misslyckad start - värmebaronen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
3pac
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 11 dec, 2010 19:23

misslyckad start - värmebaronen

Inlägg av 3pac »

Hej

jag har en pelletsbrännare från värmebaronen det är en vikingbio från 2006, jag har bytte tändelement, inre brännarrör, gavel inre brännarrör och rost. tändelement funga intet, brännarrör, gavel och rost bränd synder... for en vecka sidan

nu får jag misslyckad start, 1lång+ 2korta blinkningar.

Brännare tag bra pellets in och der komnma ochså gång i dem, de bränna bra, "låge" blinkningar som startfas och drift lysa som normal drift in till misslyckad start kommar.

start jag brännare upp och tag fotomotstånd ut nå pellets bränna bra och inna misslyckad start, kommar der lys i drift: "normal drift", effekt: "Hög" låga: "låga" sätter jag fotomotstånd in hvor fotomotstånd skal sitta eller slukka lyset i pannarummet kommer der lys i drift "normal drift", effekt: "Hög" låga: "startfas" och der komma lys i "Relä statiskt" och på kretskort lyset blinka tro det är tändelement der start upp, men der är mycke eld i pellets, och så komma misslyckad start.

är det fotomotstånd som inte funga bra mere?

Hvis fotomotstånd är ute köre fläkt mycke snabbt, och rörtemperatur bliva hög och jeg få inte panna temperatur over 40-50grader

Jag hoppa att ni förstå vad jag skriver, jag är från Danmark och jag skriver inte så bra svenska tyvär...
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Vad jag läst så tål inte vikingbio högt drag i startfasen. Då kan elden blåsas ut. Rekommendationen från tillverkaren är 5 Pa i drag. Andra brännare brukar rekommendera 10-15 Pa. Nu när det är svinkallt blir draget från skorstenen stort så kanske problemet ligger där.
Ska finnas en inställning "högt drag" som nöter mer på tändelementet vid starten.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Titta under forumindex Värmebaronen där hittar du en del tips.Har du fått dit plåten över tändelemenet riktigt och dragit fast den lilla skruven, kolla så att plåten inte lyfter rostret för då tänder den inte.Ställ in den för högt drag och testa hur det funkar.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Fotomotståndet verkar ju fungera som det ska eftersom det reagerar på ljuset i pannrummet. Där emot verkar det inte "se" lågan från pelletsen.

Kan det vara så att det kommit något emellan då du monterade det nya brännarröret. Kankse har isoleringsplattan som sitter mellan brännaren och gaveln hamnat fel så att det täcker hålet för fotomotståndet.

När jag bytte mitt brännarrör fick jag med en instruktion som sa att ett större hål skulle tas upp i isoleringen vid monteringen. Hålkonfigurationen är inte identisk på gamla och nya gaveln.

Om du missat det eller monterat isoleringsplattan fel kanske fläkten ej kan blåsa som den ska.

Kolla så att isoleringsplattan är korrekt monterad och att det finns hål för fotomotståndet.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
3pac
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 11 dec, 2010 19:23

Inlägg av 3pac »

ja jag har fået plåten över tändelemenet riktigt och dragit fast den lilla skruven, och rosten lyfter sig intet...

jag har taget ut det isolering vid monteringen som der är i instruktion

Vis jag slukka lyset i pannarummet ocg titta in av hålet för fotomotståndet kan jag se eld.

jag pröva at teste med at ställ in högt drag men det funkar inte bra for mej tyvär
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Det var ju knepigare.

Kan du ha kommit åt att ändra på någon av inställningsrattarna då du bytte brännarröret?

Om den får för mycket luft i förhållande till mängden pellets borde den väll kunna sluta brinna för att pelletsen helt enkelt tar slut innan den hinner mata in ny pellets?

Hur mycket pellets matar den fram? Hur mycket väger den pellets som matas fram under exempelvis 6minuter(Det går att samla pelletsen i en påse och mata brännaren manuellt under tiden).

Om brännaren kör på hög effekt så bör den väll ligga på närmare 20kw vilket motsvarar ca 425gram pellets på 6minuter om den får väldigt mycket mindre pellets än så så får den för lite pellets

En annan fungering är ju också vad som hände först. Har brännaren ändrats i samband med byte av brännarrör eller har brännarröret bränts sönder på grund av att brännaren börjat krångla?
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
3pac
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 11 dec, 2010 19:23

Inlägg av 3pac »

jag har titte och jag är inte kommet til att ändra på någon inställning då jag bytte brännarröret. den kommer inte at tag ny pellets in, den tag pellets in i startfasen ochså kommer misslyckad start...

jag kan kun få dent till at tag pellets in vis jag tag ut fotomotstånd och den får lys från pannarummet som tag den in normalt med pellets... men hvis jag sätter tilback fotomotstånd, går den i startfase och der kommar misslyckad start...

Den tag in 40gram pellets i startfasen, jag har inte ändra på detta
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

När du kör den med fotomotståndet ute, fungerar den då som den ska?

Brinner den normalt då?

Du skriver att du bara får upp temperaturen till 40 till 50grader och att rörtemperaturen blir hög. Vilket rör är det som blir varmt? Är det "fallröret" (det rör som pelletsen trillar ner i från slangen).

Eller ska det vara röktemperaturen som blir hög?

Om röktemperaturen blir hög så borde ju pannan komma upp i temperatur.

Fotomotståndet verkar ju trots allt fungera men om det ger rätt värden är ju en annan fråga. Är motståndet sotigt, så att det behöver göras rent?

Jag vet tyvärr inte vilka värden motståndet ska ge eller hur man kan kontrollera att värdena stämmer.

Står det några siffror på motståndet (det finns ju duktiga elektronikare här inne de borde kunna hjälpa till)

Kanske kan du prova att ringa till Värmebaronen på måndag och höra med dem vad de tror kan vara galt med brännaren
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
3pac
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 11 dec, 2010 19:23

Inlägg av 3pac »

nå ja har fotomotståndet ute fungerar den nästen som den ska, den tag in pellets och brinner men fläkt snabbt och hela tiden snabbt...

Det är röktemperaturen, inte i fallröret, jag har prövet at göra rent fotomotståndet...

jag vet inte hur jag kun får upp temperaturen till 40 till 50grader, om varme smutte ute av skorgsten... jag har set rörtemperaturen på over 200grader normalt ligga den på 150-170grader
3pac
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 11 dec, 2010 19:23

Inlägg av 3pac »

på ledningen på fotomotståndet står:
DANFOSS LD 057H7081 0602

Jag kunna hitta dette
http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/LD_LDS.pdf

jag kan inte hitta det på svensk
3pac
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 11 dec, 2010 19:23

Inlägg av 3pac »

vis jag sätter mit multimeter på fotomotståndet för jag 0,2 - 0,5Ω det spel igen rolla om fotomotståndet sitta i hålet for fotomotståndet och brännare köra och der är eld, eller om den får lys from pannarummet...

multimeter mäter på 200Ω
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Om röken är varm så har du ju i allafall tillräckligt hög effekt (eventuellt för hög i förhållande till vad pannan klarar av att ta emot).

Pannas förmåga att tillgodogöra sig värmen från brännaren kan ju knappast ha påverkats av bytet av brännarröret. På något sätt så måste effekten från brännarem ha ökat, kanske beror det bå att fläkten går för snabbt. Det skulle i så fall kunna kanske förklara den höjda röktemperaturen men inte problemet med fotomotståndet.

Men helt kklartverkar det vara så att motståndet inte ser lågan tillräckligt bra. Det skulle ju kunna bero på felaktigt fotomotsstånd, att det ger värde alternativt fel i den del som tar emot värdet från motsståndet, värdet tas ej emot på rätt sätt.

En annan fråga är ju också varför fläkten går så snabbt. Kan det också bero på att motstånden lämnar felaktigt värde alternativt att värdet från motstånden inte behandlas på rätt sätt
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
3pac
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 11 dec, 2010 19:23

Inlägg av 3pac »

Jag har röktemperaturen på 150grader nu och jag har en pannatemperature på 60grader nu och brännar köra den står till 70grader...

jag vet inte om det är fel på fotomotsstånd som gör at fläkt köra snabbt...
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Det konstiga är ju att den fungerar någorlunda bra när motstånden inte sitter i brännaren och blir belyst av lampan i pannrummet. Men så fort den ska se lågan från brännaren så "räcker inte ljuset till".

Säkraste sättet att få reda på lösningen är nog att kontakta Värmebaronen. Det vore ju bra om det är motståndet så att det inte är något annat som är galt.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag hade initialt samma problem när jag bytte gavel nyligen, och då var problemet att hålet som var upptaget i isoleringen för fotomotståndet var för litet. Det krävs en viss nivå på ljusstyrka för att det ska reagera korrekt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar