Vilken temp är bäst ??

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

Vilken temp är bäst ??

Inlägg av NordiCs »

Är rätt ny i Pann eldnings gänget och funderar nu lite.
Har en Tellus panna som jag eldar i, och att man ska ha minst 90 grader en meter ner i skorsten vet jag också(står även i instruktionen). Men det saknas en del saker i instruktionen, t.ex. hur man bestämmer läget på sekundärluften. Jag har märkt att när man tar mindre sekundrärluft(tror jag det är, är graderad 0-4) så sjunker temperaturen i skorstens toppen och om man ökar sekundärluften så stiger temperaturen i skorstens toppen. Kan få upp mot 120 G utan problem.
Men vad är bäst, vad styr hur jag skall ställa spaken ??
SKall även maila Telluspannan och fråga, men tänkte jag skulle få era expert utlåtanden också :D
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
Bbob
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 21:34

Inlägg av Bbob »

detta är en citat från en annan forum:



Lågan ska aldrig vara orange. Då har man definitivt för lite sekundärluft och släpper ut en massa oförbränd CO och troligen också HC.

Lågan får inte vara för kort. Den ska slå i botten av keramiken och krulla sig åt sidorna. Då får de brännbara gaserna och luften en chans att blandas och brinna upp. Om lågan är för kort så kan det bero på för lite primärluft. Om den inte blir längre av mer primärluft så kan veden vara för grov.

Det får inte heller se ut som om allt i förbränningsrummet är en fet soppa av brinnande gaser. Då har du för mycket primärluft och det blir svårt att slutförbränna alla gaserna. Det kan bli så att man aldrig får rätt färg på lågan hur mycket man än öppnar sekundärspjället. Det är ett tydligt tecken på att man har för mycket primärluft.

Keramiken ska vara så het att den lyser. Om inte så får du för låg slutförbränningstemp för att vissa kolväten och kolmonoxid ska brinna. Öka primärluften.

Nysotad panna med sju turbulatorer ska ha rökgastemp på ungefär 180 grader. Det ger ett hum om hur häftigt pannan ska brinna. (Det är häftigare än man tror.)

Röken ska inte synas om det inte är kallt, inte ha färg och inte lukta. Om det är kallt så ska man kunna se vit rök som snabbt löses upp. Det är vattenånga. (När jag var nybliven vedeldare så såg jag ingen rök och vart misstänksam så jag klättrade upp och tittade efter... Inte ens när jag stod bredvid såg jag rök eller kände lukt, men när jag försökte kika ner i pipan så immade brillerna ögonblickligen igen och det blev varmt och fuktigt i ansiktet. Det var som att sätta huvet över en kastrull med kokande spagetti. )

Om man ser fägad rök och keramiken är het och lågan tillräckligt lång så får man öppna sekundärspjället mer. Om röken finns kvar även med fullt öppet sekundärspjäll, så kan du ha för mycket primärluft och allt hinner inte brinna upp. Att titta på röken kan vara lite lurigt eftersom vit rök kan se färgad ut i vissa ljusförhållanden.

Tänk på att ändringar på primärspjället inte ger effekt direkt. Man får vänta en stund innan allt har stabiliserat sig. Ändringar på sekundären märks mycket fortare.

När man justerar sekundärspjället så börjar man med stängt. Då brukar lågan vara orange. Sen öppnar man långsamt och när lågan förändras så öppnar man en aning till. Den ska vara ljust gul med blått uppe i keramikspringan.

Lågan ändrar karaktär under en eldning. I början förgasas mycket kolväten i veden och då är lågan ljust gul med lite blått uppe i springan i keramiken där sekundärluften tillsätts, När det i stort sett bara finns träkol kvar så blir lågan blåare och kan t o m vara lite svår att se.

Jag har haft en dragstabilisator monterad på rökröret och kom på att jag kan ju kika på röken där. Om man lyser med en Maglite eller nån annan ficklampa med riktat ljus så syns röken tydligt om den finns. Dessutom kan man vara säker på att man inte ser vattenånga där.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det är sveno här på forumet som har skrivit det där :D
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Rökgas Temperaturen är lite olika, men mellan 190-230 grader
Min Calmar V33 ska ligga på 230 grader när den går som bäst.

Luftinställningen är viktig och kan egenligen inte ställas in korrekt
förren efter ca 45-60 minuters drift, och använder man samnma typ av
ved kan man alltid använda den inställningen.
Har man inget titt-glas så kan det var svårt att ställa in korrekt.

Barrved kräver mer Primärluft än Löv-ved.
öka eller minska primärluften beroende på
rökgastemperaturen och ved-typ.

Lågan:
Flamman för kort och blåaktig, minska sekundärluften.
Flamman för lång och gulaktig, öka sekundärluften.

Oftast får man en manual med pannan som beskriver luftinställningar.
Baxi och Calmar har titt-glas för lågan, vet ej om Tellus oach andra pannor har liknande, men borde vara ett måste för att nå 90-91% verkningsgrad, Tellus ligger väl på 80-85%
Calmar V33 40kW, 3x750 Tankar
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Hehe, jag hann läsa flera stycken innan jag kände igen min egen text. :D

Det jag skrev är mina egna högst personliga betraktelser om förbränningen i Baxi Solo Innova 30. Det kan finnas fel i den och om någon har synpunkter så mottages de tacksamt. En hel del funkar säkert även på andra pannor, men vissa saker kan vara olika. Som Albert påpekade kan ju den ideala rökgastempen variera mellan olika pannor, t ex.
NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

Inlägg av NordiCs »

Problemet jag har är att jag varken har en rökgas termometer, förutom den som jag har 1m från skorstenstopp(trådlös stektermometer).
Dessutom finns det inget "tittglas" på tellus pannan.

Kanske blir till att investera i en sådan då, någon som har nån sådan att rekomendera, annars så får det bli den på clas ohlson.

Tack för hjälpen
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag kör med en från clas.
Den funkar fint
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Jag har använt Classes termometer i två säsonger och den funkar än.

Om du inte har tittglas så kan du ändå reglera luften rätt bra genom att kolla rökgastempen och titta på röken som kommer ur skorsten. Det tar lite längre tid och blir kanske inte fullt lika bra, men det borde gå.

Börja med att göra en grovinställning. Låt pannan komma upp i drifttemp. Sen kan du reglera spjällen och titta på temp och rök. Tänk på att det tar en stund innan ändringar får effekt, så ha tåla mod och vänta en stund innan du kollar rök och temp när du har ändrat inställningar.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

sveno vad ligger du på för rökgas temp?

Jag ligger på ca 200 Är inte det lite för mycket?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Nysotat har jag 180 grader, men om jag drar ut eller skjuter in termometern ett par centimeter så kan tempen ändras ganska mycket. Läget på känselkroppen är alltså väldigt petigt. I alla fall i mitt rökrör och just där jag har tagit upp hål för termometern.
NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

Inlägg av NordiCs »

Hur har ni löst gängningen för gängflänsen, den har ju 3/8" gänga. Har själv nämligen ingen sådan gängtapp.
Har ingen större lust att köpa en gängsats för 679:- för att bara använda en gängtapp en gång.
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag borrade ett hål och satt en mutter på andra sidan
och drog fast..
Alltså ingen gäng i rökröret...
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

NordiCs skrev:Hur har ni löst gängningen för gängflänsen, den har ju 3/8" gänga. Har själv nämligen ingen sådan gängtapp.
Har ingen större lust att köpa en gängsats för 679:- för att bara använda en gängtapp en gång.
Har bara borrat ett hål i rökröret i samma diameter som termomtern funkar problem fritt.. Principen blir ju den samma..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar