Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Calzone
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 18 dec, 2012 10:37

Re: Gjutfel doserhus Biomatic 20+

Inlägg av Calzone »

Gjutfel på Doserhus som har diskuterats här, har tyvärr min återförsäljare inte berättat något om. Installerade min första Thermia brännare 2002/2003, Mats Larsson var hemma hos mej och lärde upp en återförsäljare. Så långt var det aldrig några problem med service (Tack Mats!). Allting fungerade perfekt till 2005 då vi hade översvämning, vilket ledde till att en ny brännare installerades. Den brännaren har krånglat sedan den var ny.
Lagren slits ut på två år, och den första växellådan gick sönder efter 1,5 vintrar. Nästa växellåda höll
2 år och därefter monterades en ombyggnadssats, till den kraftigare SPG motorn. Har flera gånger kommit ned då pannan stannat, och konstaterat att stjärnhjulet är låst. Efter att ha vridit det baklänges har det åter fungerat ett tag. Varken Thermia, Aritherm eller återförsäljaren har berättat att felet var känt. (Aritherm borde fundera på om man inte borde ha bättre support, när man säljer dyra konsument-
produkter) Som tur är har jag en bra återförsäljare som nu skall jaga ihop delar till mej så att det fungerar som det skall.

Saker som gått sönder, och jag bytt / byggt om hittills är: 2 st Merkle växellådor. Ett matarhjul, och stjärnhjul, samtliga 4 st glidlager, axel för vinghjul, kedjehjul för vinghjul. Dessutom fungerar inte utegivarautomatiken... När allting fungerar går det att dra runt maskineriet med ett finger, så det har
varit svårt att förstå hur axlar, lager och metallhjul kunnat bli skrot... ...längtar till ett nytt doserhus ;)
The Burner skrev:På förekommen anledning:
Gjutfel på doserhuset till vissa brännare som gör att doserskruven kärvar fast om det kommer något emellan vilket det gör för det är ju här pelletsen kommer. Thermia vet om problemet och tror att det är några få procent av alla brännare som skeppats ut som har detta problem. Kruxet är att det inte är knutet till nån viss tillverkningsserie varför det är omöjligt för Thermia att identifiera vilka som är drabbade!
I skrivande stund så gjuts det nya riktiga hus i Kungälv som normalt skeppas till Finland för vidare transport till Sverige men efter detta problem kommer dessa att gå direkt till Thermia. Några finns redan men fler är på gång. Har inte fått tid på när det byts tyvärr men att de som är drabbade ska givetvis få nya delar.
Felet uppenbarar sig med gnisslande, gnällande ljud vid dosering av pellets.Till slut fastnar skruven med "pelletsblockering" som följd samt att andra larmer såsom larm från optovakt också kan förekomma. Ni som är drabbade ska ju självklart kontakta Thermia.
\||||/
(o o)
~~ooO~~(_)~~Ooo~~
Thermia Bequem 15, i Thermia Bequem panna
6,5 m3 pelletsförråd, 6kWh el (egen mätare till pannan)
Första pelletsanläggningen startad januari 2003
a00jarol
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 27 nov, 2012 22:32

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av a00jarol »

Tagit över pannan för drygt 1 år sedan då vi flyttade in. Pannan är från 05v45 dvs. Strax över 7 år gammal.
Första året absolut inga problem alls men på hösten 2012:

- Slussar helt slut, bakrök. vet ej om dessa någonsin var utbytta tidigare.

- Utgivare visade 8 grader för högt. Åtgärdades med kontakt och skyddssprej på givaren, OK efter detta.

- Fläkt havererade. Inte full av damm etc. utan såg helt OK ut men stendöd.

- SPG växel till internmatning havererade. Helt nedsliten i axelbussningar som var ovala
(samma som för Eldsjälen).

- Nu: problem med kretskortet förmodligen, då skruvarna står och surrar vid start efter sotning.
Till en början hoppade allt igång om den stått med ström på några timmar, men blivit värre och värre.
Går nu max 1 dygn åt gången. Blir att prova kondensatorbyte, annars beställa nytt kort.

Får inget bra betyg från mig iaf :(
Biomatic 20+, Bequem 20 KW, expansionkort med utegivare, Termia tror jag... Tigex, insatsrör. 165 + 70 m2
Buddis
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 06 sep, 2012 22:10

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Buddis »

Slädfästet passar inte, skruvhålen matchar inte släden.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re:

Inlägg av johannaj »

bearZ skrev:Nu blev det byte av fläktlager då dessa har fört oljud i snart en månad.
Höll nästan 4 år.
Minns du vilka lager som satt i? Samma som till inlines/skatboard eller? Vart köpte du dem?

/Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av bearZ »

Minns ej vad det var för märke men något med NSK.
Köpte SKF lager 626 2Z och tror det var hos Momentum.
Men skall väl tillägga att dessa (det övre) började föra oväsen för någon vecka sedan.
Så nu skall det bli något från Ebay.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
mr.svensk
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 20 jan, 2014 11:16

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av mr.svensk »

Hallå där!

Jag har en bequem 15 thermia Biomatic+ från 2004. Jag har haft alla möjliga småproblem med den men inget som inte gått att fixa. Det allvarligaste problemet var när motorn säckade ihop, eller rättare sagt motorn gick men kedjan gick inte. Då hittade jag på ett hus med massa kugghjul som jag fick loss i ett stycke efter mycket demontering. När jag öppnat huset med kugghjul såg jag att ett kugghjul (av plast) var trasigt. Den hade blivit rundad, antagligen p.g.a. mina hemtillverkade slussvingar som tog i för hårt, för mycket motstånd. Svagaste länken var alltså plastkugghjulet. Jag försökte få tag på ett likadant och det var inte lätt. Tillslut hittade jag ett på mekanex, i mässing. Det klurigaste var att det där gamla plastkugghjulet hade ett till kugghjul som satt fast på den, utväxling fick jag lära mig. Så jag var tvungen att pilla loss det lilla kugghjulet som var helt och sätta fast den på det nya kugghjulet, precisionsborrning och sen nypa fast hjulen med varandra.
Det var antingen det eller köpa nytt för 5000kr. Jag hade kontakt med ariterm och andra aktörer men ingen reparerade sånt. Den har rullat på i 1år nu utan problem. :)
Slussvingarna fick jag fila ner lite så det går lättare nu.
Jag antar att plastkugghjulet som satt i kugghjulhuset är någon slags grej som ska gå sönder av säkerhetsskäl ifall det går för tungt? Men det känns ändå lite väl krångligt.
Jag menar det kan gå tungt av andra anledningar än nån lirare som hemmapular egna slussvingar, t.ex. något som fastnar i kedjan.
Thermia Biomatic+ Bequem 15 från 2004
MaxLingeby
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 23 sep, 2014 19:10

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av MaxLingeby »

Jag har en thermia biomatic+ från början av 2000-talet installerad i kåken vi köpte i september förra året. Är vårat första hus, så har ingen tidigare erfarenhet av pelletspannor.

I vintras fungerade pannan klockrent, men nu när jag satte igång den efter sommaren har den börjat krångla. Det låter som att skruven inne i brännaren inte orkar driva runt. Gissade först att det var för att det kommit in för mycket spån i systemet, så jag tömde dagstunnan och dammsög ut allt spån, skruvade loss koppen på brännaren och rensade rent. Körde skruven så att det blev helt tomt på pellets och spån i systemet. Satte igång pannan igen och allt funkade som vanligt.

När jag kommer hem från jobbet dagen efter, hade den stannat igen. När jag startade den lät det återigen som att skruven inte kunde driva fram pellets till koppen. Gjorde om samma procedur som dagen innan, men var extra noga med att det verkligen skulle bli helt tömt. Och återigen blir det samma problem när jag kommer hem från jobbet dagen efter!

Någon som har en idé om vad det kan vara? Det sitter en liten liten plastfläkt i underkant på brännaren vars funktion verkar vara att kyla vad som ser ut att vara ett batterie. Denna fläkt har fått sig en ordentlig törn, men det känns långsökt att detta skulle ha med den att göra?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Eldvin »

Inte en massa jox i brännarkoppen?? Testa att ta loss och gör rent där med.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av thomasx »

Upptäckte idag att kullagret till brännarskruven var helt fullknökat med skit, var tvärstopp i det.

Reservdel från pelletsbutikerna 500:-
Biltema 29:-
Swedol 58:-

J-vla ockrare, nåja, det lagret köper jag ju inte därifrån i vilket fall. Blir en tur till Swedol imorgon bitti.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Roli »

Kullager skall man aldrig köpa hos "märkesåterförsäljarna" utan från butiker som normalt sysslar med dessa produkter. Oftast flera gånger billigare och med bättre service/lagerkunskap. 500:- för ett lager är dessutom ett ockerpris då t.o.m Swedols pris "känns" lite högt.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av thomasx »

Biltema hade inga i lager, å Swedols pris är inte mycket att gnälla om när pannan står still. :) Säkert bättre kvalitet än Biltema också.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Blockering Pellets - Kontrollera Optovakt

Inlägg av thomasx »

Jag har idag upptäckt en ny orsak till felet Blockering Pellets - Kontrollera Optovakt.

Det började dyka upp efter att jag bytt vingar i slussen, och visade sig bero på att tandhjulet (kaststjärnan) och doserhjulet låg så nära varandra att det hände vid något tillfälle att doserhjulet drog med sig tandhjulet en liten liten bit genom att de gick emot varandra. Det fick till följd någon enstaka gång att tandhjulet ställde sig så att spetsen på tanden landade precis på pinnen på doserhjulet, och hela matningen låste sig.

Nu ska det poängteras att jag har ersatt de små ståltapparna på mitt doserhjul med plast-tappar med en diameter på ca 8mm, vilket gör att det lättare blir så här. Fördelen med plasttapparna är att de och tandhjulet har fungerat tillsammans i ca 10 år helt utan någon förslitning på vare sig tand- eller doserhjul.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av André »

Ja då får man de felet, om man har backspärren feljusterad blir det som du beskriver så man ska se till att alltid klaffen faller ner
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av thomasx »

Detta felet har inte med backspärren att göra. Doserhjulet drar med sig tandhjulet i dess rotationsritning, så backspärren har ingen effekt.

Backspärren hindrar tandhjulet att snurra tillbaka av sig själv, vilket också kan hända, men rotationsriktningen är motsatt.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av André »

Då har du nått annat fel för om stiften krockar med stiften så har den gått bakvägen, om du inte lyckats få medrotation
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar