Ni som kör med Stora Enso pellets.

AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Är det någon som fått flis i pelletsen? Första säcken jag öppnade innehöll en rejäl bit flis. Kanske hade den klarat sig i skruven men den verkade ruggig.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Flexifuel
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 10 maj, 2007 13:07

Metallen!!

Inlägg av Flexifuel »

Ett omlag slagor per vecka och hammarkvarn är inte alls onormalt när det är riktigt kallt... Det är väl en 250 slagor på varje kvarn så en 25 kg metall per kvarn och vecka är inte alls otänkbart.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Vad kan man köra med för storlek på såll?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Flexifuel
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 10 maj, 2007 13:07

Inlägg av Flexifuel »

8 mm är väl ett "vedertaget" standardmått vad jag vet. Finare såll kräver mer av kvarnen, men ger ett bättre material att pelletera. (Kostar mer att köra då slitaget samt elförbrukningen ökar och prestandan hos kvarnen reduceras).
stmahe
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 24 sep, 2007 09:38
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av stmahe »

Jag fick en hel del metall i min pellets.

En vagnsbult med en 3cm stor skalle och som var 4cm lång låg i min pellets.

Som tur var såg jag den vid sotning precis innan den skulle åka in i brännaren.

Det var inte den bästa responsen från S.E. när jag meddelade detta till dem.

Någon som fått något liknande i pelletsen som lett till skador på brännaren?
Vad ersatte pelletsleverantören?

Jag ska doppa en hdd magnet i askan när jag kommer hem så får vi se vad det ger.

/Magnus
Magnus Gröhn
CTC Ecoflex, Mafa midi
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag har sagt det förr, och upprepar: Metallen i Stora Ensos pellets kan omöjligtvis komma från produktionsanläggningen. Sannolikt använder man sig av järnvägsvagnar för att forsla flis söderut som gått med järnskrot norrut till stålverket där uppe. Det är, enligt min uppfattning, det enda som kan förklara den konistenta närvaron av kopiösa mängder magnetiskt metall. Får man en vagnbult i en undermatad brännare, så är brännaren vrak - och då är ju frågan: Vem betalar för gillet? :twisted:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Har väl öppnat ca. 130 säckar SE pellets och jag har inte sett något som är felaktigt än så länge.
Jag har faktiskt inte hittat något felaktigt innehåll på de tot. 1100 säckar av olika tillverkare som jag eldat upp sen jag började. :shock:

Får hoppas att det förblir så...
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har samma erfarenhet som snokez. Jag är inne på pall 4 och har inte sett någonting som på något vis är ut över det vanliga, annat än att enstaka säckar i senaste leveransen är svetsat lite dåligt i ändan.

Hittade en träflisa utanpå en säck men den visade sig komma från den halvtrasiga pall jag hade som underlag i källaren. Kastade flisan i veckoförrådet och bytte pall då S. E. kommer på så fina pallar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
fredrik0
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 12:03

Inlägg av fredrik0 »

Jag har kört med SE pellets ett tag och tyckt det varit kanon även med priser och transport. Men i måndags stannade brännaren och larmade "misslyckad start" skulle ändå ekonomi sota pannan den dagen. Jag rev ur brännaren och på rostret så var det som en stor hård kaka som satt fast på det och det har jag aldrig varit med om. Kikade sedan på det yttre brännarröret och där låg det en liten hög med fint fint grus som måste ha kommit från pelletsen. Eller vad tror ni? Har kört en vecka snart utan fel på brännaren men har inte tagit lös brännaren och tittat.
84m2 boyta + källare
Nibe Pellux panna med VB brännare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Stora Enso verkar ha ett problem med att de inte behandlar råvaran till pelletsen med den renlighet som erfordras. Jag har inte räkning på hur många pelletseldare som klagat över metaller, grus och dylikt som påträffats i brännare och pannor efter att ha eldat med Stora Enso pellets. En kille pågräffade rentav en vagnbult(!) på väg in brännaren. Han har undermatad brännare så han hade tokflax att skiten inte hamnade i internskruven. Kunde blivit dyrt - och Stora Enso brukar vara lagom intresserade när folk klagar, så vi behöver väl inte spekulera över vem som blivit sittande med en fruktansvärd räkning efter en sådan incident, inte. Stora Enso har en menighet som är villig att förlåta dem det mesta och bortförklara slarv och slentrian från deras sida därför att de håller låga priser. Jag för min del har kört Neova i vinter till nära Stora Enso priser - så jag klagar inte för Neovan är fin :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Inlägg av J:son »

:D Hej på er.
Vill bara berätta om mina erfarenheter av Stora Ensos pellets.
Jag har kört med deras pellet sedan i höstas och för mig har det fungerat alldeles utmärkt. Har inte märkt av några av de problem ni skriver om.
Kanske är det olika på leveranser från olika fafriker de har. Jag har fått leveranser från Gävlehållet (tror det är ngn ort uppefter kusten) samt från en fabrik i Värmland. Jag bor i södra dalarna så det kan tydligen bli leverans från båda hållen till mig.
Nu sist var det mycket snö på pallarna och hade gått hål i plasten, (någon hade väl försökt skrapa av snö?) men då jag mailade till dem ringde en trevlig dam upp mig genast och erbjöd kompesation. Verkligen trevligt bemötande från ST.
Man önskar att det är sommar snart, så man slipper fundera på värmen som man skall producera.
Ha det gott!
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Mats Pyssling
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
Ort: Ransäter

Inlägg av Mats Pyssling »

Jag instämmer med Flexifuel. Alldeles säkert kommer järnfilsspånet från kvarnar i pelletsprocessen. Sågspånet mals till finare spån innan pelletteringen och det verkar vara en trolig felkälla. (Jag trodde visserligen att det var en sorts trumkvarnar och alltså inte hammarkvarnar som Flexifuel menar). En annan felkälla skulle kunna vara om materialet i kvarnar eller pelletsmatrisernas roterande pressar (har glömt vad de kallas) är undermåligt, eller om de går för hårt, eller för varmt eller på annat sätt utsätts för högt slitage. Nånstans måste nedslitet material ta vägen och då hamnar det i pelletsen.

Om det vore som Bergatorparen menar, att råvaran till pelletsen skulle vara förorenad för att transportörerna inte gjort rent sina bilar (om jag förstod honom rätt?) så skulle föroreningarna behöva vara just järnfilsspån för att kunna hamna i pelletsen. Kvarnarna kan ju orimligen mala stål... Det innebär att transportören skulle ha kört järnfilsspån, vilket också verkar osannolikt.

Märkligt att SE inte är mer intresserade. Jag är dock intresserad! Har du fortfarande järnfilsspån i askan notti? Jag skulle gärna vilja ha ett askprov... Ren kuriosa...
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Där det går med lastbilar är det knappast något problem därför att de kör enbart med flis. Det jag åsyftade var järnvägsvagnar som kunde gått med skräpjärn norrut och flis söderut. På kemifabriken där både farsan och jag jobbade en gång i tiden, kom urea i vagnar som när de inte gick med den varan, användes till att frakta järnpellets, och vid flera tillfällen fanns det järnpellets kvar i vagnarna när de lastades med urea. Det blev en redig psalmsång när man upptäckte detta, och finge sålla urean för att järnpelletsen inte skulle komma med i processkammaren och skapa röra rent kemiskt. Så orena transportmedel är inget ovanligt. Skulle allt det järn som påträffats i SE pelletsen härrörd från produktionsanläggningen, skulle maskinerna fått renoveras så ofta, att man skulle inte kunnat sälja pellets till lågpris, inte. Min känsla är att skälet till SE's ointresse är att de VET var skiten kommer ifrån, och att de bara kör på för att bli av med den förorenade råvaran. Den billigaste räkningen för felavhjälpning är den andra betalar åt dig :lol:

I Neapel hade man problem med att Comorran tog betalt för att "lösa" stadens sophantering. Nu får Neapel betalt av oss för att vi skall få förmånen att fixa problemet åt dem genom att frakta skiten hit och elda den i våra sopeldade värmekraftverk. Bild

(Det är som om du och jag skulle få betalt för våra sopor snarare än att betala sophämtnings avgiftBild )
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Vid minst en av Stora Ensos pelletsfabriker så tar man spånet direkt från sågen till en tork. Alltså sågen och pelletsfabriken ligger på samma område, för att slippa transporter, som bara gör det hela dyrare....
Nu kan jag inte svära på att det är lika på alla fabriker. Men det verkar ju dumt att transportera spån om man inte behöver.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Mats Pyssling
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
Ort: Ransäter

Inlägg av Mats Pyssling »

Du kan ha rätt Bergatorparen, att de föroreningar som finns i pelletsen kan komma från transporter av spån. Det är ju vanligt att andra grejer, olja t ex förorenas av det som varit tidigare i bilen. Men jag tror som sagt mer på att järnet kommer från typ felaktiga stålkvaliteter eller driftförutsättningar i pelletteringsprocessen någonstans.
Om det är så som jag tror så har man förhoppningsvis upptäckt och åtgärdat problemet och så har en viss mängd färdig pellets producerats med stora mängder järnpartiklar. Jag tror inte att det passerar obemärkt att det går åt mycket slityta i en kvarn eller så. Det är säkerligen mycket stopptid på en pelletsfabrik.

Jag håller med om att de säkerligen helst vill mörka detta. Eftersom det skulle vara känsligt att gå ut med och dessutom bökigt att spåra upp och återta denna högaskigare pellets. Dessutom kanske det egentligen inte påverkar förbränningsegenskaperna särskilt mycket.

Eftersom ingen annan verkar ha fått problem verkar det sannolikt att det är en kortare tid som problemet förekommit. Och om inte SE tänker svara på hur det kommer sig, så får vi väl spekulera vidare... :)
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
Skriv svar