focus panna PE20

Skriv svar
micke.r
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 18 jun, 2005 12:48

focus panna PE20

Inlägg av micke.r »

Hej det här blir mitt första inlägg på detta forum.
Jag undrar om någon har erfarenheter (fördelar/nackdelar)av focuspannan med ecotec A-4 brännare, som jag förstår är en vanlig kombination.
Peter
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 09 nov, 2004 02:11
Ort: Nol City !

Focus pe-20

Inlägg av Peter »

Har en sådan panna sedan två år tillbaka med en eco-tec A3 . Det som jag tycker är bra med denna panna är att brännaren monteras på sidan , det gör att man kan sota ur pannan lätt från framsidan . Pannan har en en bra verkningsgrad . Har ett hus på ca 102 kvm + källare på 71 kvm gör åt ca 3,7 ton pellets om året för uppvärmning o varmvatten .
Focus PE-20 , Eco-Tec A4. Mafa-midi förråd.
micke.r
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 18 jun, 2005 12:48

Re: Focus pe-20

Inlägg av micke.r »

Peter skrev:Har en sådan panna sedan två år tillbaka med en eco-tec A3 . Det som jag tycker är bra med denna panna är att brännaren monteras på sidan , det gör att man kan sota ur pannan lätt från framsidan . Pannan har en en bra verkningsgrad . Har ett hus på ca 102 kvm + källare på 71 kvm gör åt ca 3,7 ton pellets om året för uppvärmning o varmvatten .
Hej Peter tack för ditt svar. Ska i dagarna beställa ovan nämnda panna med a-4 brännare. Valet stod mellan biomatic 20+ och focuspannan.
STBORJJO
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 29 nov, 2004 11:41

Inlägg av STBORJJO »

Har en A3 och funderar på att skaffa en focus 20. Peter från Nol hur ofta behöver du sota, kör du med el på sommaren, vad fick du ge för installationen. Bor själv inte så långt från Nol så det kanske blir samma installatör!!
Peter
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 09 nov, 2004 02:11
Ort: Nol City !

Inlägg av Peter »

Jag sotar ur pannan efter ca 3-4 veckor året runt , det är ett stort askutrymme i pannan så det funkar bra . Gör rent brännaren då med . Jag kör med pellets året runt , det finns en nackdel på sommaren och det är att det blir lite mer tjära i pannan , men det bränner man bort när pannan eldar igång ordendligt på hösten o vintern . Jag fick betala för pannan och uttagning av den gamla pannan plus lite nya rör o ventiler ca 38 000 kr .
Focus PE-20 , Eco-Tec A4. Mafa-midi förråd.
Fredrik Theander
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 18:41

Inlägg av Fredrik Theander »

Hejsan Peter från vem köpte du pannan och installation?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Peter skrev:Jag kör med pellets året runt , det finns en nackdel på sommaren och det är att det blir lite mer tjära i pannan , men det bränner man bort när pannan eldar igång ordendligt på hösten o vintern .
De problemet slipper man när man kör med acktanks/onoff styrning.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Peter
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 09 nov, 2004 02:11
Ort: Nol City !

Inlägg av Peter »

Hej ! Jag köpte pannan och brännare hos mba-maskinservice i skepplanda , men jag vet att han nu monterar den nya pannan från eco-tec ganska mycket . jag hadde nog valt denna pannan om jag skulle byta idag . Den har mindre underhåll .
Focus PE-20 , Eco-Tec A4. Mafa-midi förråd.
Skriv svar