Hjälp! Flytta upp brännaren till vedluckan?

edzilla
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 24 dec, 2010 00:25
Ort: Gyttorp

Hjälp! Flytta upp brännaren till vedluckan?

Inlägg av edzilla »

Jag har en Jämä vedpanna 40kW med en Baxi Eurofire 20kW. Killen jag köpte den av hade monterat brännaren i nedre luckan, där man askar ur. Jag har ett mycket större hus men är inte bortskämd med värme. Får jag bara upp tempen i huset till 15-16 grader är jag nöjd. Problemet är som följer; brännaren går 24/7 och pellets går det åt cirka 5 säck om dagen. Men temperaturen går inte upp i mer än 45 grader i pannan! Jag har meckat med maxdosen och fläkthastigheten men inte lyckats. Då fick jag kontakt med en annan kille som sa att jag nog borde flytta upp brännaren till vedluckan för att få upp temperaturen. Stämmer det?
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Vad kör du på för effekt på brännaren i dag?

Hur stort hus har du att värma upp?

Hur ser anläggningen ut för övrigt?
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
edzilla
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 24 dec, 2010 00:25
Ort: Gyttorp

Inlägg av edzilla »

Jämä vedpanna från ´97 på 40 kW, Baxi Eurofire ´06 på 20 kW med Millenium 3 styrning. Kopplat direkt till radiatorkrets utan tappvarmvatten.
Skorsten i rostfritt med isolering i sektioner. Diameter 13, höjd 4,5m. Draglucka ställd på 10 PA. Vet ej effekten men tror att jag ligger på max efter misstagsmetoden. Ingen bakbrand, ingen slockning, konstant max effekt dygnet runt utan avbrott, inga driftstopp. Huset är dock 700 m2 men som sagt, jag är inte kräsen på värme. Kommer vi bara upp i 15 grader hemma är vi nöjda. Med tanke på att de flesta vill ha över 20 grader och varmvatten i kranarna och värmer 150-200 m2 med 15 kW brännare så tönkte jag att det skulle kunna funka. Visst, hög förbrukning men ändå.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Du måste ha en större brännare. 45 grader i pannan leder till rost och elände.
Flytta upp brännaren lär knappast lösa problemet. Beror på pannans konstruktion. Rökgaserna ska gå så lång väg som möjligt i pannan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
edzilla
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 24 dec, 2010 00:25
Ort: Gyttorp

Inlägg av edzilla »

Jo det optimala är ju en större brännare men det vimlar ju inte direkt av dom på Blocket. Ska man köpa en ny kostar det skjortan. Åsså vet man inte om man blir av med sin. Det konstiga är att pannan inte reagerar på utetemperaturen. Det kan vara minus 22 eller minus 4, han står på lite över 40 grader i alla fall. Man tycker att om den går hela tiden så borde ju rimligtvis tempen i pannan öka lite efter hand. Nu gör jag över med 100 kilo per dygn. Med ett värmevärde på pelletsen på 4,8 kW borde det ju bli 480 kW per dygn. Var är dom? Hade jag konvektorelement som gav sammanlagt 480 kW hade jag haft det varmt.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

100 kg per dygn :shock: ? Då är det något som är allvarligt fel med din anläggning. Nu känner inte jag till Jämä pannan, men har den underförbränning eller omvänd förbränning, placeras brännaren lämpligen i ÖVRE luckan - precis som du säger. Sedan vill det till att du ser till om du har de baffelplåtar som medföljde pannan tillgängeliga. Såsom situationen är, så kan kråkorna sannolikt grilla rävbensjäll och marshmallows över din skorsten :twisted:

En sak är att vara djurvän, men allt med måtta :lol:

Detta är en 35 kW Jämä medium, liknar din panna på denna?

Bild

I så fall skall det kunna gå att få flyttad brännarjäveln :twisted: upp i övre luckan :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
edzilla
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 24 dec, 2010 00:25
Ort: Gyttorp

Inlägg av edzilla »

Ja, den liknar min men jag tror att min är överförbränd. Den heter Jämä PUU 141. Om man tittar på genomskärningen så visar den att veden ligger på roster och brinner uppåt.
Baffelplåtar vet jag ej vad det är men det har jag inga. Jag undrar om det hela beror på dåligt drag i skorsten eller inget undertryck i pannan. Rökgaserna är inte värst heta. Lågan ser bra ut men det är allt jag kan säga. Hur får man bättre drag. Jag har en stålrörsskorsten som plockas ihop med bajonettfattning. Sektionerna är isolerade och innerdiametern är 13. Skorsten går vinkelrätt ut ca 1 meter, genom yttervägg sen via en böj ca 4 meter upp, nätt och jämt i nockhöjd. På stosen mellan panna och skorsten sitter en draglucka av märket KW. Som jag förstår ska den jämna ut trycket om det blir för mycket drag. Den har inte rört sig en millimeter.
Förut gick pannan upp i 45-48 och kunde gå nonstop i ett dygn utan driftstopp. När det skedde var det bakbrand ibland, ibland var det igenproppat eldrör, ibland för mycket pellets i slang, ibland sothögar framför eldrör men jag kunde få den att gå längre perioder med smärre justeringar. Nu går han inte upp i 40 ens (har bytt pelletssort) och stannar utan synbar anleding. Står och blinkar på max drift med dålig flämtande låga och fullproppad slang. Har provat ändra parametrarna men inget hjälper. Kan det vara tändröret som är på väg att ge sig?
Jag vet snart inte vad jag ska göra???????? Hur kan jag mäta rökgaserna utan att klättra upp på skorsten?
Hjälp någon! Vi fryser!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Om pannan är överförbränd, skall givetvis brännaren sitta i nedre luckan för att rökgaserna skall få gå så lång väg som möjligt inuti pannan. En baffelplåt är en plåt som monteras så att den tvingar rökgaserna ta en extra sväng innan de lämnar pannan. Jag tror dock din panna är underförbränd - såsom CTC V25 FG, och är det fallet så borde brännaren flyttas upp till övre luckan. Har du en genomskärningsbild av pannan, vore det fint om du kunde lägga ut den så at det går att bilda sig en uppfattning om var det kan tänkas strula :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Flexifuel
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 10 maj, 2007 13:07

20 kwh brännare?

Inlägg av Flexifuel »

Du borde nog snarare ha en brännare som kan leverera ungefär 35 kwh kontinuerligt, dvs en på 70 kwh maxeffekt för att få en dräglig inomhusmiljö. Har en bekant som kör sin Baxi 30 kwh på max och han har 525 kvm uppvärmd yta. Den klarar att hålla varmt men det är ju inte någon reserv vid minus 25... Då du har ett större hus och bor en aning norröver så .....

Provade att beräkna energibehovet men kalkylarken vägrade ... för stort hus... :(

http://www.novator.se/bioenergy/BE9703/s32-33.pdf
edzilla
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 24 dec, 2010 00:25
Ort: Gyttorp

Inlägg av edzilla »

Först och främst, tack alla pelletstomtar som hjälper till trots att det är jul. Jag vet inte hur man infogar bilder från datorn. Annars har jag ett Adobe dokument och en bmp-bild på pannan.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Inlägg av CPMS »

Här är bilden på Jämä-PUU från din pdf. Blev lite suddig men hoppas det duger.


Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Detta är en överförbränningspanna, och då sitter brännaren precis där den skall :wink:

Flyttar du upp brännaren i övre luckan här, så får du sämre verkningsgrad och högre avgastemperaturer. Till vänster om 9:an ser du baffeln där rökgaserna åker upp och ner.

Se efter om baffeln finns kvar i din panna, för gör den inte det, så blir kråkorna glada :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Var är vattnet? På min känns det som halva pannan.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
edzilla
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 24 dec, 2010 00:25
Ort: Gyttorp

Inlägg av edzilla »

Jodå, bafflarna finns kvar. Det vet jag för jag har sotat fyrtioelva gånger. Jag vet inte var vattnet finns men framledningsröret går uppe på pannan och returen längst ner därbak.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Vattenkåpan har jag färgat blå här nedan:

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar