Ecoflex - rumsgivare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
palm_i_ulvsby
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 21:24
Ort: Ulvsby (Karlstad)

Ecoflex - rumsgivare

Inlägg av palm_i_ulvsby »

Har nu efter ett års drift med enbart utegivare äntligen lyckats installera rumsgivaren. Är dock lite fundersam på hur rumsgivaren prioriteras jämfört med utegivaren. Jag har lite för varmt i det rum rumsgivaren sitter och skulle vilja ha ca en grad kallare. På displayen kan jag se att rumsgivaren visar att detta rum har 20,9 grader och att börvärdet är 20 grader. Så har det varit i drygt ett dygn. Är justeringen långsam eller ska jag justera med hjälp av kurva och lutning? Tacksam för hjälp från någon av detta forums kunniga pelletseldare.

//Christer
CTC EcoFlex i 250 kvm gammal Värmlandsgård i Ulvsby en mil norr om Karlstad.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Enligt manualen prioriteras utegivaren. Jag antar att det är för att regleringen skall klara av skillnader i utetemperatur utan att det skapas svängningar i innetemperaturen.
Jag har själv noterat att den med innegivaren aktiverad lägger sig ca 0,5° över inställd temperatur.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Det är väll normalt om yttertemperaturen har sjunkit det senaste dygnet annars så borde den reglera mycket fortare än så.

Om det fortsätter att vara lika så kan du ju alltid ställa ner börvärdet en grad.
deleted
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Stämmer bra , som Micke C säger, den visar 0,5 grader för mycket. Har du den inställd på ex 19 grader så ligger rumstempen på 19,5.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
rautilap
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 31 aug, 2006 22:59
Ort: Bergeforsen

Inlägg av rautilap »

Hur har ni dragit era trådar till rumsgivaren, har dragit mina trådar till tvättstugan ovanför pannrummet och där växlar tempen pga tvätt/torktumlare. Inte så snyggt med dessa trådar synliga, finns det något annat sätt.
CTC Ecoflex m 2m skruv och bulk förråd,
Ej inkopplad Borö Ack 500l, 1st VV 20 slinga + 15 solsling för kommande paneler(Ej inkopplad)
Hus 150m2 + 150m2/källare. Golvvärme i hela huset.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Om trådarna stör går det ju att dra dem snyggt bakom lister etc.

Själv lade jag ner det där med rumsgivare. Sitter kvar för att jag ska se om det larmar... Bästa lösningen hittils!
Kör på ganska högt ställd kurva som är matchad för att ge ett drägligt klimat i min (oisolerade) källare. Uppe där värmebehovet är avsevärt mindre stryper jag på termostatventilerna.
Vill du ha jämn temperatur i alla rum i alla lägen är nog termostatventiler det lättaste sättet att åstadkomma det. En ensam innegivare kan ju bara reglera temperaturen gemensamt för alla radiatorer på samma shunt.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Micke C skrev:Själv lade jag ner det där med rumsgivare. Sitter kvar för att jag ska se om det larmar... Bästa lösningen hittils!
Haha. Samma här. Fick aldrig det där att fungera. Kör enbart på utegivare och nya frächa termostater. Fungerar klockrent! Diffar bara några tiondelar på önskad innetemp. Rumsgivaren har jag som du säger endast kvar som larmindikator + att jag har monterat en egen diod i den som blinkar då pelletsförrådet understiger 30%
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Skriv svar