Otäcka figurer i vedhögen...

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Otäcka figurer i vedhögen...

Inlägg av johansjostrand »

Trots att jag blev varnad hävde jag in ca 20 m3 ved i källaren härom året... Nu är de där... och många.....
Bild
Blåjon... De knaprar och pulveriserar veden... Som termiter ungefär... Tänk om det varit hästmyror eller husbock. Då hade de gett sig på konstruktionsvirket oxå.... Nä, ingen mer ved innomhus hos mig...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Går det inte att spruta bekämpningsmedel i pannrummet när du tar in veden.Det brukar jag göra så slipper man flugor o getingar som vaknar när det börjar bli varmt.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Usch då, farliga kryp :(

Tur det blev så trångt i mitt pannrum, får bara in 1/2 m3
Så allt får ligga ute :D
Calmar V33 40kW, 3x750 Tankar
Dem00niX
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 07:39

Inlägg av Dem00niX »

En flaska Radar insektsspray fungerar bra :)
Nu: Calmar V33 med 2*750l ack.
Förr sketen CTC total ... yacks
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Radar

Inlägg av snillet »

Jo, Radar funkar på det mesta som bosätter sig inomhus.

Minns ett ruksigt tillfälle i mitt föräldrahem där de på 1 vecka drog ned all skog på ett större område precis vid tomtgränsen för att röja av och anlägga villatomter.

En ...VÄLDIG massa mystiska skalbaggar ,som vi inte då brydde oss om att indentifiera fullkomligen INVADERADE huset. I bostadsplanet på huset satt de mest i taket, mins 10-30 per kvadratmeter.

Det vart rent ut sagt fruktansvärt !

Anticimex...dyrt... om man inte är försäkrad.

Så rådig mor inhandlade 2 flaskor radar, tog på sig min kolfiltermask (som jag har när jag lackar m.m. ,stängde alla ventiler, öppnade alla dörrar och tömde flaskorna i huset.

Sedan åkte vi till min farbor i 7 timmar, kom hem och vädrade ut sam dammsög/sopade upp krypen.

Radar är en bra nödhjälp, fast den är farlig...det är därför den är bra.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Radar

Inlägg av André »

snillet skrev:
Radar är en bra nödhjälp, fast den är farlig...det är därför den är bra.
En kompis brukar spruta 2 stora sprayflaskor radar i veckan i ladugården med avstängd ventilation o utan andningsskydd.. Kanske därför han snart ä utan hår på skallen.. :lol: Han kallar radar för deo.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
sjoluan
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 23:29
Ort: Kolbäck i Västmanland

Re: Otäcka figurer i vedhögen...

Inlägg av sjoluan »

johansjostrand skrev:Trots att jag blev varnad hävde jag in ca 20 m3 ved i källaren härom året... Nu är de där... och många.....
Bild
Blåjon... De knaprar och pulveriserar veden... Som termiter ungefär... Tänk om det varit hästmyror eller husbock. Då hade de gett sig på konstruktionsvirket oxå.... Nä, ingen mer ved innomhus hos mig...
Gjorde samma misstag för ett antal år sen......
Tog in granved med blåjon. Klarade mej visserligen utan skador på huset.
Men ett och annat myrbo har ju kommit med in i källaren.....HÄSTMYROR!!!! Då gäller det att hitta "pinnen" som fungerar som myrstack och elda upp skiten så fort som möjligt!
Enstaka myror spelar nog inte så stor roll, då de är ganska harmlösa utan drottningen!
Skriv svar