fylla på vatten i en ctc 265??

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
tesso
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 15:12
Ort: kristinehamn

fylla på vatten i en ctc 265??

Inlägg av tesso »

Hej!

Jag testar att fr¨ga här.
Har två element på övervåningen som bara står och "rinner" det låter förjävligt samt att elementen bara blir varma på ena sidan. Vi har luftat tills det kommer vatten men det hjälper inte. Har jag fattat det rätt så måste det fyllas på vatten i systemet, men vart gör jag det??



Tacksam för svar
1 1/2 plansvilla 115 kvm (60 kvm källlare med varmgarage) byggt 1954
Ctc 265
Janfire flex-a

Pelletsförråd, blå plasttunna
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Din misstanke att det fattas vatten är nog helt riktigt om inte elementen går att luftas.

Någonstans i närheten av pannan sitter det en kran på ett förmodligen relativt smalt rör som går till pannan eller till ett rör som ansluter till pannan. Kranen brukar vara liten och sitta lite snett på röret då den även innehåller en backventil om det är riktigt gjort. Har du öppet expansionskärl på vinden öppnar du kranen tills det rinner ut vatten i ett skvallerrör som mynnar ut vid någon golvbrunn i källaren. Då är systemet fullt. Låt inte kranen stå öppen mer än nödvändigt då det är bättre ju mindre syresatt vatten man får in.

Har du ett slutet exp. kärl fyller du tills mätaren på kärlet närmar sig det röda fältet om pannan är varm. Men jag skulle tro att du har ett öppet eftersom det försvinner vatten. Har du ett slutet system och tappar vatten så har du en läcka någonstans. Med ett öppet system ska du inte behöva fylla mer än en gång per år.

Märker du att vatten försvinner igen så bör du vara observant på om du har en läcka någonstans. Men nu kanske det inte är fyllt på flera år och då kan det ju behöva fyllas vatten.

/mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar