Brr! Uppvärmningen av radiatorsystem och vatten har lagt av

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Pellhets
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 04 jan, 2011 20:35

Brr! Uppvärmningen av radiatorsystem och vatten har lagt av

Inlägg av Pellhets »

Hjälp...

Tacksam för lättfattliga råd!

Vi har haft tilltagande problem med skvalpande och klonkande radiatorer en tid (vattenburen värme). Vissa radiatorer har inte varit varma annat än precis vid inloppet. Så vi tänkte att vi skulle lufta dem i dag och såg på nätet att man bör stänga av pumpen under tiden, vilket vi gjorde.

Luftningen gick inget vidare. Det pös och pös och det tog ett tag innan jag fattade att det är undertryck i systemet och att det sög i sig luft snarare än spottade ut.

Tillsvidare satte jag på pumpen igen. Men det verkar som att den inte pumpade vatten, vare sig det nu beror på pumpen i sig eller på att radiatorsystemet blockerades på annat sätt. Pelletspannan stod fortfarande på 65-70 graders vattentemp men pannan gick inte igång och eldade, gissningsvis för att den inte "behövde" eftersom det inte var någon cirkulation på vattnet.

Det finns trådar om liknande problem här och på andra ställen men det är svårt för oss att begripa oss på exakt vad vi borde göra när utrustningen och situationen inte matchar exakt. Vi lagar människor till vardags och kan dessvärre inte ett smack om att laga hus... Att det saknas en del dokumentation till vår utrustning gör inte saken lättare.

Som jag förstod det kunde dålig cirkulation i radiatorsystemet t ex bero på för lite vattenmängd, så jag hittade en ventil som såg ut att *kanske* släppa på vatten (ni hör själva hur det här låter...). Till saken hör att vattentryckmätaren på pannan står på 0 Bar (och kanske har gjort det hela tiden sedan vi köpte huset i somras, jag minns inte). Jag fyllde på en stund i ett par omgångar och pannan gick igång och panntemperaturen steg en bra bit till 150. Tryckmätaren har inte rubbat på sig dock.

Radiatorerna har inte gått igång. Det går inte att få ut vatten ur ventilerna på dem. Och pumpen surrar på ett sätt jag inte minns att jag hört den göra förut (jag har förstått att det inte är bra om den torrkörs).

Så vad f-n gör jag nu? (Mer än att plugga in elvärmefläktar...)

UTRUSTNING:
-Pelletsbrännare: Iwabo Villa-S1
-Panna: Focus (okänd modell, ingen manual)
-Pump: Grundfos Alpha+ (har stått inställd, mig ovetandes, på snikläget I sedan vi köpte huset)
-Det sitter en automatisk shunt ovanpå pannan av okänd modell som står på full blås i nuläget, den verkar ha fungerat tidigare åtminstone.
-Röd 24 L tryckklocka ovanför pannan.
-Och så en labyrint av rör, slangar och ventiler i anslutning till pannan, som antagligen blev ännu rörigare efter ett stambyte som genomfördes för något år sedan före oss.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Har du ett öppet eller slutet system?
Är det öppet så fyll på tills det kommer vatten i skvallerröret. Sen luftar du och fyller igen. Då ska det vara okej. Var uppmärksam på om det verkar vara läckage någonstans.

EDIT: Ursäkta du skrev ju att det var slutet.

Kontrollera att övertrycks ventilen funkar. Sedan fyller du mot tryckmätaren. Jag vet inte riktigt vilka nivåer som rekommenderas men starta med 0,5bar. Det är inte för mycket i alla fall.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Verkar inte finnas något vatten att pumpa runt. Kan det ha frusit någonstans och runnit ut?
I den röda tryckklockan (expansionskärlet) ska det finnas ett förtryck på 0,2-0,4 bar. Sitter en bilventil på undersidan där man kan testa om det finns tryck och mäta med en ringtrycksmätare.
Tryckmätaren som visar på noll kan man inte riktigt lita på, den kan ha fastnat. Troligen finns det för lite vatten och försiktig komplettering borde göras men läcker det någonstans blir det bara värre.
Radiatorerna har tidigare jobbat med undertryck men genom att du luftat så har vattnet runnit tillbaka och cirkulationspumpen går torr.
Är det inte röktemp mätaren som visar 150 grader för pannan kan ju knappast vara snustorr?

Går det att ta någon bild på pannans mätare och rören och ventilerna ovanför så kanske du får klart för dig vilka rör som är vad. :)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Förlorar man vatten i ett slutet system så läcker det någonstans det kan du utgå ifrån. Fyller du på mer vatten läcker förmodligen bara ut och gör ännu större skada. Har man ett hus med källare brukar det synas att det blir blött någonstans men är det enplan så är det möjligt att läckaget finns under golvet så du inte ser det. Du verkar ha förlorat ganska mycket vatten och någonstans har du en läcka på värmesystemet. Det är nog ingen dum ide att ringa en rörmokare så snart som möjligt för att begränsa vattenskador. Låter kanske alarmerande men jag tror det är risk att det är så allvarligt.

Du skriver att panntemperatur gick upp till 150 ? I det läget ska pannan koka så den nästan hoppar omkring på golvet och det ska formligen spruta vatten ur övertrycksventilen. Om nu inte hela systemet är tomt förstås.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Pellhets
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 04 jan, 2011 20:35

Inlägg av Pellhets »

Ni var felet på spåren. Jag borde ha postat feedback tidigare men förhoppningsvis ser ni det.

Kort efter att jag postat panikinlägget gick jag som av en händelse ut i det lilla garaget som ligger i anslutning till pannrummet och som används som förråd i dag, ett kallt och dragigt sådant. Där hörde jag ett droppande ljud...

Allt är stambytt i kåken förutom ett gammal, lite rostig radiator i just garaget. Allt annat uppvärmingsvatten går via andra kanaler men just den radiatorn går på sin egen slinga tillsammans med expansionsklockan. Att man eldar för kråkorna inne i garaget, som läcker varmluft både här och där, beror på att vattenintaget går i taket via garaget - det får inte frysa. Hur som helst, fimbulvintern tog ut sin rätt och den gamla radiatorn hade spruckit. Därav tryckfallet så klart (och de kluckande radiatorerna), samt att vi eldade och eldade men inget hände med vare sig uppvärmning eller varmvatten.

Som tur var gick den rörslingan att stänga av utan att för den skull koppla ur expansionsklockan. Och nu är den trasiga radiatorn utbytt.

Summa: En del fuktskador på saker vi förvarade i garaget samt rörmokarräkning för ny radiator.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Skönt att det inte var värre ändå och att det var hyfsat lätt att åtgärda. :)
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Bra att du uppdaterade och talade om vad som var fel :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar