Alla ni som håller liv i CTC265 pannor ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Alla ni som håller liv i CTC265 pannor ?

Inlägg av karaff »

Tycks finnas en hel del folk som håller liv i dessa gamla plåtpannor.

Kan själv ställa mig till den skaran, tänkte småelda lite ved men efter att förstått hur dålig den är för ved sitter det nu en gammal beg pelletsbrännare på plats istället :)

Pannan satt i huset som köptes för drygt ett år sedan, bergvärmen har stått för värmen i 8-10 år och pannan har stått still, oljebrännare fanns (castor).

Då vi kör ganska mycket elpatron och behöver en hel del varmvatten (5 vuxna som duschar regelbundet, bastu osv ist för 2 äldre som troligen inte duschade så ofta som vi) så tyckte jag det var lämpligt att få liv i den gamla gröna i källaren..

Har slängt ut oljebrännaren o kapat upp luckan med vinkelslip o stoppat in en Ecotec a3 15kW i hålet, byggt om elen så styrboxen tar signalerna från tempgivarna och strömbrytaren för oljebrännaren går direkt till kabeln som går ut vid brännaren, hängt styrskåpet på sidan av pannan i höjd med överkant på pelletsbrännaren..

Ska stoppa in rökgastermometer och draglucka så fort jag får tid, o bygga bingen för pellets för stödeldning.

Pannan är försedd med ganska "modern" shuntautomatik som ser väldigt fräsch ut, fungerar trotts det långa stilleståndet.

Hur har era pannor fungerat ?

Modifieringar ni gjort för att få bättre verkningsgrad ?

Vissa verkar ha byggt ut baffeln för o länga vägen för rökgaserna.

Skulle man kanske isolera luckorna på koks-sidan av pannan o täta till ?

Några tips eller bra o tänka på med dessa pannor ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har testat en del olika effektinställningar för att se vilket effektområde jag har att jobba med och har kommit fram till att 6-12kW är det minst ineffektiva område.

Vid 12kW börjar rökgastemperturen kliva uppåt och vid 15kW var effektiviteten så dålig i förhållande till vid 9kW att jag inte testade högre effekt.

Då min brännare kan styras i lite olika lägen fungerar detta utmärkt för mig, jag har brännaren att köra kontinuerligt när det går åt energi nog och då räcker 12kW till och blir över.

Jag har även byggt en förlängning av baffelplåten, den hänger i underkanten av den och är anpassat för att dra ner rökgasen en bit, jag mätte en sänkning av rökgastemperaturen på 20°C med den.

Annars är den ganska trevlig med den stora volym, duschar man just som brännaren ska starta hinner man inte att skrika pga. kallvatten innan brännaren är med.

Jag har dock ingen shuntstyrning, det är helt manuellt då jag har termostatventiler på precis alla element.

Har ingen el-patron alls.

Jag har försökt täta luckor med att lägga en sträng hög-temperatur silikon runt dom och trycka dom åt lite när det var nästan stelt så nu tätar de bra. Detta var nödvändigt pga. min lambdastyrning.

Jag askar ut efter 1-2 pall, jag bör göra det efter 1 men jag har testat att köra utan för att se var gränsen går och den är runt 1800kg, alltså drygt 2 pall. Detta gäller troligen BARA med en Janfire NH-brännare dock.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Ok, jag har funderat på att sätta en skiva mineralull i övre eldstadsluckan bakom skyddsplåten, upplever att denna blir ganska het när man eldar på en stund, bättre den värmen studsar tillbaka in i pannan :)

Har funderat på om man skulle göra en helt egen baffel, något längre och med större area för att dels trycka ner rökgaserna längre ner och också få ner gashastigheten så askan tappar lyftkraft och landar snyggt o fint i botten.. Frågan är om man skulle göra en baffel med turbolatorer .. mitten mellan eldstäderna är väl vattenkyld ?

Kör du med eller utan roster i pannan ? Funderar på att ta ut mitt för det känns inte som det gör någon direkt nytta när man bränner pellets ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Mitt roster försvann illa kvickt.

Jag väggen mellan olja och ved-kammern är vattenfylld. Jag har en plåtbit som sitter i förlängning av baffelplåten, detta för att få längre väg för rökgasen.

Det gav 20°C lägre rökgastemperatur vilket får vara OK för en bit bilplåt...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Lånade hem en digital pyrometer från jobbet idag, förstår inte riktigt hur jag kunde glömma att jag hade en sådan i verktygsvagnen med två olika mätprober :lol:

Ska bli intressant o mäta rökgasen när den hoppar igång strax.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Mätte med pyrometer idag vid lite olika tillfällen, fick aldrig över 200 grader på rökgaserna, detta med borttaget roster och isolerad övre eldstadslucka (stoppade in ull bakom värmeskölden och i hålet för sekundärluft), fick ca 170 senaste mätningen med 80 grader i pannan och brännaren hade gått kanske 15-20min åtminstone, spjället ganska stängt.

Tycker detta låter väldigt bra ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Inlägg av nicnyfiken »

spjället ganska stängt.= hur mycket?Jag har "baffel" lucka mellan olja och ved sidan
Hur många "hack" vågar jag stänga tror ni=förslag?
Hört att skall vara helt öppet vid vedeldning men inget om pelletseldning i Oiljebrännar delen...
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Få röken att ta omvägar ska man göra inuti pannan.
Ingen mening att stänga spjället vid pelletseldning. Blir bara att man får öka fläkten i motsvarande grad. Spjället ska vara öppet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att strypa spjället är dels onödigt, dels olagligt och dels mycket farligt! Låt bli!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Enda anledningen att jag stänger spjället är att min skorsten som är helsten*helsten och 10 meter hög ger ett otroligt drag.

Om man är noggrann o håller koll på vad man gör så är det ingen fara, men man måste vara helt säker på att man har bra undertryck i pannan och helst även i pannrummet i förhållande till resten av källaren under alla förhållanden.

Bland de jag känner som eldat mycket så finns nog 100 års erfarenhet av att stänga spjället delvis för att minska ner hastigheten på rökgaserna...

Men jag vill inte rekommendera andra att göra det bara för att jag gör det, du gör det på helt egen risk. Koloxidförgiftning är för övrigt ett ganska smärtfritt sätt att dö på men uppskattas inte av omgivningen.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jo men de som eldade för hundra år sedan kände inte till något som kallas dragbegränsare. Dessutom pyreleldade de med kol och koks.
De vedgubbar som höll på så här börjar väl också vara uppe i hundra.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Inlägg av nicnyfiken »

Min skorsten som är också helsten*helsten och 10 meter hög ger ett otroligt drag.
tyvärr finns ingenstans att trycka in analog rökgastemp eller kan man borra i helsten ? har plåt på utsidan...

Hur kan man vara helt säker på att man har bra undertryck i pannan och helst även i pannrummet i förhållande till resten av källaren under alla förhållanden.
-Kolla med stearin ljus?

stänga spjället delvis= Går det att stänga helt?

du gör det på helt egen risk=Ok vill testa
hur många hack har man prövat att stänga alt hack att lämna öppet...

skall man dra åt spjällets låskruv eller låta vara rörlig ifall gengasexplosion???
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nej du kan inte stänga spjället helt, även i botten så är det lite öppet, och om du har våldsamt bra drag i skorstenen så kan du mycket väl stänga spjället lite (speciellt om dragregulatorn inte orkar med), det är inte farligare att stänga spjället än att sätta in en extra turbulator i en annan panna, men det är ju lite synd att göra det, det är ju bättre om värmen tas om hand inne i pannan.

Vilket spjäll talar du om, jag antog du talade om spjället ute mot rökröret, på det finns ingen "låsskruv",är det något annat du menar ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Inlägg av nicnyfiken »

Nej du kan inte stänga spjället helt, även i botten så är det lite öppet.
Ok -tackar

Vilket spjäll talar du om, jag antog du talade om spjället ute mot rökröret, på det finns ingen "låsskruv"

Jag har en som låser mot hacken på ovansidan skruvar ner den=Låserfast den...
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Aha, där ser man, det är där jag har en slangklämma på axeln så att sotaren inte ska stänga spjället för mycket när han är och fingrar på pannan :evil:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar