2010 blev ett energikrävande år...

johansjostrand
Lärjunge!

2010 blev ett energikrävande år...

Inlägg av johansjostrand »

2010 blev ett energikrävande år. Åtminstonde hos mig.

2010
---------------

6928 kg Pellets
9934 kWh El

2009
---------------

5072 kg Pellets
11485 kWh El

2008
---------------

4736 kg Pellets
8753 kWh El
Senast redigerad av johansjostrand den lör 01 jan, 2011 20:28, redigerad totalt 3 gång.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

ja veden minskar snabbt i vedbon.Tur att man har 2
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ja, med denna människoskapade uppvärmning av klimatet har det blivit dyrt att hålla huset varmt...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Men hur kan ni prata så, grabbar. Vet ni inte att våran svenska klimatguru och tillika allvetare Per Holmgren har sagt att 2010 är det varmaste året i upptecknat historia?Bild

Tänk om han läser detta. Tänk hur sårad hans enorma ego kom att bliBild
(hoppas jag då - åtminstone)

Jag har själv redan satt sprätt på drygt 4 pallar sedan september, så jag är inte precis glad. Kanske den globala uppvärmningen åkte vilse på väg till Skandinavien?Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ja, det ska bli spännande och se vad förbrukningen slutar på i år, det var ju även en väldigt kall start på året här i skåneland.

Var övertygad om att jag satt nytt månadsrekord i Nov, men det visade sig vara långt i från när jag räknade säckarna (37st rekordet 49st).

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Andreas Hansson skrev:ja veden minskar snabbt i vedbon.Tur att man har 2
Jo visst fanken!,samma här...har sålt av 10kubik oxå,till sommar gästerna.Hur va det dom sa.....? Man ska väl kunna räkna hem sin vedeldning.... :wink:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

I uppsala har det varit 1.7 grader kallare 2010 jämfört med 2009.
Går att kolla själva.
http://www.temperatur.nu
Välj ort och jämförande period.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Borde inte perioderna brytas i typ maj? Första delen av 09 var nog inte så farlig.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Startade min pelletsbrännare 17 augusti.
Hittils enligt pannan har det gått åt 2,6 ton vilket kan stämma ganska bra då det börjar närma sig slutet på våra 3 ton vi beställde...

Känns som en hyffsad siffra när man bor i en gammal kåk som man känner hur det blåser längs golv och fönster, med 23C inomhus?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

rod02 skrev:Borde inte perioderna brytas i typ maj? Första delen av 09 var nog inte så farlig.
För vilken betydelse? Att mäta "vintervis" istället för årsvis? Allt annat mäts ju per år. Elförbrukning, Vattenförbrukning, avfall osv...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Landade på 4800kg Pellets 2010, kör även på sommaren för VV.
EL: 3300kWh

Ca:700kg mer än -09 och -08 som var likvärdiga.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Även polisens böteskvot körs årsvis, hela styrkan och lite till ute i mellandagarna....
Det är vintern som är intressantast. Som jag ser det har vi haft 1 1/2 snövinter i rad. 2009 har jag för mig började med grön vinter, och slutade med vit. Nån som har siffror med maj som brytpunkt?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

2010 Pellets 5552 kg , El 5105 kwh Kört på el juni- aug.
2009 Pellets 4642 kg , El 4387 kwh. Pellets hela året.
2010 Alla vintermånader dvs jan feb mars under eller mkt under normal temp . Okt nov dec likadant , framför allt jan , feb , och dec .
Tur man för lite väderstatistik , annars hade man trott att Ecoflexen var kass. Låg förut runt 4,1-4,2 ton / år med Ctc 1100+VikingBio.
Gott nytt År !
Mvh Vatsug
ps Kan bli någon Kwh till, året är ju inte slut än.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

bergatorparen skrev:Men hur kan ni prata så, grabbar. Vet ni inte att våran svenska klimatguru och tillika allvetare Per Holmgren har sagt att 2010 är det varmaste året i upptecknat historia?Bild

Tänk om han läser detta. Tänk hur sårad hans enorma ego kom att bliBild
(hoppas jag då - åtminstone)

Jag har själv redan satt sprätt på drygt 4 pallar sedan september, så jag är inte precis glad. Kanske den globala uppvärmningen åkte vilse på väg till Skandinavien?Bild
.

Globalt alltså hela jordklotet så har det varit ett varmt år. Att prata om att den globala uppvärmningen inte finns bara för att det är kallt i Europa är ju lite knasigt
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Globalt betyder globalt - och då finns inga undantag. Jag har hört struntsnack som att den globala uppvärmningen kom av sig lokalt? Skall det vara snack om globalt så är det en trend som gäller precis över allt. En mer heterogen utveckling kallas generell till exempel uppvärmning eller klimatomläggning. I termen generell ryms inom statistiken utrymme för avvikelser som går motströms. Termen global betyder inom statistiken just det: Globalt utan undantag - en ensartad eller rentav homogen utveckling där temperaturutvecklingen går i ens riktning över allt om än i lite olika styrka/takt.

Det är en sak du kanske blundar för: New World Order - och snälla: Ge mig inte den där: "Jag tror inte på sådant", för det är lika verkligt som Nordea, SwedBank och SEB. NWO består av de som äger världens finanser. De vill skapa en enhetlig värld med en regering och en bank samt en global valuta. Namnkunniga personer inom detta är Rockefeller, Rothchild och Windsor familjerna - den senare är brittiska kungafamiljen. Detta är inte någon halvtokig konspiration av halvidioter, men rena, rama affärer. Det är varje affärsmans dröm: Att ensam kontrollera ALLT! Les på lite om vad Rockefeller bland andra haft före sig under det gångna seklet, så garanterar jag: Du kommer inte att sova lugnt på nätterne efter den läsningen, inte.

Vi skulle kunnat fortsätta med att elda olja, men problemet var och är att man ansåg att pengarna hamnade utanför finanselitens kontroll - alltså inom den strängt muslimska delen av världen. Men ta inte mitt ord för det. Kolla med till exempel George Washington Hunt - för han har varit mitt uppe i det, och har många gånger talat med de som utgör denna elitoch fått veta vad de har för planer. Det han - och flera - kan berätta är mer skrämmande än det skräckscenario man utmålat för globala uppvärmningen. Det sker ingen global uppvärmning annat än i media. Vilka kontrollerar media? Jo, de som håller i pengarna. Den som håller i pengarna håller även i makten - som håller i dig och mig, varför vi sliter med pelletseldning snarare än den avsevärd bekvämare oljan :(

Så där har du det: The New World Order - ett konsortium som strävar efter global makt för att säkra sin egen framtid, och styra resurserna in till sig själv. Det är precis samma som hänt inom industrin i alla år: Du kanske hade 10 ugnsmakarar, sedan blev det 5, så 2 och till sist 1. Stordriftsfördelar sägs det, och kontroll över marknaden. Är det 10 ugnsmakarar i ett område, så kämpar de mot varandra och mot kunderna, är de 1 så är kunden spelat utöver sidlinjen. Svårare än så är det inte. Politikerna spelar med därför att de vet att den nya världsordningen kommer innebära att de slipper den där cirkusen vart fjärde år med att försöka bli återvald. Då är det bättre att ha mindre att säga till om, men vara adel med betydande fördelar, för när allt kommer omkring så är det viktigare hur väl du lever, än vilka principer du lever efter - eller hur?

Kolla här: http://www.youtube.com/user/thebigbadbank
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar