Vågar man fortsätta eller ej?

Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Vågar man fortsätta eller ej?

Inlägg av Alpha »

Har en pelletskamin sedan en dryg månad sedan som eldas i befintlig halv-halv stens kanal som är ny glidgjuten.

Visste mycket väl om att eldning med pellets kan orsaka kondensproblem pga lägre rökgastemp och ville förstås ha ett insatsrör hellre än glidgjutning men pipan var tydligen så sned, ojämn i fogar vad vet jag så insatsrör var uteslutet.

Har ju mätt vid något enstaka tillfälle tempen ca 70-80cm ned ifrån topp och där endast visat knappt 30 grader...

Klättrade upp idag och fotade pipan en bit ned, dessvärre är väl pipan ljumen så det är lite disigt så man inte ser så långt ned.

Märkte även att pannkittet runt rökröret hade lossnat, garnet är dock kvar och nytt pannkitt är på smetat runt om.

Det som bekymmrade mest när jag klev upp är att det är frostigt runt toppen på skorstenen ca 5-7cm ned runt om.

Nu ställer jag mig frågan om man egentligen vågar använda pelletskaminen resten av säsongen utan att riskera att hela pipan krackelerar.

Försöker ju köra kaminen längre intervalltider på minst 2h per tillfälle på lågfart, standby tid på kanske 2-3h innan man startar igen.

Vid driftsättning så hade ju kamin bra rökgastemp vid utgång på 159 grader, men det var ju vid högeffekt iof.

Det känns inge vidare om man ska känna sig orolig hela tiden heller..

obs min kamin saknar ju rökgasfläkt så där kan jag inte justera något alls.

Hur skulle ni gjort i mitt fall?

Hur lägger jag upp bilden som finns på datorn så kan ni kika?
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Provar med att lägga ut bild..

Bild
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Kan du inte dra ned på övrig värme och köra hårdare med pelletskaminen så skorstenen hålls varmare. Kanske kan du ordna värmeförflyttare som flyttar runt värmen från kaminen.

Sämst är det om det samlas is längst upp i pipan och blir frostsprängning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Dessvärre så har jag redan vridit ned överallt, rättare sagt avstängt förutom badrummet.

Vi har ju en liten fast öppen yta så jag brukar avbryta kaminen när tempen är kring 23-23,3.

Men det klart man kan köra vidare nån grad till men då kommer ju kamin stå still längre tid innan man startar igen det är en annan sak jag tänker på.

Finns det egentligen någonting som man kan göra åt det relativt enkelt, typ värmare runt skortenstopp + isolera inkapsla.

Ett mindre utblås på topp eller liknande.

Nu var det visserligen - 24 inatt men tiden som kommer kan det ju vara - 30 i en månads tid..

Var mer än frostig snö än ren is men det är väl strunt samma skulle jag tro..

Ska stoppa in en så´n här gripklo genom det lilla rökröret från kamin och se om det finns nått som rasat ned, försökte fota men det var var tajt tyvärr att få plats med kameran rakt i gången.
Har ju märkt att muren iaf blir bra varm fast bara kanske en 50-70cm ovan kamin.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

jag var ute och cyklade visst...bortaget:
Senast redigerad av ronald den tor 16 dec, 2010 13:33, redigerad totalt 2 gång.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

hmm 14kW, dessvärre är den bara på 5 kW..

Jo jag har både termostatläge samt kontinuerlig drift som jag lyckades hitta till slut.
Kör i ON läget när jag är hemma annars får man ju gömma termostaten i nån kall vrå annars bli gångtiden kanske bara 1,1,5h.

Kändes iaf rent längs ned i pipan när jag rotade runt med gripklon ÄN så länge men det känns ju som att det kan gå åt pipan längre fram för att uttrycka sig lustigt fast man hänger läpp...

Hade jag litat på installatören så hade jag tveklöst ringt och frågat om råd samt en lösning men tvekar på att han grejar det ärligt talat.

Det värsta jag är nervig för är ju att det spricker uppe på vind och sedan ångar ned hela den så man har ett istak som sedan kollapsar innan den hinner tina och blr vattenskador eller både och.. :(
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

För att frostsprängning skall ske, så måste det finnas en spricka där kondensvatten kan ansamlas för sedan att frysa till. Du skriver att skorstenen är ny glidgjuten, så då kan vi utesluta springor och sprickor. Vid 24 grader kallt, och 5 kW kamin, kan man inte påräkna 60 - 70 grader 70 cm ner från skorstenstoppen - det är omöjligt. Det ända jag kan tänka mig, är att du får en dragbegränsare som matar på torr luft till skorstenen så att fuktiga avgaser "motas bort". Jag tror inte du skall oroa dig för sprickor och fuktskador på vinden. Fortsätt att elda. Är det en sak som är värre för skorstenen än lite fuktiga avgaser, så är det att inte bli använd. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Det låter som du ger en gnutta hopp i vintermörkret..

Ska köra kamin extra länge nu ikväll och se, fast nu chansar jag lite eftersom pannkittet ska väl helst härda 24h först.

Har ju en huv på toppen och där får man väl också hålla utkik så att det inte blir en jätte istapp som hänger ned.

Frågan är vad som blir bäst att göra driftmässigt då, lång driftstid-lång återstartning eller kortare driftstid-kortare start?

Hade jag bara haft större yta så hade det blivit en kmp modell + en vedkamin iframtiden men har dessvärre inga många fria ytterväggar.

Edit: För att hålla forumet lättläst så citerar vi inte rakt under det inlägg som vi svarar på. Citering borttagen. / Roli moderator
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Långa gångtider ger hög verkningsgrad, och varmare skorsten. Kort start och kort gångtid tror jag nästan inte jag vill rekommendera eftersom det ger dålig verkningsgrad och mycket sot och aska. Så kör hellre med långa gångtider, så håller du en vettig förbrukning på pellets med. Se bara till att skorstenen ventileras med en dragbegränsare eller dylikt så är det ingen fara, och eftersom du har en huv på skorstenen så skyddar den mot vädrets makter med :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Ja just det...

Dragbegränsare var, hur funkar den etc.?

Roli-Ok tack.

Försök gärna också att inte ha allt för många "blankrader" i inläggen det ger inlägg som täcker mer än vad man ser på skärmen och ökar oläsbarheten på forumet, jag har justerat dina tidigare inlägg för att minska "inläggsytan". / Roli moderator
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

En dragbegränsare är en lucka som placeras på rökröret. Den består av en flap som är viktbalancerat så att den öppnar vid visst drag, och stänger vid visst drag. De kommer i olika varianter, och en man att tala med hos oss om det är signaturen Olle45 som har över halvseklets erfarenhet på området :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Ok.Låter lite hightech om inte extra knöligt om man ska installera en i efterhand, men har man inge val så är ju valet enkelt.

Vet inte om det är någon luftgenomströmning i en pelletskamin när den ej körs, men det borde det väl ändå vara?
På en vedkamin,spis finns ju rederliga spjäll som man kan reglera lite med.

Kör väl vidare nu med viss observation på skorstenstopp bland annat. Ändrat driftsgång med 3-4h driftstid 3-4/ggr dygn, utvärderar nu för att se över pelletsförbrukning, varmhållning i huset mm.Tappar väl ca 1-1,5grad/h och igår var det ca -22(ute förstås) + att jag hade tilluftsventilen inte helt öppen men lite på glänt, dock öppnar jag den mer vid drift.Så att då kan ju kamin stå kall ca 4-4,5h.

Att det är torr luft inne kan jag bekräfta runt 35%RF.
Vill också passa på att tacka alla så här långt speciellt bergatorparen :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Alltså... nu verkar du inte vara med här...

En dragregulator är INGET man ska dra eller ställa förutom vid installationen! Det är en lucka som är balanserat med en kontravikt och när suget i skorstenen överstiger det inställda nivån öppnar den för att låta suget igenom eldstaden vara på ett inställd maximum.

Resten som skorstenen suger kommer från luften bredvid, i ditt fall rumsluften, i pannrumsfall från pannrumsluften.

Alltså inte som man ska dra i eller ställa på, det är en "montera, justera o glöm den"-grej.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Här går det att läsa och titta på den här filmen,om dragbegränsare.

http://www.transtemper.se/newlook/index ... eo&video=1
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Vet inte vad jag ska säga eller göra nu, precis när jag trodde att det fungerade att elda med pellets så upptäckte jag gula rinningar ovan kaminen på muren, som kommer ifrån innanför putsen då det är lite små sprickor här och var.

Alltså muren är fuktig på insidan av putsen, var upp och tittade till muren på ovanplan och där är putsen alldeles porös har skrapat bort en del men finns mera och det luktar inge vidare..

Har ju använt mig av vanligt väggspackel för att fylla i porer mm..


Fan vad jag blir less rent utsagt, lika bra att sälja kamin + pallarna med pelletsen, undrar vad som sker nu om det blir mögel och fuktskador mm nu i huset som jag lagt ned tusentals timmar på renovering...
Skriv svar