Tappa ur hela systemet

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
supremo
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 24 nov, 2010 17:26

Tappa ur hela systemet

Inlägg av supremo »

Jag har vedpanna (80 L) med ackumulatortankar (3x 500 L).

Hur går jag tillväga för att tömma ur vattnet ur hela systemet?

Det är inkopplat exakt som i detta dokument:
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/PDF/ ... Tankar.pdf
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Du öppnar kranarna i botten på tankarna.
supremo
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 24 nov, 2010 17:26

Inlägg av supremo »

Aha, det är det som sitter där. Kan man koppla någon slang eller något på kranarna för att få ut vattnet från panrummet.
Förra ägaren har struntat i att bygga avlopp (!!!) i pannrummet...

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Jepp en övergång till en vanlig Gardena-koppling och sen en slang på det. Sen har du en avtappning på pannan också.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Bara en tanke. Det räcker ju om du sätter slangen på en tank och öppnar kranen på den. Sedan rinner det emellan tankarna genom röret längst ner. En liten undran bara, varför ska du tömma systemet?

/mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
supremo
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 24 nov, 2010 17:26

Inlägg av supremo »

Bra tips! Tack!
Har fått analyserat att vi har aggressivt vatten som fräter på rörledningarna. Kommer installera filter i sommar och då passar jag på att även tömma värmesystemet på vatten för att få in filtrerat sådan.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Jag gissar att du har surt vatten och att du ska installera ett kalkfilter. Frågan är om det är en vettig ide att byta vatten...
supremo
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 24 nov, 2010 17:26

Inlägg av supremo »

danei skrev:Jag gissar att du har surt vatten och att du ska installera ett kalkfilter. Frågan är om det är en vettig ide att byta vatten...
Jo, så är det. I kombination med aggresiv kolsyra.
Varför skulle det inte vara en vettig idé? Vattnet fräter ju på ledningarna och det känns ju inte bra?
Eller det kanske "neutraliseras" efter ett tag och att det bara är färskt vatten som har den frätande egenskapen?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

kolsyran lär vara borta så fort du värmer upp vattnet. Normalt sett vill man inte byta vatten just för att man får en ökad oxidation.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Att byta vatten i värmesystemet är en heldum ide. Ska du tömma värmesystemet så spara vattnet och pumpa i det igen.
Det är ju färskt vatten som ger korrosion.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar