilerna till termostater. Jag vet! Slottsventilerna är vackra & termostaterna är något helt annat... men de kommer ändå inte synas bakom gardinerna, så funktion får gå före form i det här fallet. Dessutom läcker ventilerna som såll så fort jag rör vid dem, så något behöver ändå göras.

En stor bonus med att ta bort en ack.tank är att jag får plats med bulkförråd på ca 8-9 m3. 8) Idag ett Mafa Mini...

Självfallet ska jag se över isolering och annat som kan påverka förbrukning i husen. Det jag tänker på nu främst avseende förbrukningen är att få till en vettig verkningsgrad på hela systemet.

:?:
Synpunkter & förslag på planerad ombyggnad?
Vilka för- & nackdelar kan man se med olika lösningar?
Missar jag något väsentligt, tänker jag fel kring något?
=> Ska jag tänka om på någon punkt & i så fall varför?

Tacksam för input!
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar