Ulma 2000 med tryckluft sotning.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vargen84
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 04 sep, 2010 12:33
Ort: Tierp

Ulma 2000 med tryckluft sotning.

Inlägg av vargen84 »

Hej ! Jag undrar varför brännarens effekt blir mindre då jag ökar start dosen på min Ulma ? Den missar ibland vid tändning och min installatör sa att jag kunde öka min "skruv på" från 50sec till 60sec så den får mer vid start.

Jag har nyligen installerat min Ulma på en Albin special 425 och med 112 starter på över 2 veckor så har jag fått "tändfel" 3 gånger. Är det kankse inget att bry sig om ?

Mvh Classe
Albin 420f special - 1987
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Hej vargen!
Det vore bättre om du ställde den frågan i Ulma forumet lite längre ner på listan i huvudmenyn istället för under övrigt.
Slår vad om att du får snabbare hjälp där. :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

Vilken Ulma-brännare har du? Gamla eller nya? Eller rättare sagt, vilket tändelement har du? Nya som tänder riktigt fort, typ 60 sekunder, eller gamla som tar en 4-5 minuter? Gamla elementet är typ doppvärmarmodellen medan nya är som en varmluftpistol.

Gamla tändelementet ska ha ungefär 2.5 - 3 dl vid uppstart, bara att mäta i dl mått då den startar.

Nya klarar sig på 1 dl.

Du kan också kolla på fotomotståndet, dvs den sensorn som ska känna av ifall det brinner. Börvärdet är 10 på den gamla. dvs det ska brinna ganska kraftigt innan brännaren matar på mera pellets. Det kan hända att det brinner mycket med sensorn känner inte av det så då slocknar det. Du kan ställa ned det värdet till 5 om du har ett värde på 0 när det inte brinner. Kolla på brännaren när den startar upp och läs av dina värden på fotomoståndet så du får en uppfattning hur snabbt den ökar. Det ligger sist i menyerna på Gamla ulman.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Skriv svar