Dubbla öppna expansionskärl

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
trille
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 02 jan, 2011 01:19
Ort: Ludvika
Kontakt:

Dubbla öppna expansionskärl

Inlägg av trille »

Håller på att rita på ett nytt pannrum, kom då på att eftersom jag har cirkpump på elementena på undervåningen och självfall från expansion på övervåningen, och nu tänker bygga på utsidan av kåken pga stor tank, behöver koppla in dubbla expansionskärl. Någon som testat det förrut?
Eftersom jag satsar på två tankar en 1.5 m3 plus tekniktank en 4,7m3 och öppna kärl med glykol så krävs det 7%x6,2+panna och element (3tum) ca 450 liter expansionskärl. Ett sätt vore nu att dela på över och undervåningen med en plattvärmeväxlare, vilket ju är fullt möjligt, men då jag redan har en stor fin rostfri tunna som jag gjort till expansionskärl så tänkte jag mounta den uppepå stortanken ute i nya pannrummet. I mitt huvud borde det bara vara att mäta in exp kärlen på samma höjd över havet?
Gratisved blir alltid billigast! CTC vedpanna 1972, viking bio pelletsbrännare , egenbyggd elpanna 6kw, 1,5m3 tank förberedd för kommande solanläggning + 4,7m3 tank till kommande ved anläggning i nya pannrumet
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Det ska funka. Men du får tänka på eventuellt tryckfall mellan kärlen. Frågan är om du har något att vinna på att ha dubbla kärl.
Skriv svar