Hur länge kan ni köra på Underhållseld, koksar igen koppen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Hur länge kan ni köra på Underhållseld, koksar igen koppen

Inlägg av Vednisse »

Har nu provat köra på UH, men efter ca: 80-100kg så är där så mycket koks i brännarkoppen att den inte klara göra en kallstart för pelletsen har ingen kontakt med tändelementet. Även trycklufts utblåsen sätts igen.

Det är lätt att göra rent koppen ingen hård eller fastsittande sintring.

Tycker inte elstarten är någon höjdare kontruktionsmässigt på denna brännare, klen effekt på elementet och dessutom placerat på en så utsatt plats som mitt i brännarkoppen. Den tar nästan dubbelt så lång tid på sig att tända jämfört med t ex. Eurofire.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Inlägg av Fritz »

Jag känner igen problematiken med underhållseldningen - det är delvis likadant för mig. Förmodligen måste man rensa koppen med några dagars mellanrum, men man kan förlänga rensintervallerna genom att ställa matningen i underhållseld lite snålare.

jag har tidigare kört med enbart eltändning, men provat underhållseld de sista veckorna. Det verkar som om pelletsen räcker lite bättre.

Tändelementet är trots placeringen mycket hållbart. Jag bytte mitt för en vecka sedan när det gamla gav upp efter att det hållit i fem år.

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag kan inte svara för denna modell men på Janfire Flex/Flex-A/NH är UH-tiden ställd till max 1 timme, just för att undvika sot/tjära o skit.

Och på Janfires brännare är UH-eldning inte helt lika "glödhållning" som på andra, de utvecklar en effekt på runt 600W-1kW i det läge.

Fördelen är dock att man sparar en kallstart på tändelementet och att brännaren kan svara snabbare på termostatsignalen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Kanske har du originalprogrammet från någon gång 2008.
Där kunde man inte ställa fläkthastigheten och den var uppställd ganska högt. Man kan gå in via ESC OK och ändra på parametrarna bara man hittar rätt.
Nu har jag pelletstekniks program och mycket låg fläkt. Då håller sig rostret rent.
Är det inte urblåsning och omstart var 5:te timma i ditt program?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Om uraskningsrören sätts igen, så sitter dom för nära rostret.
Dom ska sitta ca 2mm från utsidan på gavelkanten i rostret.
Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Uraskningsrören sätter aldrig igen när jag med enbart eltändning. De ligger nog ca:1mm bakom nu, frågan är hur de ska ligga i höjd?
Höjden får ju i så fall justeras med koppen/hasplåten, jag tycker det känns som att de ska ligga så att de blåser så nära kanten på rostret som möjligt så att de rensar "botten" på koppen.

Jag har kört med 5timmars intervallen avstängd och satt den i uraskning/renblåsning manuellt 1-2ggr dygn. Så det har nog haft inverkan på resultatet, samt att munstyckena satt igen dessutom under resans gång.

Programmet jag har för tillfället fungerar inte riktigt som det ska därför var jag tvungen att stänga av 5timmars intervallen.

OT: Torsten kolla dina PM
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar