Livslängd ack.tank & kommentarer på ombyggnad?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Livslängd ack.tank & kommentarer på ombyggnad?

Inlägg av M.Lindskog »

Hej,

Jag går i funderingars tider om hur jag ska ha det med min anläggning... Det lutar starkt åt ett pannbyte till våren, då det verkar svårt att få till vettig verkningsgrad = driftekonomi med min befintliga. Vid ett evt. byte får det bli till en hyfsat fräsch beg. alt. fabriksny som är tänkt för pelletseldning. Ev. vedeldning kommer aldrig att bli aktuellt för oss, så kombipannor utesluts.

Men frågan är till vad vi ska byta?

En komponent i den här ekvationen är nämligen de befintliga ack.tankarna. Jag har idag ett CTC System Vemax, dvs. en vedpanna + 2 acktankar à 500 liter, varav den ena är tekniktank, dvs. innehåller en 6kW elpatron + vv-beredare.

Den andra frågan är hur lång livslängd man kan tro att elpatronen, vv-beredaren + tanken i stort kan tänkas ha? Systemet är idag 19 år gammalt.

Anledningen att jag klurar på detta är att jag ser ett par alternativ:

1) Installera en ren laddpanna som får fylla samma funktion som min nuvarande. Behålla tekniktanken & riva ut den andra, "slavtanken".

2) Installera en panna som även innehåller elpatron & vv-beredare. Detta alt. har en a) och b)-variant:
2a) Behålla tekniktanken. I så fall koppla vv i serie tekniktank => panna => ut till huset. (Tänker att om returvattnet till pannan kommer förvärmt från tanken så kan det väl inte skada om även vv gör det?)
2b) Riva ut ack.tankarna helt & bara köra med pannan.

Sen finns ett tilläggsalternativ "x" (som i extra) till 1) och 2a) och det är att när jag kopplar in det hela, dra rören så att det vid behov går att "bypassa" hela tekniktanken. Jag tänker att om något strular med tekniktanken så kan jag köra systemet förbi denna (både uppvärmning & vv).

Vi har idag två hus som värms från samma källa:
* 160 m2 (dåligt isolerat, men det ska bli bättre) där vi själva bor permanent. Uppvärmningen & vv ska klara normal familj.
* Via kulvert 100 m2 (verkar hyfsat isolerat trots åldern). Där bor ingen idag, utan vi håller det frostfritt & torrt. Vi vill kunna värma upp det om vi får gäster. På några års sikt ska det dock vara beboeligt som permanentbostad för åtminstone två vuxna.

Alltså är nog effektkravet lite över "normalvillan", därav mina funderingar att ändå ha en ack.tank med i systemet. Ett system med bara panna kanske behöver bli lite stort annars? Jag tänker nu främst på vv-beredningen om det är två familjers behov av morgondusch som ska tillgodoses. Effektkravet för uppvärmning borde väl gå att lösa (jag hart hört tumregeln 60W/m2 => 15,6 kW).

Frågorna är alltså:

:?: Kan jag räkna med att min gamla tekniktank hänger med såpass länge att jag inte behöver ta med en sådan i kalkylen? (Ska jag ändå betala en installatör så vill jag veta att jag inte behöver byta ut tanken efter bara något år)

:?: Vilka för- & nackdelar kan ni se med resp. alt. ovan?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
krej
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 19:45
Ort: Eslöv

Re: Livslängd ack.tank & kommentarer på ombyggnad?

Inlägg av krej »

M.Lindskog skrev:Kan jag räkna med att min gamla tekniktank hänger med såpass länge att jag inte behöver ta med en sådan i kalkylen?
Efter 19 år skulle jag inte räkna med lång livstid. Om du ska göra om så föreslår jag att du gör om på ett sådant sätt att uppvärmingssystemet inte havererar helt bara för att tekniktanken havererar.

Som info kan jag säga att tekniktanken (albinpannan 500l med vv-tank) i vårt hus sprang läck efter 18 år.
Albin Trio 330. Ecotec A4. 500l Acktank.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Tack för svaret!

Jo, det jag i så fall tänkte med bypass-kopplingarna var att göra det möjligt för mig själv att med några enkla handgrepp helt koppla förbi tanken och köra vidare med bara pannan, i väntan på att en röris kan hjälpa mig byta tank... för man ska väl räkna med att tanken ger upp när det är -20 ute...

På vilket sätt läckte din tank?

Det jag mest funderar på kring min är att det ska finna sen offeranod som ska säkra vv-beredaren. Min magkänsla är att denna anod inte blivit kollad av tidigare ägare, då det är hart när omöjligt att komma åt inspektionsluckan så som det står uppställt.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
krej
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 19:45
Ort: Eslöv

Inlägg av krej »

M.Lindskog skrev:På vilket sätt läckte din tank?
Ett av rören till vv-tanken i ack-tanken hade rostat sönder. Det måste ha varit precis i skarven in i acktanken, för när det började läcka så både läckte det från ovansidan av acktanken, samt att radiatorvattnet trycksattes så alla övertrycksventilerna sprutade hetvatten för högsta fart. Det var rätt immigt i källaren när jag kom hem den dagen kan jag säga :shock: Som tur var läckte det bara i pannrummet så inget annat blev skadat.
Albin Trio 330. Ecotec A4. 500l Acktank.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Oj! :shock: Det är en upplevelse jag gärna slipper...

Hmmm... frågan är vad som blir bäst om jag river ut båda ack.tankarna? Skaffa separat vv-beredare att sätta i serie?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Var det en järnberedare?
krej
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 19:45
Ort: Eslöv

Inlägg av krej »

danei skrev:Var det en järnberedare?
Well.. något järnaktigt var det allt, sedan om det var rostfritt, "rostfritt", järn eller något annat, det vete katten.
Albin Trio 330. Ecotec A4. 500l Acktank.
Skriv svar